معروف ترین «مهاجران» دره سیلیکون

کدخبر: ۱۶۰۳۴۵
ترامپ در مدت کمی که از حضورش در کاخ سفید به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌گذرد، توانسته با تصمیمات جنجالی موج نارضایتی جدی و شدیدی را علیه خودش ایجاد کند. حالا برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده آمریکا با تصمیمات و عملکرد ترامپ مخالف هستند. در این میان اما قانون ضدمهاجرت ترامپ بیش از هر چیزی صنعت تکنولوژی این کشور را که تعداد زیادی از مهاجران نخبه و برجسته را در اختیار دارد، تحت تاثیر قرار داده و به همین دلیل هم اعتراض شدید شرکت‌های بزرگ و فعال تکنولوژی را به همراه داشته است.
معروف ترین «مهاجران» دره سیلیکون

به گزارش اقتصادنیوز ، حالا این موضوع آنقدر جدی شده است که سرمایه‌گذاران فعال در سیلیکون‌ولی نگران هستند که فعالیت بخش تکنولوژی با وجود قوانین تجاری و سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ اصلا ساده نخواهد بود. این نگرانی‌ها بعد از دستور روز جمعه گذشته ترامپ برای جلوگیری از ورود مهاجران مسلمان به آمریکا شدت گرفته است. به این ترتیب چندان هم عجیب نیست که حالا و به دنبال این تصمیم سرمایه بازار پنج شرکت بزرگ تکنولوژی در بازار سهام شاخص S&P 500 تا 32 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. در واقع نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ و نتایج آن در کاهش نیروهای کارآموخته و برجسته شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، باعث می‌شود که تمایل آنها به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها کاهش پیدا کند.

به این ترتیب سهام شرکت‌های اپل، آلفابت، مایکروسافت، آمازون و فیس‌بوک روی هم حدود یک‌درصد کاهش یافته است. سرمایه بازار این پنج شرکت در مجموع 4/ 2 تریلیون دلار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت آلفابت به تنهایی شاهد کاهش 8/ 13 میلیارد دلاری در ارزش بازار این شرکت بوده است. با این اوصاف سهام شرکت‌های اپل 67/ 0درصد، آلفابت 6/ 2 درصد، آمازون یک درصد، فیس‌بوک 4/ 1درصد و مایکروسافت 3/ 1 درصد کاهش داشته‌اند. شرکت‌های تکنولوژی بلافاصله بعد از فرمان ضد مهاجرتی ترامپ واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

شرکت‌های معروف تکنولوژی با موسسان مهاجر

فرمان ضد مهاجرتی ترامپ اگرچه به عقیده او جلوی اقدامات تروریستی در این کشور را می‌گیرد، اما بسیاری از منتقدان آن معتقدند که این فرمان واقعا تروریسم را کاهش نداده و حتی ممکن است آمریکایی‌ها فراموش کنند که چه منافع و دستاوردهایی از مهاجران دریافت کرده‌اند. در صنعت تکنولوژی به‌عنوان نمونه مدیر عامل فعلی شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و اوراکل در خارج از آمریکا به دنیا آمده‌اند. در واقع بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معروف تکنولوژی امروز اصلا وجود نداشتند، اگر دولت آمریکا به موسسان آنها یا والدین‌شان اجازه ورود و مهاجرت به آمریکا را نمی‌داد. با این اوصاف جالب است که با بعضی از معروف‌ترین و برجسته‌ترین موسسان شرکت‌های تکنولوژی آشنا شویم که خودشان یا والدین‌شان به آمریکا مهاجرت کرده‌اند:

ایلان ماسک موسس شرکت‌های Tesla و SpaceX: الون ماسک در دهه سوم زندگی‌اش و در روزهای بیست سالگی بعد از زندگی در آفریقای جنوبی و  تحصیل در کانادا به آمریکا مهاجرت کرد. او از زمانی که به آمریکا رفت نه تنها یک شرکت، بلکه دو شرکت مهم و معتبر در حوزه تکنولوژی تاسیس و راه‌اندازی کرده است.

 

سرگئی برین یکی از موسسان شرکت Google: او در اتحادیه جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد و در نهایت به همراه والدین تحصیلکرده‌اش که از  فشارها و تبعیض‌هایی که به آنها به خاطر مذهب یهودی‌شان تحمیل می‌شد، به مریلند آمریکا مهاجرت کردند. او در مریلند بزرگ شد تا در نهایت بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی دنیا را به همراه لری پیج راه‌اندازی کرد.

 

الکسیس اوهانیان، موسس شرکت Reddit: بسیاری از این شرکت‌ها که ارائه‌دهنده خدمات دسته‌بندی و امتیازدهی به محتوای وب، وب‌سایت‌های بحث و گفت‌وگو و گردآوری اخبار و مطالب مختلف است، نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی در دنیای گسترده وب داشته است. این شرکت را الکسیس اوهانیان پسر یک خانواده مهاجر تاسیس کرده است. پدر و مادر الکسیس از بازماندگان قتل عام ارامنه در ارمنستان بوده‌اند که قبل از تولد او به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. او اما در آمریکا به دنیا آمد و در مریلند تحصیل کرد.

 

جف بزوس موسس شرکت Amazon: آمازون نامی که تقریبا برای تمام مردم دنیا شناخته شده است. جف بزوس موسس این شرکت از پدر و مادری مهاجر در آمریکا متولد شده است. مادر و پدر او اهل مکزیک هستند و در نهایت بزوس نام خانوادگی‌اش را از پدر دومش که او هم مهاجری از کشور کوباست، گرفته است.

 

جری یانگ، موسس شرکت Yahoo: شرکت یاهو در سال‌های اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. با این حال اما هرگز نمی‌توان فراموش کرد که یاهو یکی از سه شرکتی است که در دهه 1990 سمبل رشد سریع شرکت‌های اینترنتی بودند (آمازون و ای‌بی دو شرکت دیگر بودند). جری یانگ در نوجوانی و وقتی دوازده ساله بود از تایوان به آمریکا مهاجرت کرد و گویا در آن زمان تنها یک کلمه انگلیسی بلد بوده است.

 

پیر امیدیار موسسه شرکت eBay: امیدیار موسس مشهورترین وب‌سایت حراجی آنلاین جهان است که از پدر و مادری ایرانی در پاریس به دنیا آمده  است. پدر و مادر او مهاجرانی ایرانی بودند که والدین‌شان آنها را برای تحصیل در دانشگاه به پاریس فرستاده بودند.  پدر و مادرش نام او را پرویز انتخاب کردند که بعدها و پس از مهاجرت به آمریکا آن را به پیر تغییر داد. مادرش الهه میرجلالی فارغ‌التحصیل دکترای زبان‌شناسی از دانشگاه سوربون است. پدر او یک جراح اورولوژی در دانشگاه معتبر جان هاپکینز است و در واقع آنها وقتی پیر کودک بود، به خاطر شغل پدرش به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند.

 

استیو جابز یکی از موسسان شرکت Apple: او در یک خانواده آمریکایی بزرگ شد و رشد کرد، اما پدر حقیقی او یک سوری مهاجر بود. پدر جابز که نامش «عبدالفتاح جندالی» است، در سوریه بزرگ شد و بعد از تحصیل در دانشگاه‌های لبنان برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده بود. او در آنجا با مادر حقیقی جابز که دختری متولد آمریکا از والدین ارمنی‌تبار مهاجر بود، آشنا شد.

گزارش از ندا لهردی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید