خوردن چند نوع میوه با هم باعث کاهش جذب مواد مفید میوه‌ها می‌شود

کدخبر: ۱۵۹۲۷۷
یک دستیار تخصصی طب سنتی ایران اصول صحیح میوه‌خوردن از نگاه طب سنتی را تشریح کرد و گفت: از خوردن میوه‌های متنوع در یک وعده باید پرهیز کرد چرا که این امر در بعضی شرایط باعث نفخ، درد معده و کاهش جذب مواد مفید میوه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ محمد انصاری‌پور درباره برخی از اصول صحیح خوردن غذا و میوه‌ها از دیدگاه طب سنتی ایران اظهار کرد: صحت بدن به سلامت معده وابسته است و از نظر طب سنتی عامل سلامتی فقط خوب و درست خوردن نیست و عوامل دیگری هم نقش دارند اما غذا و نحوه خوردن یکی از مهمترین آنها و در اجرا، عملی‌ترین آنهاست؛ پرهیز از خوردن غذاهای متنوع در یک وعده غذایی یکی از نکات مهم در اصول خوردن غذاست چرا که خوراکی‌های مختلف سرعت هضم متفاوتی دارند.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: برخی غذاها زود‌هضم هستند مانند نانی که از گندم خوب تهیه شده باشد؛ زرده تخم‌مرغ عسلی، گوشت بال پرندگان ... و برخی غذاها مانند ماکارونی، کله‌پاچه، هلیم، ماهی سرخ‌شده و انواع غذاهایی که با گوشت گاو و گوساله تهیه می‌‏شوند، دیرهضم هستند.

انصاری‌پور تصریح کرد: برخی غذاها، نه زودهضم و نه دیرهضم هستند بلکه سرعت هضم متوسطی دارند مانند گوشت بره؛ حال اگر چند نوع غذا با هم و در یک وعده خورده شود به‌دلیل اینکه زمان هضم شدن آنها متفاوت است، غذای هضم‌شده و هضم‌نشده با یکدیگر مخلوط شده و به بدن ضرر می‌‏رسانند.

رعایت اصول صحیح میوه‌خوردن

این دستیار تخصصی طب سنتی متذکر شد: در طب سنتی ایران، در ارتباط با خوردن میوه، چند اصل مهم وجود دارد اول اینکه از خوردن میوه‌های متنوع در یک وعده باید پرهیز کرد چرا که  بعضی افراد با هدف جذب انواع ویتامین‌ها، هم‏زمان اقدام به خوردن چند میوه می‌‏کنند در حالی که این رفتار به‌دلایلی از جمله تفاوت در سرعت هضم، مضر است حتی در بعضی شرایط باعث نفخ، درد معده و کاهش جذب مواد مفید میوه‌ها می‌شود لذا توصیه شده در هر وعده خوردن، فقط یک نوع میوه مصرف شود و در نوبت‌‏های بعد از نوع دیگری استفاده شود.

وی یادآور شد: از بُعد مزاج، میوه‌ها به گرم و سرد تقسیم می‌شوند؛ از میوه‌های گرم می‌توان انگور، "به ‏شیرین"، انجیر و خربزه را نام برد و از میوه‌های سرد می‌توان به هلو، آلبالو و خیار اشاره کرد.

انصاری‌پور گفت: از بُعد سرعت جذب (سرعت نزول)، میوه‌ها هم به زود‏جذب (سریع النزول) و دیر‏جذب (بطئی النزول) تقسیم می‌‏شود, میوه‌هایی مانند توت شیرین و خربزه از میوه‌های زود‏جذب و میوه‌هایی مانند "به"، سیب و هلو از میوه‌های دیرجذب محسوب می‏‌شوند.

وی افزود: قاعده‌ای فراگیر برای زمان خوردن میوه نسبت به غذا وجود ندارد، یکی از دلایل این امر آن است که سرعت جذب میوه‌‏ها با هم فرق می‌کند لذا  بر حسب نوع میوه، زمان مناسب برای مصرف آن نیز متفاوت است اما می‌توان گفت غالب میوه‌ها نباید بلافاصله پس از غذا خورده شوند، مثلاً خوردن میوه‌هایی مانند انگور، آلو، زردآلو، توت و موز پس از غذا باعث اختلال در هضم غذا می‌شود و مضر است.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران متذکر شد: اما خوردن سیب به‌مقدار کم (نه به‌مقدار زیاد) پس از غذا، مقوی معده است و به هضم غذا کمک می‌‏کند؛ میوه «به» پس از غذا، مقوی معده و ملیّن است اما خوردن به پیش از غذا، باعث یبوست می‌‏شود؛ خوردن برخی میوه‌ها مانند موز و خربزه در صبح و به‌صورت ناشتا مضر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید