دربی ؛ پیش به سوی پیروزی

کدخبر: ۱۶۱۰۶۰
دربی یعنی نقطه جوش لیگ، یعنی برآیند فوتبال باشگاهی در ایران، یعنی آخر فوتبال. درست‌ترین نظریه درخصوص دربی پایتخت همیشه این جمله است که «هیچ وقت دربی تحت‌تاثیر اتفاقات پیرامون آن نیست» و اشتباه‌ترین آن اینکه «این بازی هم مثل بازی‌های دیگر فقط سه امتیاز دارد.» این حقیقتی است که هیچ‌وقت نشده شرایط تیم‌ها در جدول، بازیکنان دو تیم، مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها، سطح فنی مربیان و... این بازی را تحت‌تاثیر قرار دهد و بتوان یک نتیجه کلی درمورد سرنوشت بازی صادر کرد.
دربی ؛ پیش به سوی پیروزی

 سه امتیاز این مسابقه حسابش با تمام سه امتیازهای دیگر متفاوت است و تاثیر مستقیم در آینده و سرنوشت دوتیم در ادامه راه خواهد داشت. کم نیستند کسانی که بر این باورند قهرمانی با شکست در دربی بی‌ارزش است یا برد در دربی به از دست رفتن قهرمانی هم می‌ارزد.

«دانته آلیگیری» نویسنده ایتالیایی در کتاب قدیمی «کمدی الهی» در سفری خیالی به حالت‌های مختلف دوزخ، برزخ و بهشت پرداخته است. این ایتالیایی تشریح کرده که در هرکدام از این سه حالت چه احساسی داشته است و مسلما این احساس را بازیکنان و مربیان سرخابی به خوبی می‌دانند. بازیکنان و مربیانی که حتی اگر یک بار دربی را تجربه کرده باشند، می‌دانند که حس بهشت دربی با هیچ حس دیگری قابل مقایسه نیست و فرسنگ‌ها با دوزخ و برزخ حاصل از تساوی و باخت فاصله دارد.

در مورد دربی 84، شام مشترک قبل از بازی بر حساسیت‌های آن افزوده است و این شک را به‌وجود آورده که نکند این‌بار هم دربی مساوی شود! این شایعه را فاصله خوب پرسپولیس با تراکتورسازی در صدر جدول و البته برد استقلال مقابل السد که کام آبی‌ها را شیرین کرد، قوت بخشید و این‌گونه مطرح شد که نه آبی‌ها و نه قرمزها دوست ندارند با باخت کام‌شان تلخ شود و تساوی بهترین نتیجه است.

شایعه‌ای که به‌شدت از سوی بازیکنان دو تیم رد شد وچه بسا برای باطل کردن آن حجم خشونت در بازی هم بیشتر شود و از کیفیت فنی آن بکاهد، آن هم در شرایطی که هم پرسپولیس و هم تیم جوان شده منصوریان این روزها فوتبال تاکتیکی و چشم‌نوازی را ارائه می‌کنند واگر بر روال خود حرکت کنند دربی هم باید زیبا از آب در آید. برانکو که تیمش برای قهرمان شدن تلاش می‌کند، به هیچ‌وجه نمی‌خواهد با مساوی فاصله‌اش با رقبا کم شود و از سوی دیگر استقلالی‌ها هم پس از برد شیرین مقابل السد، می‌توانند با پیروزی در دربی تمام فشارهایی را که در طول این فصل تحمل کرده‌اند، یکجا بردارند. شاید به نوعی پیروزی در دربی تضمین بزرگی برای حمایت همه‌جانبه هواداران استقلال تا پایان فصل باشد که این فصل روی سکوها به دو دسته موافق و مخالف تبدیل شده بودند.

پس با این شرایط نمی‌توان گفت برانکو و منصوریان بهشتی شدن را به برزخی ماندن ترجیح دهند. کمال کامیابی‌نیا غایب بزرگ پرسپولیس در این دیدار است. هافبکی که غیبتش می‌تواند به سود استقلال تمام شود زیرا برانکو ناچار است حسین ماهینی را به جای کامیابی‌نیا به میدان بفرستد. استقلال هم در این بازی وریا غفوری را به دلیل مصدومیت احتمالا در اختیار نخواهد داشت و به‌جای او خسرو حیدری باتجربه بازی خواهد کرد. رکوردهایی که در دست دو تیم است و جابه‌جا شدن آنها کری خواندن بین هواداران دو تیم را زیباتر می‌کند. در حال‌حاضر 24 برد برای استقلال و 21 برد برای پرسپولیس ثبت شده و 38 بازی هم با نتیجه مساوی به اتمام رسیده است. برانکو چهار دربی را تجربه کرده که در آنها هرگز بازنده نبوده و منصوریان هم تاکنون با هیچ تیمی به برانکو نباخته است.

علیرضا فغانی هم امروز سوت آغاز دربی 84 را مثل بازی دور رفت به صدا درمی‌آورد. ترکیب احتمالی استقلال: سیدمهدی رحمتی، پادوانی، رابسون، خسرو حیدری، میلاد زکی‌پور، امید ابراهیمی، مجتبی حقدوست، فرشید اسماعیلی، بهنام برزای، علی قربانی و کاوه رضایی. ترکیب احتمالی پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، محمد انصاری، صادق محرمی، فرشاد احمدزاده، حسین ماهینی، محسن مسلمان، رامین رضاییان، سروش رفیعی، وحید امیری و مهدی طارمی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید