نارضایتی ایران از نزدیکی روابط ترکیه-روسیه در سوریه

کدخبر: ۱۵۸۵۵۷
وی در ادامه مدعی شد که ایران سیاست‌های فرقه‌گرایانه در منطقه دنبال می‌کند و فرقه‌گرایی در قانون اساسی این کشور ذکر شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از آناتولی، یک مقام مسئول در وزارت خارجه ترکیه در یک گفتگوی رسانه ای، ایران را به فرقه گرایی، پیروی از موضع دولت سوریه، ایجاد تنش میان عراق و ترکیه و ارتباط با پ. ک. ک. متهم کرد.

این مقام مسئول در وزارت خارجه ترکیه که خواسته است نامش فاش نشود، در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: درباره برخی از مسائل منطقه با ایران اختلاف نظر داریم.

وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه از میزان تاثیر خود در منطقه آگاه هستند، تصریح کرد: ایران از نزدیک شدن روابط آنکارا و مسکو ناخرسند است. ایران از نزدیک شدن روابط ترکیه و روسیه درباره موضوع سوریه ناخرسند است. آنکارا و تهران از حجم نفوذ خود آگاه هستند. درباره برخی مسائل منطقه ای اختلاف نظر داریم.

این دیپلمات ترکیه درباره اختلاف نظر میان ایران و ترکیه درباره سوریه افزود: آنکارا از تهران انتظار دارد نفوذ خود در منطقه را به صورت سازنده به کار بگیرد؛ برای نهادینه کردن صلح دائمی در منطقه تلاش کند؛ به طور ویژه از آتش‌بس در سوریه و آغاز گفتگوهای صلح این کشور حمایت کند.

رؤسای جمهوری دو کشور ترکیه و روسیه جمعه 10 دی‌ماه 1395 (30 دسامبر 2016) توافقی را امضا کردند که بر اساس آن میان مخالفان و دولت سوریه حالت آتش بس اعلام شد و دو طرف نزاع سوریه، برای گفتگوهای مستقیم در آستانه پایتخت قزاقستان حاضر خواهند شد.

بر اساس این توافقنامه، روسیه ضامن پایبندی دولت سوریه و ترکیه ضامن پایبندی مخالفان مسلح به مفاد توافقنامه است.

این مقام ترکیه‌ در این گفتگو از موضع ایران در سوریه انتقاد کرد و به آناتولی گفت که مواضع ایران در سوریه را می‌توان در مقوله "هرآنچه دولت سوریه بپذیرد ما نیز می‌پذیریم" خلاصه کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حمله یک پهپاد ایرانی به نیروهای ترکیه در خاک سوریه گفت: مقامات ایرانی این ادعا را رد کرده‌اند.

ارتش ترکیه هم اکنون مشغول انجام عملیات نظامی در شمال سوریه در قالب عملیاتی به نام "سپر فرات" است. عملیات سپر فرات توسط ارتش ترکیه علیه داعش و نیروهای کُرد سوریه در مناطق هم‌مرز ترکیه در حال انجام است.

او درباره این ادعا که پهپاد ساخت ایران به نیروهای ارتش ترکیه در شمال سوریه حمله کرده بود نیز گفت: مقامات ایرانی این ادعا را رد کرده اند.

وی در این باره تصریح کرد که "تهران از عملیات سپر فرات ناراضی است".

این مقام دولت ترکیه که نامش اعلام نشده همچنین از دیدارهای مقامات بلندپایه میان دو کشور از اگوست 2016 تا کنون برای گفتگو درباره مسئله سوریه پرده برداشت و گفت که اختلافات زیادی میان دو کشور درباره راه‌های حل مسئله سوریه وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ترکیه قرار است میان ایران و مخالفات دولت سوریه دیداری را تدارک ببیند یا خیر، گفت که کشورش قصد ندارد چنین دیداری را تدارک ببیند.

این دیپلمات که به گفته خبرگزاری آناتولی در وزارت خارجه ترکیه مسئولیت دارد، گفت دو کشور ایران و روسیه علی رغم اینکه در سوریه با یکدیگر همکاری می‌کنند، دارای منافع مختلفی در این کشور هستند.

وی همچنین درباره اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر دیدار مسئولان ایرانی با مسئولان حزب کارگران کردستان "پ. ک. ک. " گفت: مسئله دیدار ایرانی‌ها با مسئولان حزب پ. ک. ک. راز نهفته‌ای نیست اما مسئولان ایرانی آن را رد کرده‌اند.

او در ادامه مدعی شد که ایران عامل ایجاد تنش‌های اخیر میان ترکیه و عراق است و دلیل این امر را تغییر نظر ایران درباره ترکیه در دو سال اخیر عنوان کرد.

وی همچنین ایران را به اتخاذ سیاست های فرقه گرایانه در منطقه متهم کرد و مدعی شد که ایران سیاست‌های فرقه‌گرایانه در منطقه دنبال می‌کند و فرقه‌گرایی در قانون اساسی این کشور ذکر شده است.

وی درباره تنش میان ایران و عربستان سعودی و امکان واسطه‌گری ترکیه برای حل مشکلات میان دو کشور گفت که کشورش نسبت به وجود چنین تنشی ناراضی است و سال گذشته آمادگی خود جهت وساطت میان دو کشور را اعلام کرده است.

وی افزود: ایران با آماده حل مشکلاتش با عربستان سعودی است اما عربستان معتقد است که در حال حاضر شرایط برای این امر مهیا نیست.

وی در پایان خواستار توقف آنچه فعالیت‌های موجب "عدم ثبات در منطقه از سوی ایران" نامید، شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید