این خبر لحظه به لحظه به روز می شود

پوشش زنده اخبار درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

کدخبر: ۱۵۸۰۷۷
آیت الله هاشمی رفسنجانی در ساعت 19:30 دقیقه روز یکشنبه 19 دی ماه 1395 دارفانی را وداع گفت. وی ساعتی قبل دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده بود. به گفته آقاجانی معاون وزیر بهداشت، آیت الله هاشمی در شرایط ایست قلبی کامل به بیمارستان منتقل شده بود و نزدیک به یک ساعت و نیم عملیات احیای قلبی روی ایشان انجام شد اما متاسفانه تلاش ها بی ثمر بوده و آیت الله هاشمی دعوت حق را لبیک گفت.
پوشش زنده اخبار درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

16:34 : جامعه روحانیت مبارز به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: عمر پر برکت او، براستی، مصداق شریفه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیه» بود. سوابق درخشان او، به همراه همدلی و همراهی و وقار سیاسی اش در انقلابیگری، در مرتبه ای است که تاریخ از او به نیکی یاد خواهد کرد. تفکر هاشمی و اندیشه بلند او اینک بسان سرمایه ای گرانبها در اختیار مدیران و میلیون‌ها ایرانی دینمدار و وفادار به انقلاب و ایران است و کدام حیات بالاتر و ماناتر از این؟جامعه روحانیت مبارز که در سوگ یکی از بنیانگذاران برجسته خود نشسته است، ضمن آرزوی سلامت و عزت برای رهبر معظّم انقلاب، این ضایعه دردناک را به ملت شریف ایران اسلامی، رهبر فرزانه، حوزه های علمیه، خانواده و دوستداران آن عزیز تسلیت می گوید و از درگاه خداوند مهربان برای ایشان رحمت و مغفرت بی پایان و علوّ درجات مسألت می کند. رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِین.

 

16:06 : در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، سرلشکر پاسدار محمّدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است: ارتحال یار دیرین حضرت امام‌خمینی(رحمه الله علیه)  و حضرت امام خامنه‌ای "مد ظلّه العالی"، آیت‌الله حاج شیخ اکبر هاشمی‌رفسنجانی که عمر خود را در مبارزه با نظام ستم شاهی و شکل‌دهی به نظام جمهوری اسلامی ایران و پذیرش مسئولیت‌هایی خطیر در ارتقای موقعیت کشور سپری نمود، به محضر رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، ملّت شریف و بزرگوار ایران و خانواده آن مرحوم، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم. از خداوند متعال غفران و رحمت الهی را برای آن فقید سعید مسئلت دارم.

 

16:02 : در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کردند. در بخشی از این پیام آمده است: ارتحال ناگهانی و جانگداز مجاهدِ نستوه، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار صدیق امام و همراه و رفیق دیرینِ مقام معظم رهبری، قاطبة ملت مسلمان ایران را سوگوار کرد. نام هاشمی، همواره با انقلاب اسلامی، همراه بوده و خواهد بود و رمز تداومِ کینة دشمنان انقلاب اسلامی با او، در همین حقیقت، نهفته است. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، سوگمندانه، ارتحال این مجاهد نستوه را به محضر مبارک حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید و قاطبة ملت شریف ایران و نیز به بیت محترم و بازماندگان ایشان، تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق، علوّ درجات آن عالم مجاهد را مسئلت می‌نمایند.

 

15:51 : محمود احمدی‌نژاد درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. در پیام وی آمده است: خبر درگذشت ناگهانی جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی از مبارزین صدر نهضت امام خمینی (ره) و یار دیرین رهبری معظم انقلاب اسلامی و از جمله موثرترین چهره های سیاسی دهه های اخیر کشور که در صحنه های گوناگون و حساس انقلاب و در مناصب مختلف نقش آفرینی گسترده ای داشته‌اند موجب تآسف و تاثر گردید.اینجانب درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری ، خانواده محترم و علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای ایشان غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

 

14:47 : مدیر کل روابط عمومی مجمع تشیص مصلحت نظام در خصوص بحث جانشینی آیت الله هاشمی رفسنجانی و نحوه سازوکار اداره این مجمع با فقدان ایشان گفت: باید منتظر نظر رهبری انقلاب در این زمینه باشیم و ببینیم چه زمانی و برای چه کسی حکم ریاست مجمع تشخصی مصلحت نظام را صادر خواهند کرد.

 

14:44 : رضا سلیمانی، مدیر کل روابط عمومی مجمع تشیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه آیا تا این لحظه وصیت نامه آیت الله قرائت شده است یا خیر، گفت: وصیت نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی در دست خانواده ایشان است و فعلا از سوی آنان خوانده نشده است. 

 

14:05 : معاون اول رییس جمهوری گفت: آیت الله هاشمی تکیه گاه و پشتوانه محکمی برای نظام، رهبری و مسئولان بودند و دولت احساس می کند که پشتوانه شجاع و بزرگ خود را از دست داده است.

 

14:02 : به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری و حامی و دلسوز مقاومت لبنان و فلسطین، پرچم جمهوری اسلامی ایران در لبنان ، نیمه افراشته شد.

 

14:01 : مراسم بزرگداشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه - ٢٢ دی ماه ٩٥- از ساعت 9:30 تا 12در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می شود.

 

13:47 : شرق به نقل از احمد توکلی نوشت:آقای هاشمی‌رفسنجانی کسی بود که ریشه در اسلام و انقلاب داشت. وی می گوید: من یک‌بار در یک موضوعی به ایشان نامه‌ای نوشته بودم مبنی بر اینکه شناسنامه شما با انقلاب اسلامی صادر شده است و توصیه من به ایشان این بود که شما باید این شناسنامه را تا آخر عمر پاس بدارید. ایشان استقبال کرد و این همان انتظاری بود که از یک پیر مبارزه داشتیم. ایشان مصالح عمومی و ملی را به منافع خصوصی ترجیح داد. من خدا و مقدسات را قسم می‌دهم ایشان را در جایگاهی قرار دهد که اولیا خدا را قرار می‌دهد.

 

13:45 : به گزارش جماران غلامعلی رجایی در حاشیه مراسم وداع از هاشمی رفسنجانی درباره آخرین روز کاری هاشمی چنین روایت کرد: من دیروز مثل هر روز که وارد می شدم ایشان استقبال کردند و در رابطه با آقای طبرسی و فرزندانشان مطلبی را به ایشان گفتم و ایشان سلام رساندند و جویای احوال فرزندانشان شدند. چون از ویژگی های ایشان این بود که از دوستان امام و انقلاب تفقد می کرد و بعد هم به همان وضعی که هر روز ایشان از من جدا می شد 19 پله را در کمال شادابی و با لبخند طی کردند و تا ظهر هم جلسه کمیسیون نظارت مجمع بود و وزرای بهداشت و نیرو را ملاقات کرد. و خیلی راحت تا ساعت 5 مجمع بود اما بعد متاسفانه این اتفاق ناگوار افتاد و ایشان به وصال حق رسید.

 

13:42 : جانشین رئیس پلیس راهور تهران گفت: محدودیت های تردد در سه راه یاسر و جماران از سوی پلیس در حال اجرا است. حسن عابدی گفت: در حال حاضر با توجه به برگزاری مراسم رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیت امام راحل، محدودیت هایی را در خیابان های جماران و سه راه یاسر اعمال کرده ایم. با توجه به اینکه مسئولان کشور در حال تردد در این محدوده هستند،این محدودیت ها اعمال می شود. وی ادامه داد: سایر مناطق شمال شهر دارای ترافیک روان بوده و هیچ مشکل ترافیکی نداریم.

 

13:41 : در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و لغو امتحانات دانشگاه‌ها در روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، زمان جدید برگزاری امتحانات لغو شده اعلام شد. جدول زمانبندی امتحانات دانشگاه ها را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

 

13:39: مسیر تشییع پیکر آیت الله هاشمی اعلام شد. محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی گفت: پیکر آیت‌الله هاشمی تا جای ممکن در مسیر انقلاب تا حافظ تشییع می‌شود و اگر ترافیک اجازه دهد تشییع پیکر تا میدان راه‌آهن ادامه خواهد داشت و بعد پیکر به مرقد امام منتقل می‌شود و در جوار حضرت امام دفن خواهد شد.

 

13:36 : علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس برای وداع با پیکر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در حسینه جماران حضور یافتند.

 

13:28 : پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصمیم خانواده وی در حرم مطهر امام خمینی(ره) به خاک سپرده خواهد شد. حسین مرعشی از بستگان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حاشیه مراسم وداع با پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در حسینیه جماران و در جمع خبرنگاران خبر برگزاری مراسم تدفین آیت‌الله هاشمی در حرم امام(ره) را تأیید کرد.

 

13:26 : درگذشت آیت الله هاشمی رخدادی بود که در صفحه نخست روزنامه ها و رسانه های مطرح جهان نقش بست. به گزارش ایرنا این رسانه ها هاشمی را دارای جایگاه محوری در جمهوری اسلامی توصیف کردند و به بررسی نقش وی در تحولات سیاسی ایران پرداختند. از دید شماری از این رسانه ها هاشمی ناجی ایران در لحظه هایی حساس و حیاتی بود.

 

13:24 : معاون درمان وزارت بهداشت با تشریح جزئیات ۹۰ دقیقه احیای مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم هاشمی رفسنجانی فقط در هنگام سفر اجازه همراهی تیم پزشکی همراه را با خود می دادند.

 

13:16 : آسوشیتدپرس در گزارشی به عدم ارسال سریع پیام تسلیت از سوی عربستان بابت درگذشت آیت‌الله رفسنجانی پرداخت. در خبر آسوشیتدپرس آمده است که عربستان هنوز درگذشت آیت‌الله رفسنجانی را تسلیت نگفته است. به گزارش تسنیم به نقل از این خبرگزاری یکی از شبکه‌های تلویزیونی عربستان وابسته به دولت این کشور مصاحبه‌ای با یکی از مقامات گروهک منافقین را پخش کرد که این مقام در آن به بدگویی از آیت‌الله رفسنجانی پرداخته بود.

 

13:12 : مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی صبح فردا (سه شنبه) از ساعت 8:30 دقیقه صبح در دانشگاه تهران آغاز می شود.

13:10 : وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دلایل درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کاملاً واضح است گفت: پرونده پزشکی ایشان واضح است و شبهه ای در آن وجود ندارد. مرحوم هاشمی خودش علاقه‌ای به داشتن تیم پزشکی نداشت.

 

13:08 : 220 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای با تسلیت درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردند: آیت الله هاشمی رفسنجانی در سایه تدبیر و عقلانیت، پس از انقلاب اسلامی قوام بخش نظام بود.

 

13:05 : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح فردا (سه‌شنبه) با حضور در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه تهران، نماز را بر پیکر ایشان اقامه می‌کنند.

 

13:03 : امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان در پیامی به «حسن روحانی»، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.در این پیام آمده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از چهره‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران بود و خبر درگذشت او، ما را اندوهگین کرد. این مصیبت را به خانواده ایشان و به مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی را مسألت می‌کنم.

 

13:02 : حسن روحانی ، رییس‌ جمهوری با تسلیت مصیبت بزرگ درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ملت ‏ایران به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: حضرت آیت‌الله هاشمی ‏رفسنجانی شخصیتی بی‌ بدیل در دوران نهضت و انقلاب اسلامی بودند‎.‎

 

13:01 : 'محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان روز دوشنبه با صدور پیامی، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و تلاش های این شخصیت بزرگ را در مسیر وحدت جهان اسلام مورد ستایش قرار داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید