راه های سنگ انداختن جلوی پای طلاق

کدخبر: ۱۵۸۰۶۳
یادش نیست دقیقا جر و بحث ها و دعوا و اختلاف ها از کجا شروع شد اما اکنون وضعیت آنقدر بحرانی است که تا از هم فروپاشیدن خانواده اش به اندازه یک تار مو هم فاصله ای باقی نمانده است و ترس از وضعیت مبهم آینده و حرف و حدیث اطرافیان زندگی را به کامش تلخ کرده است.

ایرنا؛ اگر بخواهیم صادق باشیم خیلی ها برای خواستگاری و ازدواج تحقیق می کنند و خانواده ها بعد از برو و بیاهای زیادی بالاخره در این باره تصمیم می گیرند اما برای طلاق قضیه فرق دارد ؛ اصلا چه معنی دارد که برای طلاق هم تحقیق و بررسی انجام شود یا اینکه خانواده دو طرف کنار هم جمع شوند ؛ طلاق است دیگر ؛ بیچاره در این وسط تک و تنها، بین دو زوج به آخر خط رسیده و بین دو خانواده کینه از هم به دل گرفته، گیر کرده است، نه راه پس دارد و نه راه پیش.
نمونه بارز آن هم ساغر است که فقط چهار سال با همسرش اختلاف سنی دارد و اتفاقا وضع مالی خوبی هم دارند ؛ مساله اعتیاد و دست بزن هم در بین نیست اما ناسازگاری ها از همان روزهای اول به بگو مگو و بعد به داد و فریاد و بعد هم به توهین و تحقیر تبدیل شد و حالا فقط بعد از 11 ماه زندگی، پای آنها به دادگاه باز شده است و گویا تمام هدف زندگی شان در یک واژه خلاصه شده است : طلاق.
شاید این زوج روزی روزگاری دلشان برای روزهای در کنار هم بودن تنگ شود اما مسلما دیگر کار از کار گذشته است.
هر 18 ساعت یک طلاق در کشور اتفاق می افتد به آن معنا که از هر چهار ازدواج در کشور یکی از آنها ختم به شر می شود.
خیلی ها معتقدند که ازدواج هندوانه سربسته است و نمی توان گفت که آیا این ازدواج به طلاق ختم می شود یا نه اما امروز کارشناسان معتقدند که با انجام اقداماتی می توان کاری کرد که ازدواج به طلاق ختم نشود.

**همسرتان را درست انتخاب کنید
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور می گوید: مستحکم باقی ماندن نهاد خانواده و ختم نشدن ازدواج به طلاق در گروی زمان تصمیم گیری پیش از ازدواج و انجام مشاوره های لازم است.
مجید رضازاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: اینکه 50 درصد طلاق ها در پنج سال نخست زندگی و حدود 15 درصد طلاق ها در سال اول زندگی اتفاق می افتد نشان می دهد که انتخاب ها درست نبوده است.
وی خاطرنشان می کند: انتخاب نادرست، عدم شناخت و نداشتن مهارت های اجتماعی و ارتباطی از دلایل مهم طلاق به شمار می روند.
وی ادامه می دهد: اگر افراد قبل از ازدواج ، شناخت خوبی از هم پیدا کنند و بعد از آن نیز ارتباط خوب ، مهارت گفت وگو ، حل مساله و همدلی داشته باشند آنگاه ازدواج ها کمتر به طلاق منجر می شود.

**قبل از طلاق با 1480 تماس بگیرید
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور می گوید: مشاوره در تصمیم گیری های قبل از ازدواج تاثیر زیادی دارد و زوج های جوان در دوران قبل از ازدواج یا بعد از آن می توانند از خدمات مشاوره ای مراکز مشاوره تحت پوشش این نهاد استفاده کنند.
رضازاده می افزاید: همچنین خط مشاوره تلفنی با شماره تماس 1480 وجود دارد که زوج ها می توانند مشکلات خود را با مشاوران این سامانه در میان بگذارند.
وی خاطرنشان می کند: خدمات این خط مشاوره رایگان است و به علت سهولت دسترسی و ارزان بودن تاکنون از سوی مردم به ویژه زنان ، استقبال خوبی از آن شده است.
وی تصریح می کند: البته گاهی مشاوران این سامانه ، زوج ها را برای مشاوره های حضوری به یکی از یکهزار و 400 مرکز مشاوره در سراسر کشور ارجاع می دهند.

**آزمایش ژنتیک را جدی بگیرید
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور می گوید: نقش مشاوره های ژنتیک هنگام ازدواج نیز خیلی مهم است چراکه این مشاوره ها از تولد کودک دارای معلولیت جلوگیری می کند.
رضازاده می افزاید: معمولا داشتن کودک معلول، خانواده ها را به سمت طلاق سوق می دهد.

**بی خیال مشورت نشوید
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور می گوید: مشاوره نقش مهمی در انتخاب های درست و پیشگیری از طلاق دارد اما نمی توانیم تمام زوج های کشور را به زور پای میز مشورت بکشانیم چراکه بطورمثال به زور که نمی توانیم به آنان بگوییم با خانواده مهربان باش؛ پس فرهنگ مشورت هنگام ازدواج باید ابتدا بین مردم نهادینه شود و زوج ها نباید از آن غفلت ورزند.
رضازاده خاطرنشان می کند: اغلب زوج های خواستار طلاق در دادگاه ها شناسایی می شوند که در این هنگام انجام مداخلات برای آنان شاید تاثیر زیادی نداشته باشد اما با هماهنگی قوه قضائیه در اینجا هم مراکز مددکاری و مشاوره بهزیستی تلاش می کنند که زوج ها برای زندگی خود تصمیم درستی بگیرند.
وی تصریح می کند: البته نمی خواهیم به هر نحوی که باشد از طلاق زوج ها جلوگیری کنیم چراکه گاهی حتی تصمیم درست می تواند طلاق باشد.

**همه پل های پشت سر را خراب نکنید
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور به زوج ها توصیه می کند که حتما هنگام طلاق نیز مشاوره داشته باشند چراکه انجام مشاوره، عوارض بعدی طلاق را کاهش می دهد.
رضازاده می افزاید: بطورمثال زوج ها هنگام طلاق با انجام مشاوره ، در می یابند که چگونه با کودک برخورد کنند و اینکه همه پل های پشت سر را خراب نکنند و با یکدیگر مدارا کنند.

**چرا طلاق باید کم شود؟
طلاق ، عوارض اجتماعی زیادی در پی دارد از احتمال افزایش ارتباطات فرازناشویی تا اعتیاد اما در این بین کودکانی را که دچار بدسرپرستی و آسیب های بعدی می شوند، نیز نباید فراموش کرد. همچنین مشکلات اقتصادی بعد از طلاق به ویژه برای زنان دردسرساز می شود.
رئیس سازمان بهزیستی نیز در این باره می گوید: گاهی طلاق اجتناب ناپذیر است اما به دلیل عدم توان اقتصادی زنان در جامعه -که یک واقعیت روشن است- باید شرایطی فراهم کنیم که آمار طلاق در جامعه کاهش یابد.
انوشیروان محسنی بندپی در ادامه افزایش خانوارهای زن سرپرست را یکی دیگر از پیامدهای طلاق می داند و می گوید: دو میلیون و 600 هزار خانواده زن سرپرست در کشور وجود دارد که 250 هزار زن از آنان ، زنانی هستند که در پنج سال اول زندگی خود طلاق گرفته اند.

**تغییر استراتژی بهزیستی برای کاهش طلاق ها
رئیس سازمان بهزیستی می گوید: برای اینکه منتظر این نباشیم که افراد به نقطه توافق کامل طلاق برسند استراتژی های خود را تغییر داده ایم و بطورمثال در نظر داریم آموزش مهارت های زندگی را به مدرسه ها برده ایم.
محسنی بندپی همچنین از ایجاد 1600 مرکز مشاوره با زوج های در آستانه طلاق در دادگاه ها خبر می دهد و می افزاید: با اجرای این طرح در شهر مشهد مقدس، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، 18 درصد در آمار طلاق ها کاهش داشتیم و این طرح تا پایان سال در تمام شهرهایی که از نظر آمار طلاق در وضعیت بحرانی قرار دارند، اجرا می کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید