واکنش رسانه‌های چین به نشست آستانه

کدخبر: ۱۵۹۴۸۳
رسانه‌های چین روز چهارشنبه با بازتاب دادن نشست آستانه، برگزاری آن را نتیجه همگرایی ایران، روسیه و ترکیه با هدف ایجاد یک ساز و کار موثر و مناسب برای برقراری آتش بس در سوریه توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، نشست دو روز آستانه که دیروز (سه شنبه) در پایتخت قزاقستان به کار خود پایان داد نخستین مذاکره مستقیم بین نمایندگان گروه های مسلح و دولت سوریه بود که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده بود.

رسانه های چین از جمله تلویزیون مرکزی و تارنماهای خبری این کشور امروز توجه ویژه ای به این نشست داشتند و اخبار مربوط به آن را بازتاب دادند.

تلویزیون چین در بخش های مختلف گزارشی خود اعلام کرد که سه کشور ایران، ترکیه و روسیه تلاش زیادی می کنند تا آتش بس در سوریه تحت هر شرایطی تضمین و اجرا شود.

این گزارش می افزاید: در جریان مذاکرات دو روزه در آستانه مطالب و مباحث مختلفی میان گروه های مخالف و دولت سوریه مطرح شد که البته امری غیرقابل منتظره نبود.

روزنامه مردم نیز در گزارشی با اشاره به این نشست اعلام کرد: گرد آمدن این گروه ها در این وسعت با نمایندگان دولت سوریه در زیر یک سقف در قزاقستان با توجه به تلاش های تهران، مسکو و آنکارا قابل تقدیر است.

این گزارش با اشاره به پایان نشست با انتشار یک بیانیه؛ حاصل آن را توافق بر سر ایجاد یک ساختار نظارتی برای تمرکز و نظارت بر آتش بس دانسته است.

«مردم» در مطلب خود همچنین یادآور شده است که ایران، ترکیه و روسیه ساختار آتش بس را در سوریه مورد نظارت دقیق قرار خواهند داد و سه کشور موافقت کرده اند نمایندگان سیاسی گروه های مسلح هم در نشست ماه آینده سازمان ملل در ژنو حضور داشته باشند.

نشریه گلوبال تایمز از ارگان های حزب حاکم چین نیز برگزاری اجلاس قزاقستان را حرکتی بسیار مهم در راستای پیشبرد آتش بس و رسیدن به رهیافت سیاسی برای حل مساله سوریه دانسته است.

این روزنامه می نویسد: برای اولین بار بود که مخالفان دولت با نمایندگان حکومت سوریه پس از شروع نبردها در سال 2011 میلادی در سوریه مقابل یکدیگر مذاکره کردند و تحقق این مهم حاصل تلاش های ابداعی و مهم ایران، روسیه و ترکیه بود.

گزارش می افزاید: نفس انتشار یک بیانیه پس از پایان اجلاس مهم است اما مهمتر این است که بتوان با برگزاری این نشست ها و تداوم گونه گفت وگوها خصومت ها را به حداقل رساند و راه را برای رهیافت سیاسی و مناسب برای پایان نهایی درگیری ها در سوریه باز کرد.

گفتنی است، در بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه که در پایان مذاکرات دو روزه سوری در آستانه پایتخت قزاقستان انتشار یافت، سه کشور بر اهمیت همکاری ها میان خود و همچنین لزوم پشتیبانی بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند.

در مذاکرات آستانه افزون بر ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست هیات های دولت سوریه و گروههای مسلح، استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و جورج کرول سفیر آمریکا در قزاقستان به نمایندگی از واشنگتن شرکت داشتند.

همچنین در خاتمه این نشست اعلام شده که، اجلاس آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید