معرفی کامل نامزدهای کابینه دونالد ترامپ +عکس + نمودار

کدخبر: ۱۵۸۷۴۱
رئیس‌جمهوری منتخب، دونالد ترامپ گام‌های دیگری در جهت پر کردن کابینه خود انجام داده است و شماری از افراد را جانشین مقامات ارشد رئیس‌جمهور اوباما خواهد ساخت. دیوید شالکین که در حال حاضر معاون وزارت کهنه‌سربازان است، ارتقا خواهد یافت و سکان هدایت این وزارتخانه را در دست خواهد گرفت. ترامپ این خبر را در میانه کنفرانس مطبوعاتی خود در «برج ترامپ» اعلام کرده بود. شالکین اکنون بر نظامی نظارت می‌کند که به 7/ 8 میلیون کهنه سرباز این کشور خدمت می‌کند اما ترامپ نقد صریح خود را با جملاتی تند در طول کارزار انتخاباتی خود، برای تصدی پست ریاست جمهوری و همچنین طی چند روز گذشته مطرح کرده بود.
معرفی کامل نامزدهای کابینه دونالد ترامپ +عکس + نمودار

ترامپ گفته بود: «یکی از وعده‌هایی که دادم این است که قصد دارم وضعیت کلی را برای کهنه‌سربازان بهتر کنم. با کهنه سربازان ما به‌طور وحشتناکی رفتار می‌شود.» سنا بدون هیچ گونه بحثی شالکین را در ژوئن سال 2015 در مقام خود ابقا کرده بود. وی نخستین نامزد ارشد کابینه ترامپ است که در حال حاضر در دولت اوباما خدمت می‌کند و می‌تواند نخستین دموکرات در کابینه ترامپ باشد. تعیین حزب شالکین هنوز مشخص نیست اما اطلاعاتی که از انتخابات فدرال در دست است، نشان می‌دهد که وی در طول سال‌های گذشته با کمیته‌ها و کاندیداهای دموکرات ارتباط داشته است. شالکین پیش از آنکه به این وزارتخانه ملحق شود، یک مدیر ارشد در بیمارستان‌های پنسیلوانیا، نیوجرسی و نیویورک‌سیتی بود.

ترامپ در مورد وی می‌گوید: «او شگفت‌انگیز است و واقعا کارهای خارق‌العاده‌ای می‌کند.» وی اظهار کرد که تیم انتقالی وی برای تصدی این پست حداقل با 100 نفر مصاحبه کرده بودند و طرح‌هایی در نظر گرفته شده است تا بیمارستان‌های پیشرو در حوزه سرطان و طرح‌هایی برای اصلاح وضعیت سلامت کهنه‌سربازان ارائه دهند. با نامزدی شالکین، ترامپ تنها یک عضو ارشد کابینه برای پر کردن فهرست خود لازم دارد: وزارت کشاورزی. تاکنون رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده افرادی را برای کابینه معرفی کرده است که پول و تخصص نظامی فراوان دارند و زمان زیادی وقف سیاست کرده‌اند، اما تجربه چندان زیادی در امور مربوط به وزارت‌های فدرال که در اختیار خواهند گرفت، ندارند. ترامپ 5 رهبر تجاری ثروتمند، 2 ژنرال و 4 سیاستمدار جمهوری‌خواه را برای کابینه خود انتخاب کرده است. همه به‌جز دو مورد سفیدپوست بوده، جز 2 مورد همگی مرد هستند و علاوه بر این، جز یک مورد (الن چائو)، کسی تجربه اداره یک سازمان فدرال را ندارد. اکنون آنها همگی باید در سنا مورد بررسی قرار گیرند که در آن جمهوری‌خواهان اکثریت را در اختیار دارند و اپوزیسیون دموکرات در کنار سایر نمایندگان تعیین می‌کند که آیا شغلی را که برای آن نامزد شده‌اند، کسب خواهند کرد یا خیر.

سنا از زمان نامزدی جان تاور برای وزارت دفاع جورج بوش پدر در سال 1989 عضوی از کابینه را به‌طور رسمی رد نکرده است. با این وجود، هیچ رئیس‌جمهور جدیدی در طول 30 سال گذشته تمام نامزدهای خود را تایید نکرده است؛ برخی از آنان گرفتار بحث‌ و جدل یا حمله مخالفان قرار گرفته و پیش از رای‌گیری در موردشان، انصراف می‌دهند. ترامپ ممکن است شانس بیشتری نسبت به پیشینیان خود در سنا داشته باشد و برای این کار باید از دموکرات‌ها ممنون باشد. وقتی آنها در سال 2013 اکثریت را در دست گرفتند، قوانین را به نحوی تغییر دادند که نامزدهای معرفی شده از سوی قوه مجریه محدودیت‌های کمتری داشته باشند. این به آن معنا است که ترامپ می‌تواند تمام کابینه خود را بدون حتی یک رای دموکرات‌ها در سنا به تصویب برساند. اما حتی بدون تهدید برخی نمایندگان، جمهوری‌خواهان تنها اکثریت 52 به 48 را دارند و اگر سه نفر از جمهوری‌خواهان به فردی رای ندهند، دموکرات‌ها می‌توانند نامزدی یک فرد را لغو کنند. فرآیند تایید اعضا آغاز شده است و چند نامزد به سنا آمده‌اند. آنها دو مورد از مهم‌ترین پست‌های کابینه را در بر می‌گیرند: سناتور جف سشنز نامزد دادستان کل و رکس تیلرسون نامزد وزارت کشور. دموکرات‌ها جمهوری‌خواهان را متهم به عجله در معرفی و پیشنهاد کابینه ترامپ می‌کنند، به ویژه در مورد مدیران ثروتمندی که سابقه عمومی کمی داشته و پتانسیل بالایی برای تضاد منافع دارند. در ادامه به اعضای کابینه ترامپ که در ماه‌های ژانویه و فوریه به سنا معرفی خواهند شد و توضیح مختصری در مورد آنها بازگو می‌شود.

 

وزارت خارجه: رکس تیلرسون

او یک مدیر نفتی است. تیلرسون در طول دهه گذشته مدیر ارشد شرکت اکسون موبیل بوده است. این تنها شرکتی است که تیلرسون تاکنون در آن کار کرده است. وی که در تگزاس به دنیا آمده پس از فارغ‌التحصیل شدن از کالج شروع به کار در این شرکت کرد. وی هیچ گونه تجربه دولتی ندارد. چرا ترامپ از وی خوشش می‌آید: وی یک تاجر است که معاملات بزرگی از جمله با دولت‌های خارجی که به‌عنوان وزیر خارجه با آنها سر و کار دارد، می‌کند. ترامپ در مورد وی می‌گوید: «چیزی که بیش از همه در مورد رکس تیلرسون دوست دارم این است که دانش وسیعی در مورد معامله موفق با انواع دولت‌های خارجی دارد.»

رویدادهای محتمل: ارتباطات تیلرسون با رئیس‌جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین بزرگ‌ترین مانع بالقوه برای تایید وی از سوی سنا خواهد بود. در سال 2012، پوتین به وی مدال افتخار داده بود. با این وصف شانس‌ تایید وی از سوی سنا کم است. برخی از جمهوری‌خواهان سنا در مورد ارتباطات راحت وی با پوتین ابراز نگرانی کرده‌اند که از این میان می‌توان به مارکو روبیو، جان مک‌کین و چاک گرسلی اشاره کرد. روبیو معتقد است که در مورد تیلرسون «نگرانی‌های عمیقی» وجود دارد و رای او به‌عنوان عضو کمیته روابط خارجی در تایید وی نقش مهمی خواهد داشت. از آنجا که انتظار می‌رود دموکرات‌ها با تایید تیلرسون مخالفت کنند، تنها رای 3 جمهوری‌خواه نامزدی وی را از بین خواهد برد. او از حمایت رهبر جمهوری‌خواهان برخوردار است و تایید کاندولیزا رایس، رابرت گیتس و جیمز بیکر را نیز در اختیار دارد.

 

وزیر خزانه‌داری: استیون منوخین

او یک بانکدار است. به ویژه منوخین را می‌توان یک مدیر ارشد سابق گلدمن‌ساکس و مدیر یک صندوق پوششی دانست که وام‌های رهنی شکست خورده ایندی‌مک را در سال 2009 از دولت خرید. وی 5 سال بعد با فروش آن سود زیادی کسب کرد. منوخین همچنین یک تهیه‌کننده هالیوود است که اعتبارش را از فیلم‌هایی نظیر «آواتار»، «تک‌تیرانداز آمریکایی» و «مردان ایکس» به‌دست آورده است. او نیز فاقد تجربه کار دولتی است.  یکی از علل انتخاب وی از سوی ترامپ، موفقیت وی در زمینه کسب و کار است اما دلیل دیگری نیز وجود دارد و آن این است که منوخین رئیس امور مالی ترامپ در کارزار انتخاباتی بوده است. نامزدی منوخین برای این پست از سوی کاندیدایی صورت گرفته است که به وال‌استریت می‌تاخت. ترامپ که کلینتون را به دلیل سخنانش در مورد گلدمن‌ساکس نقد می‌کرد، حال چگونه فردی را که ثروتش را از آنجا به‌دست آورده برای پست وزارت خزانه‌داری معرفی می‌کند؟  شانس تایید وی منطقی و مناسب است. او گزینه‌ای است که دموکرات‌ها به نبرد با وی تمایل دارند زیرا باعث تقویت نقدها به ترامپ می‌شود که با پوپولیسم وارد شد، اما قصد دارد با الیگارشی حکمرانی کند. با این حال جمهوری‌خواهان در اکثریت بوده و تعداد زیادی دوستدار کسب و کار نیز وجود دارند و روشن نیست که آیا بتوانند 3 نفر از اعضای جمهوری‌خواهان را به ملحق شدن به اپوزیسیون وادارند.

 

وزارت دفاع: ژنرال جیمز ماتیس

ماتیس یک ژنرال 4 ستاره تفنگداران دریایی است که هدایت فرماندهی مرکزی آمریکا را از سال 2010 تا 2013 در دست داشت. وی فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق پس از 11سپتامبر بود. وی همچنین با ژنرال دیوید پترائوس در عراق همکاری‌هایی داشته است. تجربه دولتی وی شامل 44 سال خدمت نظامی است، هرچند هیچ سابقه غیرنظامی ندارد. یکی از علل انتخاب وی از سوی ترامپ شناخت ماتیس از داعش است. از سوی دیگر ماتیس موضع دولت اوباما را در قبال ایران و استراتژی وی در خاورمیانه، نقد کرده است. شانس تایید وی در سنا زیاد است. با این حال برای تایید وی مجلس نمایندگان و سنا باید قانونی را تصویب کنند تا وی بتواند رئیس پنتاگون شود. دلیل این نیاز هم آن است که قانون، مقامات نظامی را از تصدی پست وزارت دفاع آن هم 7 سال پس از بازنشستگی، منع کرده است و شاید این امر تا حدودی کار ماتیس را دشوار کند، با این حال حزب دموکرات در کل تمایلی به جلوگیری از تایید ماتیس ندارد.

 

وزارت دادگستری: سناتور جف سشنز

سشنز به مدت 20 سال نماینده آلاباما بوده و رکوردی از انتقادهای شدید به مهاجرت غیرقانونی و افزایش مهاجرت قانونی داشته است. وی همیشه محافظه‌کار و مخالف دولت اوباما بوده است. تجربه دولتی وی گسترده بوده و از سال 1997 در سنا خدمت کرده است. یکی از علل انتخاب وی از سوی ترامپ وفاداری او است. در ماه فوریه وی یکی از نخستین سناتورهایی بود که کاندیداتوری ترامپ را تایید و پس از آن نیز کمک‌هایی به وی کرد. همان دلیل‌هایی که سشنز را از نامزدی منصب قضاوت فدرال در دهه 80 میلادی بازداشت، احتمالا در مورد تایید وی نیز مشکل‌ساز می‌شوند، مسائلی که بیشتر به موضع‌گیری‌های نژادپرستانه‌اش مربوط می‌شوند. شانس تایید وی از سوی سنا مناسب و معقول است. بیشتر دموکرات‌ها اگر نه همه آنها بر اساس سابقه وی در مورد حقوق مدنی و مهاجرت با وی مخالفت خواهند کرد و تایید وی ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شود. با این حال، سنا یک باشگاه کشوری است و اعضای آن به ندرت خودشان را رد می‌کنند. به همین دلیل احتمالا جف سشنز تایید می‌شود، مگر آنکه حملات تخریب‌کننده شدیدتری در هفته‌های آینده علیه وی صورت گیرد.

 

وزارت امنیت داخلی: ژنرال بازنشسته جان‌کلی

جان کلی نیز مانند ماتیس نظامی است و کهنه سربازی محسوب می‌شود که بیش از 40 سال در نیروهای تفنگداران دریایی خدمت کرده و بلندپایه‌ترین مقامی در آمریکا محسوب می‌شود که فرزندش را در جنگ افغانستان از دست داده است. تجربه دولتی وی محدود به 4دهه خدمت نظامی است که شامل رابط کنگره بودن نیز می‌شود.دانش عمیق جان کلی از امنیت مرزها و چالش‌های ایجاد شده از سوی مهاجران غیرقانونی مکزیک و آمریکای مرکزی از دلایل انتخاب وی از سوی ترامپ است. او نسبت به خطرات تروریسم و مسیرهای قاچاق موادمخدر به آمریکا از طریق مکزیک هشدار داده بود. شانس تایید وی در سنا فوق‌العاده زیاد است.

 

وزارت بهداشت: تام پرایس

وی به شدت محافظه‌کار است. پرایس تجربه 12 ساله‌ای در کنگره داشته و 8 سال نیز پیش از آن برای ایالت جورجیا در سنا مشغول فعالیت بوده است. از علل انتخاب پرایس از سوی ترامپ می‌توان به نزدیکی وی با متحد ترامپ یعنی مایک پنس و نیز پل رایان اشاره کرد. وی می‌خواهد جایگزینی برای اوباماکر (طرح بیمه اوباما) تصویب کند. بزرگترین مانع انتخاب وی موضع مخالفش با اوباماکر نیست بلکه حمایتش از خواسته رایان برای تبدیل «مدیکر» به یک برنامه دیگر است. دموکرات‌ها بیشترین تلاش خود را خواهند کرد تا طرح وی را در مورد بیمه به همه‌پرسی بگذارند. شانس تایید وی در سنا مناسب و معقول است. محافظه‌کاری ایدئولوژیک پرایس و حمایتش از تغییر در برنامه‌های مربوط به سلامت احتمالا سود کمی برای وی دارند، اگر از سوی دموکرات‌ها مورد حمایت قرار بگیرد. با این حال، تام پرایس از نظر شخصیتی محبوب است و روابطش با قانون‌گذاران جمهوری‌خواه شانس وی را برای تایید شدن افزایش می‌دهد.

 

وزارت مسکن و توسعه شهری: دکتر بن‌کارسون

بن کارسون رقیب محافظه‌کار ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری بود که هیچ تجربه‌ رسمی در مورد سیاست مسکن ندارد. او که یک جراح بازنشسته است، فاقد تجربه دولتی است، علت انتخاب او نیز بیشتر وفاداری او است زیرا کارسون به نفع ترامپ از انتخابات کنار رفته بود. فقدان تجربه وی یک معضل برای او محسوب می‌شود و چالشی بر سر راه انتخاب وی است. شانس تایید او از سوی سنا معقول و مناسب است. دموکرات‌ها احتمالا وی را با فقدان تجربه‌اش در سیاست‌گذاری مسکن و دیدگاهش برای مبارزه با فقر به چالش می‌کشند.

 

وزارت انرژی: فرماندار پیشین تگزاس ریک پری

پری سه و نیم دوره به‌عنوان فرماندار تگزاس خدمت کرده و دو بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های 2012 و 2016 شده که هر دو بار در نامزدی حزب مغلوب شده است. دو وزیر انرژی قبلی دانشمندانی بودند که در حوزه انرژی جایزه دریافت کرده بودند. پری 8 سال نیز به‌عنوان کمیسیونر کشاورزی تگزاس فعالیت کرده است. وی با ترامپ رابطه خوبی نداشت و در ژوئیه 2015 نطقی علیه او ایراد کرد اما پس از حذف از گردونه انتخابات شروع به کمک کردن به ترامپ کرد. شانس تایید وی از سوی سنا بسیار خوب است.

 

وزارت کار: اندرو پازدر

پازدر که سابقه خدمت دولتی ندارد، به‌عنوان مدیر ارشد شرکت‌هایی مانند زنجیره‌های غذاهای فست‌فود فعالیت می‌کرد. وی با چند مشکل روبه‌رو است که یکی از آنها مساله افزایش حداقل دستمزد است. احتمال تایید وی معقول و مناسب است. در سایر بخش‌ها نیز می‌توان گفت وزارت حمل و نقل به الن چائو رسیده است که تجربه دولتی گسترده‌ای دارد. تجربه زیاد وی در دولت و واشنگتن از عوامل انتخابش به این سمت بوده است. وی در دولت ترامپ یک نقش کلیدی خواهد داشت. چائو مشکلی نیز برای تایید شدن ندارد و کمترین گزینه انتخابی ترامپ بوده است تا آنجا که انتخاب وی تشویق معاون رئیس‌جمهور اوباما، جوبایدن را نیز در پی داشته است. احتمال تایید وی از سوی سنا فوق‌العاده زیاد است.  وزارت آموزش نیز به بتسی دووس پیشنهاد شده است. وی که هیچ تجربه دولتی ندارد از زنان خیّر جمهوری‌خواه است و به دنبال اصلاحات آموزشی بر مبنای گسترش مدارس چارتری و مدارس خصوصی بوده است. شانس تایید وی بسیار خوب است. بیشتر دموکرات‌ها با این انتخاب احتمالا مخالفت می‌کنند. با این حال شانس تایید وی تقریبا واضح است.

وزارت داخلی نیز به رایان زنک نماینده مونتانا پیشنهاد شده است. وی دو دهه خدمت نظامی داشته و دو سال را نیز در کنگره گذرانده است. شانس تایید وی فوق‌العاده زیاد است و دموکرات‌ها به دلیل سابقه منفی زیست‌محیطی‌اش با او مخالفند. با این حال، نباید درگیری بزرگی را انتظار داشت. برای وزارت بازرگانی، ویلبر راس معرفی شده است که یک میلیاردر دیگر است و هیچ تجربه دولتی ندارد. وی به مدت 25 سال شرکت روچیلد را هدایت کرده است. دوستی او با ترامپ به سال‌ها پیش بازمی‌گردد و دو دهه است که به سیاست تجاری آمریکا نگاهی انتقادی دارند. ترامپ راس را قهرمان تولید آمریکایی و موفق کردن شرکت‌ها خوانده است و او را یکی از بزرگ‌ترین مذاکره‌کننده‌ها می‌داند. یک چالش او سوال در مورد انفجارهای سال 2006 در یکی از معادن شرکت‌های وی است که منجر به مرگ 12 کارگر شد. با این همه، شانس تایید وی بسیار زیاد است و نبرد دموکرات‌ها بیشتر روی منوخین خواهد بود تا ویلبر راس.

وزارت روابط کهنه سربازان نیز به دکتر دیوید شالکین پیشنهاد شده که قبلا در دولت اوباما بوده و سابقه دولتی دارد. شانس تایید وی نیز مناسب است. در سایر موقعیت‌های کلیدی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست، سفیر سازمان ملل متحد و رئیس دفتر مدیریت و بودجه به ترتیب اسکات پروییت، نیکی هالی فرماندار کارولینای جنوبی و میک مولوانی به سنا معرفی شده‌اند. پروییت 6 سال دادستان کل اوکلاهما و 8 سال در سنای ایالتی آن بوده است. شانس انتخاب وی نیز معقول و مناسب است اما دیدگاه‌هایش در مورد تغییر وضعیت آب و هوایی به نظر دموکرات‌ها افراطی است و این امر می‌تواند برای وی مشکلاتی ایجاد کند. هالی نیز 6 سال فرماندار کارولینای جنوبی بوده و 6 سال دیگر نیز پیش از آن به‌عنوان قانون‌گذار ایالتی خدمت کرده است. شانس تایید وی در سنا فوق‌العاده است و هرچند تجربه سیاست خارجی کمی دارد، دموکرات‌ها با وی مشکل چندانی نخواهند داشت. مولوانی تجربه 6 سال خدمت در مجلس نمایندگان و 4 سال به‌عنوان قانون‌گذار کارولینای جنوبی را دارد. شانس وی برای تایید شدن در سنا خوب است اما با مشکلاتی نیز مواجه است.

1087139_3f031f21-b6bf-416a-bc9b-b6f44b92d6ea

1087139_2b76d854-9d38-4f96-a06b-f6dd8a42b351

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید