رکن‌الدین خسروی درگذشت

کدخبر: ۱۵۸۶۹۱
رکن‌الدین خسروی کارگردان و مدرس پیشکسوت تئاتر ایران در شهر لندن چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبر درگذشت این هنرمند پیشکسوت تئاتر از سوی روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و سهراب سلیمی کارگردان تئاتر، تایید شد.

خسروی که از مدت‌ها قبل با بیماری مبارزه می‌کرد، صبح دوشنبه بیست و هفتم دی ماه در لندن دار فانی را وداع گفت.

خسروی به عنوان یکی از چهره‌های برتر تئاتر در ایران شناخته می‌شود. جایگاه او در هنرهای نمایشی موجب شده تا زندگی و آثار او مورد توجه محققان و فیلمسازان قرار بگیرد. مستند «دشمن مردم» به کارگردانی هوشمند هنرکار اثری درباره دکتر رکن‌الدین خسروی است. هنر کار در این مستند آثار و زندگی هنری این هنرمند را مورد بررسی قرار داده است.

خسروی از سال 1334 در حالی که دانشجوی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود، آموزش بازیگری و کارگردانی را در کلاس‌های دیوید سون استاد تئاتر دانشگاه‌های آمریکا آغاز کرد.

دیوید سون، در آن زمان کلاس‌های خود را در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌کرد.

خسروی بعدتر در کلاس‌های دکتر فروغ شرکت کرد و از سال 1336 با تشکیل دانشکده هنرهای دراماتیک تهران، فعالیت‌های خود را به عنوان بازیگر و کارگردان در این دانشکده متمرکز ساخت و از همین دانشکده فارغ التحصیل شد.

در سال 1972 دوره تخصصی تدریس تئاتر را در لندن پشت سر نهاد و سرانجام در سال 1992 موفق به گذراندن دوره دکترای تئاتر و کارگردانی شد. او بیش از هفده نمایش تلویزیونی و 29 نمایش صحنه را از سال 1338 خورشیدی به این سو کارگردانی کرده است.

او اغلب روی آثار برجسته‌ترین نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان ایران و جهان کار کرده است. از میان چهره‌های جهانی می‌توان به یوجین اونیل، او هنری، چخوف، سروانتس، دومو پاسان، برشت، بکت، ژان‌پل سارتر، سوفوکل، ایبسن و سرانجام داریوفو اشاره کرد. از میان نمایشنامه‌نویسان ایرانی، رکن‌الدین خسروی تاکنون آثار غلامحسین ساعدی و اکبر رادی را بر صحنه برده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید