چگونگی حضور اینترنت در کلاس‌های هوشمند

کدخبر: ۱۵۷۵۰۵
مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دگرگونی آموزش با استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای مربوط به آن، از لزوم تولید محتوا و بومی‌سازی اطلاعات در جهت بی‌نیازی از خارجی‌ها سخن گفت.

رحمان عیسی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به ضرورت هوشمندسازی مدارس با توجه به حجم بالای هزینه‌های آن اظهار کرد: این‌که شما از یک ابزار فناوری اطلاعات برای آموزش و پرورش استفاده کنید بحثی ندارد، زیرا بسیار روی این موضوع کار شده و از سال ۱۹۷۶ که رایانه آمد، این تحقیقات شروع شده است. البته رایانه در اوایل کار برای بحث آموزش نبود و کشورها تنها از آن برای کارهای آماری و دفاعی استفاده می‌کردند، اما این ابزار کم‌کم اگر وارد آموزش شود یادگیری را متحول می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه به‌طور کلی فناوری اطلاعات و ابزارهایی که در زمینه کامپیوتری مطرح هستند، آموزش را دگرگون کرده‌اند، گفت: با این ابزار می‌توان هوش دانش‌آموزان را تغییر داد. دانش‌آموزان قابلیت یادگیری دارند و استفاده از ابزار فناوری اطلاعات هوش آنها را افزایش می‌دهد و این موضوع در تحقیقاتی که در دنیا انجام شده به اثبات رسیده است.

مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تکنولوژی وارد خانه‌ها شده و در دست بچه‌ها قرار دارد، بنابراین اگر آموزش و پرورش یا هر نهاد دیگری که امر فرهنگ‌سازی را برعهده دارد سراغ این ابزار نیاید، دانش‌آموزان در این فضا گم می‌شوند. بنابراین ما نیز این ضروت را احساس کردیم که از این ابزار در راستای آموزش و پرورش استفاده و با بودجه موجود حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از مدارس را هوشمند کنیم.

عیسی‌زاده به ایجاد کارتابل دانش‌آموزان، معلمان، اولیا و کارمندان آموزش و پرورش به عنوان دیگر اقدامی در جهت هوشمندسازی اشاره و بیان کرد: برای هر کدام از این افراد چهار نوع خدمت در زمینه‌ی آموزش و پرورش ارائه می‌شود. در کارتابل اولیا، والدین می‌توانند وارد سایت مدرسه دانش‌آموزان شوند، اطلاعات فرزند خود را در زمینه آموزشی ببینند، یا اینکه معلم می‌تواند نمره دانش‌آموز را ثبت کند یا محتوایی را که تولید کرده قرار دهد تا دانش‌آموز دسترسی داشته باشد، یا کارمندان آموزش و پرورش در کارتابل خود می‌توانند فیش حقوقی خود و وضعیت حکم خود را ببینند.

وی با بیان اینکه ما هوشمندسازی را به فضای پژوهشی دانشگاه بردیم، گفت: کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است، از جمله همایش ملی مدارس هوشمند در بجنورد که اواخر اسفند ۹۴ برگزار شد و هزار نفر از کل کشور آمده بودند و ۱۱۵ مقاله هوشمندسازی ارائه شد.

مسئول گروه هوشمندسازی مدارس در وزرات آموزش و پرورش در پاسخ به چگونگی حضور اینترنت در کلاس‌های هوشمند بیان کرد: به کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال شبکه ملی هستیم. ما در بخش آموزش و پرورش اینترنت نداریم، اینترانت یا اینترنت داخلی داریم و به دنبال این هستیم که دانش آموز هرچه می‌خواهد از کشور خودش بگیرد.

عیسی‌زاده در ادامه با بیان اینکه محتوای ما باید طوری غنی شود که نیاز به خارج کشور نداشته باشیم، گفت: اگر یک میلیون معلم را برای تولید محتوا آموزش دهیم، محتوای داخل کشور افزایش می‌یابد. همچنین معلم‌ها باید با محیط‌های دانشگاهی و اینترنت خارج کشور ارتباط داشته باشند و همان‌ها را بومی کنند که دانش‌آموز نیازی به اطلاعات خارج کشور نداشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید