روسیه: برجام لغو شدنی نیست

کدخبر: ۱۵۸۷۷۸
معاون وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: برجام لغو شدنی نیست و هیچ دلیلی هم برای انجام چنین اقدامی وجود ندارد و موضع مسکو همیشه اجرای آن بوده و در آینده نیز خواهد ب

به گزارش ایرنا، سرگئی ریابکوف بامداد امروز (سه شنبه) به وقت مسکو پس از شرکت در نشست برجام در سازمان ملل به خبرنگاران روس گفت: هیات های شرکت کننده در نشست دیدگاه روسیه مبنی بر نبود مسائل غیرقابل حل در اجرای برجام را پذیرفتند.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از ریابکوف نوشت: در این نشست (در سازمان ملل) برخی به ویژه نمایندگان سازمان های غیردولتی اظهارنظرهای بدبینانه کردند، اما ما معتقدیم که دلیلی برای لغو یا اجرا نکردن برجام وجود ندارد.

وی افزود: اعضای گروه 1+5 و ایران همچنان در مسیر اجرای برجام پیش خواهند رفت.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در مورد انتقادهای دونالد ترامپ از برجام گفت: در شرایط کنونی اطلاعات اندکی در مورد رویکردهای رئیس جمهوری منتخب آمریکا در موضوع توافق ایران و 1+5 و همچنین دستور کار سیاست خارجی دولت آینده این کشور وجود دارد.

ریابکوف ادامه داد: روسیه اظهارنظرهای اعضای تیم ترامپ از جمله در نشست های سنا را بررسی می کند، طبیعی است که برخی گفته ها در مورد آینده و سرنوشت برجام توجه ما را جلب کرده است، اما هیچ نشانه ای از نزدیک شدن به مرز وضعیت کاملا جدید نمی بینم.

مقام روسی گفت: مسکو در گفت وگوها با دولت آینده آمریکا و تماس با سایر اعضای گروه 1+5 به مواضع برجامی خود همچنان مانند همیشه پایبند است.

وی افزود: موضع روسیه این است که برجام توافق مهم و سازنده ای محسوب می شود و بر اوضاع منطقه تاثیر مثبت گذاشته است. دیدگاه ما تغییری نکرده و در آینده نیز از آن پیروی می کنیم.

27 دی ماه (امروز) نخستین سالگرد آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان) موسوم به «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) است.

برجام در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید.

این توافق 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی تحریمی این شورا را علیه ایران لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید