چراغ های چشمک زن به کمک درمان آلزایمر می آیند

کدخبر: ۱۵۸۶۸۷
دانشمندان به تازه گی کشف کرده اند؛ چراغ های چشمک زن علاوه بر زیبایی، چنانچه بر اساس فرکانسی خاص تنظیم شوند باعث درمان آلزایمر نیز خواهند بود.

به گزارش کلیک – با افزایش بیماری آلزایمر در جوامع که فرایند پیری مغز و در نتیجه فراموشی را به همراه دارد، دانشمندان در پی بهترین راه برای درمان این معضل برآمدند. درمان های گیاهی و سنتی عملیات خاص جراحی بر روی مغز تماما در کاهش این فرآیند و درمان قطعی این بیماری ناموفق بوده اند و چنانچه موفقیتی کسب کرده اند به درمان نسبی بیماری آلزایمر پرداخته است.

به تازه گی گروهی از محققان آزمایشاتی را بر روی نمونه خاصی از موش ها انجام داده اند، که تاثیر تابش اشعه  لامپ های LED  را بر روی روند پیشرفت بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار داده اند. این تحقیقات که بر روی نمونه های آزمایشگاهی انجام شده است دست آوردهای بسیاری را در علم پزشکی بوجود آورده است. موش هایی با ویژگی های مشابه با بیماران آلزایمری مورد بررسی قرار گرفته تند که طی این فرایند اشعه  لامپ های LED  با تابش در فرکانس ۴۰ هرتزی، زمینه سازی برای کاهش سرعت این بیماری را پدید آورده اند.

در این نوع بیماری ها، پروتئین های غیر طبیعی در داخل و خارج از سلول های عصبی جمع می شوند و با ارتباطات شبکه ی نورونی تداخل پیدا می کنند و نهایتا نورون های خاصی را تخریب  می کنند.

 تحقیقات نشان داده است تابش یک ساعته این نوع از چراغ های چشمک زن بر روی موش های مبتلا به آلزایمر خفیف، سطح تجمع پروتئین بتا آمیلوئید را در مغز کاهش داده است. در سطح پیشرفته این بیماری، پلاک های پروتئین بتا آمیلوئید با ایجاد اختلال در سلول های  مغزی و نورون ها، عملکرد طبیعی مغز را با اختلال مواجه می کنند. دانشمندان با آزمایش تاثیر تابش فرکانس های اشعه LED  بر روی نمونه های مورد مطالعه با سطح پیشرفته ای از بیماری در یافتند، با تحت مراقبت قرار گرفتن و تابش مدام به طول مدت یک هفته علائم بیماری به صورت چشمگیری کاهش یافته است. تابش چشمک زن اشعه LED ، به گونه ای تحریک کننده نوسان گاما در مغز به حساب می آید، که این فرایند در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تا حدود بسیاری تخریب شده است. نوسان گاما به تبدیل سلول های ایمنی موسوم به میکروگلیا منجر می گردد که در بیماری مورد بحث به حالتی التهابی درآمده و مواد شیمیایی سمی را در مغز تولید می کنند.

در این حالت،  با تحریک نوسان گاما و بازگرداندن میکروگلیا به وضعیت نرمال یعنی انجام عملیات حذف آمیلوئیدها از مغز، می توان از تشکیل این نوع از پلاک ها جلوگیری کرد.

گذشته از تحقیقات انجام شده، متخصصان به دنبال یافتن راهی برای عملی کردن این دست آوردها بر روی بیماران واقعی می باشند. همچنین اثرگذاری این شیوه درمانی نیز برای دانشمندان علم پزشکی حائز اهمیت است، چرا که در موش هایی با میزان ابتلای خفیف به بیماری، سطح آمیلوئید تا ۲۴ ساعت مداوم پایین نگه داشته شده بود.

محققین بر این باورند که احتمالا روند بیماری آلزایمر سال ها قبل از شروع نشانه های بالینی  آغاز می شود. به دلیل طولانی بودن سیر آن قبل از بروز نشانه های بالینی، دانشمندان در تلاش اند تا راه هایی برای تشخیص بیماری آلزایمر در افراد در معرض خطر بیابند. آن ها تا به حال  تعدادی از عوامل خطری را یافته اند که ممکن است باعث ابتلا به بیماری آلزایمر شوند. از بین بردن عوامل خطر فوق در افراد میان سال یکی از اهداف مراقبین بهداشتی است تا احتمال ابتلا به این بیماری را در سنین بعدی کاهش دهند.اگرچه بیماری نورودژنراتیو فعلاً هیچ درمان قطعی ندارد، اما نتایج به دست آمده از چنین تحقیقاتی می تواند نور امیدی به زندگی افراد مبتلا بتاباند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید