اندوسونوگرافی، روشی موثر در تشخیص سرطان لوزالمعده

کدخبر: ۱۵۹۲۸۱
مدیر مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: براساس مطالعات انجام شده، اندوسونوگرافی (EUS) هم اکنون از مهمترین روش های تشخیصی بیماری های گوارشی به خصوص سرطان های لوزالمعده و مجاری صفراوی است.

اندوسونوگرافی (EUS) ترکیبی از دو آزمایش عکس برداری آندوسکوپی و سونوگرافی است که از سال ها پیش در کشور استفاده می شود.
مسعودرضا سهرابی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بیماران با استفاده از این روش از تشخیص و درمان بهتر، ساده تر، ارزان تر و سریع تر بهره مند خواهند شد.
وی با اشاره به این که احتمال تشخیص سریع بیماری با بهره گیری از این روش چند برابر شده است، همچنین تشخیص زودتر، کاهش هزینه های خانوارها و کاستن آلام بیماران را از دیگر فواید آن دانست.
سهرابی تصریح کرد که تمامی امکانات و تجهیزات این روش تشخیصی و درمانی در کشور مهیا است و تازه ترین فناوری های این حوزه وارد کشور شده است تا خدمات بهتری به بیماران ارائه شود.
وی همچنین از سیر صعودی شمار افراد متخصص این حوزه خبر داد و گفت: در مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز سالی 2 تا 4 متخصص این روش آموزش های لازم را فرا می گیرند و اهمیت این حوزه موجب روند افزایشی تعداد متقاضیان این رشته شده است.
دکتر سهرابی سی تی اسکن، MRI و سونوگرافی را از دیگر روش های تشخیصی بیمارهای های گوارشی ذکر کرد که اطمینان و سرعت کمتری در قیاس با اندوسونوگرافی دارند.
وی با اشاره به سرطان لوزالمعده (پانکراس) که از کشنده ترین سرطان ها است، گفت: یک علت اصلی این موضوع، تشخیص دیرهنگام این بیماری در کشور است.
سهرابی با اشاره به این که سرطان پانکراس از سرطان های شایع در جامعه ما نیست، اظهار کرد که با این حال، این نوع سرطان درمان 100 درصدی ندارد.
وی اظهار کرد که با برگزاری کنگره ها درصدد ارائه آخرین دستاوردهای علمی، یافته های جدید و انتقال تجربیات افراد برجسته این حوزه هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید