شناسایی غذاهای فاسد درون یخچال با بینی اپتیکال نیئوز

کدخبر: ۱۵۷۸۱۷
سیستم‌های کامپیوتری روز به روز در شناسایی و درک نشانه‌های بصری و شنیداری توانمندتر می‌شوند اما آن‌ها همیشه در یک زمینه ضعف داشته‌اند و آن هم قدرت شناسایی رایحه ها است.

گجت نیوز؛  آنطور که رویترز در سال گذشته اعلام کرد، سنسورهای تشخیص بو می‌بایست به شکلی کاملا متفاوت از دوربین ها و میکروفون ها عمل کنند و همین موضوع باعث شده تا کمپانی‌های متعددی در جهان، همچنان در تولید یک حسگر رایحه کارآمد ناکام بمانند. اکنون یک کمپانی جدید به نام Aryballe Technologies، از محصول جدید خود به نام بینی اپتیکال نیئوز (NeOse) در نمایشگاه CES امسال رونمایی کرده است.

عکسی که در بالا مشاهده می‌کنید مربوط به دومین نمونه‌ی آزمایشی از نیئوز است که نیئوز پرو نام دارد. زمانی که شما لوله‌ی بویایی نیئوز را به سمت یک رایحه نردیک می‌کنید، بینی اپتیکال نیئوز با کمک گروهی از سنسورهای شیمیایی و یک سیستم اپتیکال، به بررسی مولکول‌های آن رایحه می‌پردازد و آن‌ها را با دیتابیس رایحه های شناخته شده مقایسه می‌کند. در طی 15 تا 30 ثانیه، اپلیکیشن نیئوز اطلاعاتی از رایحه ی موردنظر را به شما نشان می‌دهد و اگر با موفقیت آن را شناسایی کرده باشد، اطلاعات دقیق و نام آن را نیز بیان می‌کند. نیئوز از یک دیتابیس کلی استفاده می‌کند و کمپانی‌ها می‌توانند رایحه های دلخواه خود را نیز در داخل آن ثبت کنند. با آنکه Aryballe اولین کمپانی سازنده‌ی حسگرهای بویایی نیست، اما قابلیت جابجایی و انعطاف پذیری نیئوز باعث تمایز آن با سایر حسگرها می‌شود.

البته بینی اپتیکال نیئوز برای مصرف صنعتی طراحی شده نه خانگی. این محصول در ماه ژوئن یا جولای با قیمتی حدود 10 هزار تا 15 هزار دلار عرضه خواهد شد. بنابر گفته‌ی سازندگان نیئوز، برخی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی جزو خریداران اصلی این حسگر خواهند بود چراکه شرکت‌ها می‌توانند رایحه های ایده‌آل خود را ثبت کرده و سپس با استفاده از این حسگر، کیفیت محصولات تولیدی خود را ارزیابی کنند. همچنین می‌توان از بینی اپتیکال نیوز برای سنجش کیفیت هوا در شهرها استفاده کرد یا آنکه رایحه ی ناخوشایند محصولات فاسد را شناسایی کرد.

به طور حتم، نیئوز یا محصولی شبیه آن در نهایت به دست مصرف‌کنندگان عادی نیز خواهد رسید. شاید کاربران به طور مستقیم از یک حسگر رایحه استفاده نکنند اما می‌توان انتظار داشت که یخچال‌های هوشمند آینده از حسگری مشابه نیئوز برای شناسایی بوی غذاهای فاسد درون یخچال استفاده کنند و کاربر را از وجود آن‌ها باخبر سازند. امید است که روزی حسگرهای بویایی نیز مانند حسگرهای نوری یا صوتی رواج پیدا کنند اما به نظر می‌رسد که همچنان زمان زیادی تا آن روزها باقی‌مانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید