۹ دروغی که شما نیز به خودتان می گویید

کدخبر: ۱۵۸۲۹۱
دروغ‌های زیرکانه ای که همه ما به خودمان می‌گوییم و آنها را باور می‌کنیم و در نهایت نیز به حقایقی بدل می‌شوند که با آن‌ها در حال زندگی هستیم.

نیک صالحی؛ دروغ گفتن به خودمان ,هیچ‌کس افراد دروغگو را دوست ندارد. هنگامی که دروغ می‌شنویم، واقعاً و به شدت آسیب می‌بینیم. طبیعتاً احساس می‌کنیم که به ما خیانت شده و ضرر کرده‌ایم. اما واقعیت این است که ما نیز هر روز خودمان را گول می‌زنیم…

 

دروغ‌های که باور می‌کنیم به حقایقی بدل می‌شوند که با آن‌ها زندگی می‌کنیم. “اولیور هسنکمپ”

بله واقعیت این است که ما نیز هر روز خودمان را گول می‌زنیم، بنابراین خودمان را از زندگی شایسته محروم کرده و مانع موفقیت‌های خود می‌شویم.

در اینجا برخی از محبوب‌ترین دروغ‌ هایی که هر روز به خودمان می‌گوئیم را برایتان آورده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این لیست صدماتی که اینگونه تفکرات بر شما وارد می‌کند را درک نمائید.

۱. من قربانی گذشته خویش هستم

شما قربانی گذشته خویش نیستید، اما به خاطر گذشته قربانی اکنون خود هستید. البته، اعمال گذشته شما معرف شماست. اما الگوهای وسواسی گذشته ذهن شما و تحلیل بی‌وقفه آنچه برایتان اتفاق افتاده شما را به سوی مشکلات بیشتر سوق می‌دهد. گذشته شما را در خود محبوس خواهد کرد، البته اگر به آن اجازه دهید.

به خاطر داشته باشید که غرق شدن در گذشته شما را از زمان حال باز می‌دارد.

۲. من برای اینکارها خیلی پیر هستم

شما هیچ‌گاه برای هیچ کاری بیش از حد پیر نیستید. نلسون ماندلا در سن ۷۶ سالگی رئیس جمهور شد. لئوناردو داوینچی هنگامی که وارد ۵۱ سالگی شد، اثر معروف خود مونالیزا را نقاشی نمود. کولونل ساندرز حق امتیاز نخستین KFC را در سن ۶۱ سالگی اتخاذ نمود.

همیشه افراد بسیاری وجود دارند که دقیقاً هنگامی که شرایط بر علیه آنهاست دستاوردهای مهمی را کسب می‌کنند. مادامی که در توانایی خود تردید دارید و تصور می‌کنید که زمان را از دست داده‌اید، اعتماد به نفسی برایتان بافی نخواهد ماند و امکان تشخیص توانایی‌های خود برایتان وجود نخواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه برای تحقق آرزوهای خود خیلی پیر یا جوان نیستید.

۳. پول من را دوست ندارد

از ابتدا خود را محکوم به شکست تلقی نکنید. پول نباید نخستین هدف شما باشد. با این وجود، رها کردن آن به کلی نباید یکی از گزینه‌های اصلی شما تلقی شود. شما شایسته تمام رویاهای خود هستید. از کم آغاز کنید، اما رویاهای بزرگ و بهتر در سر بپرورانید.

۴. اگر فلان چیز را داشتم، خوشبخت می‌شدم

خوشبختی منوط به دستیابی به اهداف نیست. احساس خوشی و رضایت موقتی و زودگذر است. تلاش کنید تا حس خوشبختی را بدون اولتیماتوم‌های غیرضروری تجربه کنید.

۵. بعداً هم می‌توانم آن را انجام دهم/دروغ گفتن به خودمان

این احتمالاً محبوب‌ترین دروغی است که ما به خود می‌گوئیم. مشکل اینجاست که، نمی‌دانیم واقعاً چقدر زمان داریم. شاید روزی بیدار شوید و در‌یابید که زمانی برای انجام آنچه همیشه می‌خواستید ندارید. هیچ‌کس از آینده خبر ندارد.

اگر منتظر لحظه‌‌ایی خاص، لحظه‌ایی ایمن و جسورانه باشید، شاید هرگز فرا نرسد. دروغ گفتن به خودمان , ۹ دروغ زیرکانه ای که همه ما به خودمان می‌گوییم!

دروغ گفتن به خودمان

۶. من یک بازنده‌ام، چون تلاش‌هایم با شکست روبرو شدند

انتظارات خود را درباره اینکه زندگی ایده‌ال چگونه است، رها کنید و بر زندگی کنونی خویش تمرکز کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید که چون برخی مسایل بر وفق مراد شما پیش نرفته، بدان معنا نیست که نباید به موفقیت دست یابید. هرگز تسلیم نشوید. موفقیت مبتنی بر یک سری از گام‌های کوچک روزانه است، عملکردها و تصمیمات شما به مرور به اهداف ختم می‌شوند.

۷. هیچ‌کس من را درک نمی‌کند

این تصوریست که اغلب مردم جهان دارند، بنابراین شما تنها نیستید. از تصور اینکه هیچ‌کس شما را درک نمی‌کند، فقط به خاطر اینکه با شما موافق نیستند، دست بردارید. متفاوت بودن کاملاً خوب است و گاهی گوش دادن به عقاید متفاوت کمک می‌کند تا خودتان را بهتر درک کنید.

۸. من که فلانی نیستم، من از عهده آن برنمی‌آئیم

همه ما متفاوت هستیم.

هر یک از ما سطح مهارتی متفاوت، توانایی‌ها و شخصیت‌های متفاوتی داریم.تمایل ما بر آن است که خود را با افرادی که موفق به نظر می‌رسند مقایسه کنیم اما این حقیقت که برخی از آن‌ها از صفر شروع کرده‌ و به سختی تلاش نموده‌اند را نادیده می‌گیریم. طرز تفکر خود را به سوی اندیشه‌های مثبت سوق دهید. این عبارات را با خود زمزمه کنید: اگر آن‌ها توانسته‌اند، پس من هم می‌توانم.

۹. عقده‌های من، توانایی و تلاش من را سرکوب می‌کنند

در واقع، آنچه که بیش از هر چیزی مورد تنفر شماست و آنچه تلاش می‌کنید تا از دیگران پنهانش سازید، شما را منحصر به فرد کرده و کمک می‌کند تا برجسته باشید. از دید فردی که عاشق شماست به خودتان نگاه کنید، و بدین ترتیب درخواهید یافت که واقعاً چگونه فردی هستید.

عقده‌های شما معرف شما نیستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید