حلالی:پرسپولیس باید از استقلال بترسد

کدخبر: ۱۶۰۹۲۳
دربی‌؛ این بازی حالا شده سوژه فوتبال ایران و تا وقتی برگزار شود، همه اتفاقات حول همین محور می‌چرخد.

به گزارش "ورزش سه" به نقل از روزنامه تماشاگران امروز، شاید دربی این سال‌ها حساسیت دربی‌های سال‌های گذشته را نداشته باشد اما امسال به خاطر وضعیت خوب پرسپولیس و شرایط خاص استقلال، دربی رنگ و بوی دیگری دارد. شاید اگر چند هفته قبل بود، پرسپولیسی‌ها خیال راحتی داشتند که این دربی را حتماً می‌برند اما چند هفته است که استقلال روی فرم آمده و شرایط عوض شده. حالا استقلال، آن استقلال یک ماه قبل نیست و جنگندگی‌اش در زمین، مایه ترس بسیاری از تیم‌ها شده است.

صادق ورمرزیار، رئیس آکادمی باشگاه استقلال و پیشکسوت این باشگاه درباره دربی می‌گوید: «به نظرم تقابل دو خط متفاوت است‌؛ یعنی برخورد بهترین خط دفاع با بهترین خط حمله. به همین دلیل کم گل‌ترین بازی را خواهیم دید. اینجا می‌توانیم بگوییم که بازی‌های خوب دو تیم، خنثی می‌شود. پرسپولیس سخت گل می‌خورد و استقلال خوب گل می‌خورد. پس همدیگر را خنثی می‌کنند. پرسپولیس پشت محوطه حریف فضا می‌خواهد تا فورواردهای خود را صاحب موقعیت کند. هرچه تیم مقابل عقب بنشیند، پرسپولیس دست و پایش بسته‌تر است. چون خیلی سخت می‌تواند از لای دفاع رد شود مگر اینکه توی ارسال باشد. پرسپولیس در ارسال هم به مشکل خواهد خورد. چراکه پادوانی بلند قد است و ارسال‌ها را دفع خواهد کرد. پادوانی 15 سانتی‌متر بلندتر از مهاجمان پرسپولیس است و این کار پرسپولیس را برای ارسال سخت خواهد کرد. به نظرم می‌آید بازی بسته و فیزیکی را خواهیم دید.»

اما نتیجه دربی چه می‌شود؟ ورمرزیار در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «این بازی، مسابقه‌ای است که تقابل بهترین‌هاست. بهترین خط حمله با بهترین خط دفاع. اینها یک‌جوری نشان می‌دهد که بازی بسته‌ای خواهیم دید. فکر می‌کنم اگر استقلال یک پرس روی هافبک پرسپولیس بگذارد قطعاً پرسپولیس خنثی می‌شود. استقلال مقابل السد نباید می‌گذاشت توپ به ژاوی برسد. اگر توپ به ژاوی می‌رسید استقلال نمی‌توانست خیلی مقاومت کند. آمدند پرس را روی دفاع‌ها گذاشتند که توپ به آنها نرسد. السد هم مجبور شد بلند بازی کند که استقلال توپ سوم را صاحب می‌شد. حالا پرسپولیس هم خط هافبکش تقریباً قوی‌تر از سایر خط‌هایش است. سروش رفیعی و وحید امیری و مسلمان و احمدزاده و رضاییان، مخصوصاً مسلمان و سروش بازیکنانی هستند که اگر توپ بگیرند، خطرناک هستند. به همین دلیل استقلال باید در آن نقطه از زمین یک پرس بگذارد که با این پرس می‌تواند پرسپولیس را خنثی کند.»

سرحال شدن تیم استقلال، وضعیت را نسبت به گذشته متفاوت کرده و حالا خود پرسپولیسی‌ها هم قبول دارند که مقابل استقلال کار آسانی نخواهند داشت. اسماعیل حلالی پیشکسوت پرسپولیس می‌گوید: «اولا که پرسپولیس، خوب پرس می‌کند. استقلال تا سه چهار هفته قبل اگر با پرسپولیس بازی داشت واقعاً مشکل داشتند. استقلال هم مشکل هماهنگی خودش را داشت، هم اینکه آنقدر مسلط نشده بود که بتواند از زیر این پرس در بیاید اما در این سه چهار بازی اخیر دیدم که در مناطقی، خیلی خوب می‌توانند به همدیگر پاس بدهند و از پرس خارج شوند. این نشان می‌دهد که در این مدت کار کرده‌اند و توانسته‌اند به یک راه حلی برسند. پرسپولیس هم می‌خواهد این کار انجام نشود. تیم‌های لیگ ما در این موضوع مشکل دارند چون مربیان‌شان بازی مستقیم انجام می‌دهند و بلد نیستند چطور این کار را انجام دهند اما پرسپولیس این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد و زمانی که پرس انجام می‌دهد بلد است که چطور مثلث و مربع ایجاد کند و از آن فشار، توپ را دربیاورد. استقلال شرایطش خوب شده و می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر استقلالی‌ها در دربی هم این کار را بتوانند انجام دهند، پرسپولیس درباره این موضوع باید فکر دیگری کند.»

آیا خط حمله قوی استقلال برای پرسپولیسی‌ها مشکل‌ساز خواهد شد؟، حلالی در پاسخ می‌گوید: «استقلال بهترین خط حمله لیگ را با 29 گل زده دارد و کمترین گل خورده هم برای پرسپولیس است. پرسپولیس ساختار دفاع تیمش خوب است و استقلال در فاز دفاع متزلزل نشان داده اما در کار حمله خیلی موفق بوده. نظر من این است که پرسپولیس روز سختی خواهد داشت‌؛ حتی با اینکه گل خورده کمتری دارد چراکه استقلال خط حمله خوبی دارد. در فاز حمله به تیم استقلال هم کارش راحت‌تر از دفاع مقابل این تیم است.»

 

نقش منصوریان و برانکو هم در این دربی انکارنشدنی است. ورمرزیار درباره این موضوع می‌گوید: «به نظرم جفت‌شان می‌توانند میدان را دربیاورند. منصوریان تجربه بازی در دربی را دارد. با نفت و استقلال هم جلوی پرسپولیس مربیگری کرده است. در این بازی شاید کمک‌های مربیان بیشتر از خود مربیان بتوانند به تیم کمک کنند. آن کسی که لب خط است توپ را دنبال می‌کند اما دستیاران هستند که می‌توانند نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنند.»

اما اسماعیل حلالی معتقد است در این زمینه، کفه ترازو به سود برانکو سنگینی می‌کند: «منصوریان شاید در قالب بازیگری تجربه زیادی داشته باشد اما برانکو در قالب مربی، تجربه بیشتری از منصوریان دارد و مقداری بیشتر می‌تواند به بازیکنانش کمک کند ولی انگیزه زیاد استقلالی‌ها برای پرسپولیس خطرناک است. وقتی شما لیگ را از دست می‌دهی، دیگر چیزی برای از دست دادن نداری. اتفاقاً استقلال با تمام قوا می‌‌آید و خیلی خوب بازی می‌کند. ما هم وقتی بازی می‌کردیم، همین‌طوری بود. وقتی که همه می‌گفتند استقلال شما را می‌برد، ما بهترین بازی را می‌کردیم و شاید هم می‌بردیم. برعکس است. به همین دلیل می‌گویم خیلی سخت است. الان استقلال، لیگ را تا حدودی از دست داده است. وقتی لیگ را از دست داده، می‌‌آید اعاده حیثیت کند. ما هم همین‌طوری بودیم. وقتی لیگ را از دست می‌دادیم می‌رفتیم در دربی جبران کنیم. به نظرم استقلال انگیزه بیشتری نسبت به پرسپولیس دارد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید