تخم پرنده بمب‌انداز در جیب اعراب

کدخبر: ۱۵۸۲۲۸
مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌جنوبی گفت: قاچاقچیان تخم یا خود پرنده را از کشور ایران با قیمت زیاد به کشورهای عربی قاچاق می‌کنند.

پرویز آرامنش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: هوبره پرنده‌ای با اندازه متوسط به طول 55 تا 65 سانتیمتر و گستردگی بال‌های 135 تا 170 سانتیمتر است.

وی افزود: رنگ هوبره شنی مایل به نخودی، با لکه‌های سیاه و قهوه‌ای روی تنه، گردن و حاشیه‌های صورت و گوش پرهای به رنگ شنی نخودی است و دو رشته پرهای سیاه و سفید آویزان در دو طرف گردن دارد که در هنگام نمایشهای جنسی به خوبی دیده می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این پرونده دارای پرواز سنگین و آهسته بوده و به دلیل تناسب رنگ بدن با زیستگاهش دارای قابلیت استتار خوبی است.

آرامنش با اشاره به اینکه هوبره به پرنده بمب‌انداز معروف است، ادامه داد: این پرنده در برابر پرندگان شکارچی شیوه عجیب دفاعی دارد به طوری که مدفوع چسبناک خود را به صورت بمبی به سمت پرنده شکاری پرتاب و پر و بال پرنده شکاری به هم می‌چسبد.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر با توجه به عواملی از قبیل تخریب زیستگاه، شکار بی‌رویه آن و قاچاق، تخم پرنده یا خود پرنده به شدت تهدید می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی اضافه کرد: قاچاقچیان تخم یا خود پرنده را از کشور ایران با قیمت زیاد به کشورهای عربی قاچاق می‌کنند.

آرامنش با بیان اینکه این پرنده نقش مهمی در زنجیره غذایی مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی دارد، گفت: هوبره از حشرات و مارمولک تغذیه کرده و همچنین با خوردن بذر گیاهان و دفع آن باعث پراکنش گیاهان می‌شود.

وی تصریح کرد: در مجاورت پاسگاه علی آباد قاینات محوطه ای برای تیمار محموله های هوبره قاچاق احداث شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی یادآور شد: بسیاری از طبیعت دوستان برای دیدن این پرنده مسافت طولانی را در مناطق بیابانی و کویری طی می‌کند.

آرامنش با اشاره به اینکه نام هوبره در ضمیمه کنوانسیون جهانی گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض ثبت شده است، ادامه داد: در این ضمیمه گونه‌های در خطر انقراض را در برمی‌گیرد و تجارت این دسته از گونه‌ها به هر نحو غیرقانونی است. همچنین در طبقات فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) این پرنده در رده حساس و آسیب‌پذیر قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید