اپل با تولید تراشه های اختصاصی، همکاری خود را با اینتل قطع می کند

کدخبر: ۱۶۰۴۷۵
اپل قصد دارد تا خود دست به کار شده و یک تراشه جدید برای لپ تاپ مک بعدی تولید کند که نسبت به پردازنده های فعلی اینتل قابلیت ها و قدرت بیشتری دارد. دلایل احتمالی این اقدام را می توان در اهداف دراز مدت و کوتاه مدت جستجو کرد.

به گزارش کلیک، به طور خلاصه این تراشه جدید دارای مشخصات های زیر است:

این پردازنده به تراشه T1 که در حال حاضر در تاچ بار (نوار لمسی) MacBook Pro جدید به کار رفته شباهت بسیاری دارد

این تراشه فعلا با نام رمز T310 شناخته می شود

از این تراشه برای مدیریت حالت کم مصرف استفاده می شود

این تراشه که با فناوری ARM ساخته شده در کنار پردازنده اینتل کار می کند

اما دلایل این قطع همکاری احتمالی دقیقا چه می تواند باشد؟

دستگاه های مک به قابلیتی به نام Power Nap مجهز هستند که به آن ها اجازه می دهد زمانی که در حالت آماده به کار یا sleep به سر می برند، در صورت لزوم از این حالت خارج شده و به دریافت ایمیل یا نصب به روز رسانی ها بپردازند. اما بازده این عمل، به تراشه اینتلی که در آن ها به کار رفته وابسته است. از آنجایی که هیچ کس بهتر از خود اپل با سیستم عامل macOS آشنایی ندارد، پس قطعا طراحی و تولید یک پردازنده اختصاصی عمل هوشمندانه ای است.

اما جدای از این مسئله، اگر این خبر واقعیت داشته باشد، می توان آن را آغاز جدایی اپل از اینتل دانست. این موضوع سالهاست که به صورت شایعه بر سر زبان های افتاده و اگر چه اپل برای رسیدن به چنین هدفی راه دراز و پر پیچ و خمی را در پیش دارد، ولی می توان آن را تصمیمی درست و آینده نگرانه قلمداد کرد.

این کار نه تنها کنترل بیشتری به اپل بر اکو سیستم سخت افزاری اش می دهد، بلکه به آن اجازه می دهد تا چرخه به روز رسانی تراشه های گرافیکی و پردازشی خود را بهتر کنترل نماید. بسیار از کارشناسان معتقدند که آماده نبودن تراشه “کبی لیک” اینتل برای به کار گیری در MacBook Pro جدید، دلیل اصلی اقدام اپل برای جایگزین کردن آن با یک محصول اختصاصی با ریز معماری قدیمی است.

 اپل با ساختن یک تراشه اختصاصی می تواند سیستم عامل macOS را با سخت افزار مک بهتر هماهنگ کند و از تمام توان پردازنده استفاده کند، درست مثل کاری که روی دستگاه های آیفون، آیپد و سیستم عامل iOS انجام می دهد.

نهایتا به کارگیری معماری ARM در ساخت تراشه دستگاه های مک، می تواند اقدامی برای نزدیک تر کردن هر چه بیشتر macOS و iOS به یکدیگر باشد که ممکن است در آینده به ادغام شدن آن ها در یکدیگر ختم شود. درست است که مدیران اپل احتمال ترکیب آیپد و مک بوک را رد کرده اند، ولی همه ما به خاطر داریم که استیو جابز، مدیر عامل سابق اپل، در حالی از عدم ورود این شرکت به دنیای گوشی های هوشمند می گفت که شرکتش در حال توسعه و ساخت آیفون بود!

ادغام سیستم عامل های iOS و macOS در یک پلتفرم واحد می تواند اقدام عاقلانه ای باشد. شاید الان زمان درست آن فرا نرسیده باشد، ولی این مسیری است که اپل در آن پا گذاشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید