نگرانی دو کره از ریاست جمهوری ترامپ

کدخبر: ۱۶۰۱۶۳
مقامات سئول بشدت نگران سیاست تند دولت جدید آمریکا علیه چین و عواقب آن برای کره جنوبی بوده و مهمتر از آن، تمایل دونالد ترامپ به پاسخ نظامی به اقدامات تحریک آمیز کره شمالی، خطر بروز یک جنگ واقعی در منطقه را افزایش داده است.

به گزارش تسنیم، در کره جنوبی اجماع عجیبی وجود دارد: هم نیروهای چپگرا و هم راستگرا در مورد "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری جدید آمریکا اتفاق نظر داشته و از او خوششان نمی آید. و شاید این تنها موضوعی باشد که آنها در مورد آن با رهبران کره شمالی کاملا هم عقیده هستند.

سایت خبری-تحلیلی «لنتا.رو» روسیه به بررسی علت مخالفت مردم و سیاستمداران هر دو کره با ترامپ را بررسی کرده است: طی هفته گذشته عملا تمامی روزنامه های کره جنوبی، اعم از چپگرا بودن یا راستگرا بودن آنها، مطالبی منفی در مورد رئیس جمهوری منتخب آمریکا منتشر کردند (راستگرایان در کره جنوبی بطور مرسوم طرفدار روابط نزدیک با واشنگتن هستند و نیروهای چپگرا، برعکس به آمریکا اعتماد ندارند).

پیروزی ترامپ در مجموع احساس خوشایندی برای مردم کره بوجود نیاورد، دلیل آن هم این بود که انتخابات آمریکا با یک جنجال سیاسی در کره جنوبی همزمان شد که به استیضاح رئیس جمهوری این کشور انجامید و باعث شد تا رسانه های گروهی این کشور توجه خاصی به مسئله انتخابات در آمریکا نداشته باشند و روی مسائل داخلی معطوف باشند.

در سئول نگران عواقب منفی انتخاب ترامپ هستند

علاوه بر این، بسیاری در سئول از همان ابتدا ترامپ را یک فرد عوام فریب می دانستند که تنها برای جذب آرای مردم آمریکا شعارهای تند می دهد و به همین دلیل از پیروزی وی خوشحال نشدند.  ولی بعد از مراسم تحلیف ترامپ، دیدگاه‌ها کمی تغییر کرد و برخی رجال سیاسی کره جنوبی ، تغییرات جدی در جهان در نتیجه آغاز به کار دولت جدید آمریکا را پیش بینی کردند. در این بین همه در این مسئله با هم اتفاق نظر دارند که این تغییرات پیامد مثبتی برای جهان نخواهد داشت. استفاده از کلماتی مانند: خطر، بحران و شوک سیاسی در تیتر بیشتر مقالات مربوط به آمریکا دیده می شود.

علت این ترس، آنچیزی نیست که این روزها در مطبوعات اروپایی و آمریکایی وجود دارد، مطبوعات کره جنوبی توجه چندانی به اوضاع خاورمیانه، سرنوشت کارگران در اندونزی، مشکلات انسانی در آفریقا و مسائلی از این قبیل ندارند. نگرانی مردم کره جنوبی از سیاست دولت جدید آمریکا صرفا مربوط به منطقه جغرافیایی خود آنها می شود.

اصلی ترین نگرانی آنها تمایل ترامپ برای محدود ساختن دسترسی کالاهای خارجی به بازارهای آمریکاست. مردم کره جنوبی که بیش از نیم قرن است درآمدشان از طریق صادرات محصولات صنعتی تامین می شود، به دورنمای روابط تجاری کشورشان با آمریکا خوش بین نیستند.

در حال حاضر ترامپ روی محدودسازی ورود کالاها از چین و مکزیک متمرکز شده، ولی در کره جنوبی نگرانند که این اقدامات دامن صادرات این کشور به آمریکا را هم بگیرد و به عقیده آنها هرچه ترامپ در مورد چین می گوید، شاید منظورش کره جنوبی هم باشد.  

روابط تجاری با چین برای کره جنوبی بسیار مهم است

مقامات سئول بشدت نگران آن هستند که ترامپ آشکارا درصدد تیرگی روابط آمریکا با چین است. در دهه گذشته دولت کره جنوبی همواره تلاش کرده تا مواضعی کاملا دوجانبه داشته باشد. سئول از یک سو متحد نظامی-راهبردی واشنگتن محسوب می شود و مردم کره جنوبی هم از این مسئله حمایت می کنند و از طرف دیگر، چین اصلی ترین شریک تجاری کره جنوبی است و شکوفایی صنعتی در این کشور به تمایل خریداران چینی برای استفاده از محصولات این کشور بستگی دارد.

البته ابهام در ادامه این وضعیت این اواخر در پی استقرار سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک کره جنوبی افزایش یافته است. هرچند بهانه این اقدام، دفاع در برابر حملات احتمالی از جانب کره شمالی است، ولی سیستم رادار این سامانه ها به راحتی می توانند اطلاعات رسیده از چین را نیز دریافت کنند. مقامات پکن رسما نارضایتی خویش از این اقدام سئول را اعلام کرده  و اقدامات تحریمی نیز علیه کره جنوبی در نظر گرفته اند که یکی از آنها محدودیت سفر شهروندان چینی به کره جنوبی است که این اواخر به هدف تروریستی تبدیل شده است.

و بالاخره اینکه در جریان مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ اعلام کرده بود که قصد دارد از سئول بخواهد تا هزینه بیشتری برای حضور نظامیان آمریکایی در پایگاههای مستقر در کره جنوبی بپردازد. در حال حاضر هزینه پایگاههای نظامی آمریکا تقریبا بین دو کشور نصف می شود.

امکان راه حل نظامی مشکل هسته‌ای کره شمالی

یک نگرانی دیگر نیز در رابطه با سیاست‌های ترامپ در سئول وجود دارد که زیاد مورد توجه قرار نگرفته، ولی اهمیت زیادی دارد. ترامپ، برخلاف باراک اوباما، کاملا ممکن است به راه حل نظامی برای حل و فصل مشکلات هسته‌ای کره شمالی روی آورد. البته مسلما صحبت بر سر یک جنگ تمام عیار نیست، ولی حمله به تاسیسات هسته‌ای و سامانه‌های موشکی پیونگ یانگ مطرح است که البته این اقدام نیز در نهایت به جنگ منجر خواهد شد. اگر آزمایشات هسته‌ای و موشکی کره شمالی در دوره ریاست جمهوری ترامپ تکرار شود،  که احتمال آن نیز وجود دارد، نگرانی مقامات سئول در مورد عواقب این مسئله بسیار شدید خواهد شد.  

در همینجا لازم به ذکر است که دورنمای این مسائل در پیونگ یانگ نیز نگرانی‌هایی را بوجود آورده است. تصادفی نیست که مطبوعات کره شمالی ترجیح می دهند که اخباری که رهبران این کشور بد تشخیص می دهند را اصلا منتشر نکنند، از جمله اینکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ده روز بعد اعلام شد و بعد از آن هم تنها در برخی مقالات اشاره کوتاهی به این موضوع می شود. البته مقامات پیونگ یانگ بر این عقیده هستند که نباید از خود ضعف نشان دهند و به همین دلیل اعلام کرده‌اند قصد ندارند از ادامه تقویت توان هسته ای این کشور دست بردارند.

البته اینکه این نگرانی‌ها و خطرات تا چه حد به واقعیت می پیوندند، در آینده معلوم خواهد شد، ولی یک مسئله مشخص است و آن اینکه هیچ نتیجه خوبی از آغاز به کار دولت جدید آمریکا در انتظار شبه جزیره کره نخواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید