تصادف فضایی ؛ برخورد سیاه چاله و دو کهکشان

کدخبر: ۱۵۸۰۲۰
یک تیم بین المللی ستاره شناس متوجه دو رویداد ناخوشایند کیهانی شدند که پیش از این دیده نشده بود. در یک تصویر یک سیاه چاله عظیم و دو کهکشان خوشه ای غول پیکر مشاهده کردند که با یکدیگر برخورد می کنند.

به گزارش کلیک، ماده خارج شده از سیاه چاله داخل این تصادم وحشتناک کیهانی گیر افتاده و آن را به یک شتاب دهنده عظیم ذرات تبدیل کرده است.رینوت ون ورن از مرکز اخترفیزیک اسمیتسون می گوید” ما هر کدام از این رویدادها را به طور جداگانه بارها مشاهده کرده ایم. این اولین بار است که ما آن‌ها را به ضوح هم‌زمان در یک سیستم مشاهده می‌کنیم.”

چنین رویدادی واقعا حیرت انگیز است.برخورد کهکشان های خوشه ای با نام های Abell 4311 و Abell 3412 با فاصله دو میلیارد سال نوری از زمین رخ می دهد. هرکدام از آن‌ها یک کوادریلیوم برابر خورشید جرم دارند.

این تیم توانست با ترکیب کردن داده های تلسکوپ های مختلف، مشاهدات خوبی داشته باشند. هرچند تصویر به تنهایی برای محققین قابل توجه است و اشعه های دنباله دار آبی فام ایکس در تصویر زیبا هستند اما مهم ترین جنبه آن این کشف است که ذرات داخل ساختار آن چگونه است.

این تیم می گوید که سیاه چاله عظیم در مرکز این دو باعث ایجاد یک قیف مغناطیسی چرخان می شود که یک جت از ذرات را به خارج ارسال می‌کند.

این ذرات که شتاب گرفته اند، تحت یک افزایش دهنده دیگر قرار می گیرند زیرا با امواج شوک عظیم  تولید شده در هنگام ادغام کهکشان ها تعامل ایجاد می کنند.

نویسنده همکار، فلیپه آندره سانتوس می گوید “تقریبا مانند پرتاب یک موشک در مدار پایین زمین و سرعت گرفتن به سمت خارج از منظومه شمسی توسط یک احتراق دوم است. به لطف تزریق انرژی دوگانه، این ذرات در بین پر انرژی ترین ذرات مشاهده شده در جهان هستند.”

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید