ترامپ به دنبال فرمان جدید

کدخبر: ۱۶۱۰۶۱
بازی دستگاه قضایی و دونالد ترامپ وارد فاز تازه‌ای شده است. پس از اینکه دادگاه تجدیدنظر رای دادگاه واشنگتن را تایید کرد و رای به تعلیق فرمان اجرایی ترامپ داد، رئیس‌جمهوری آمریکا وعده یک فرمان تازه داده است.
ترامپ به دنبال فرمان جدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، ترامپ در واکنش به رای دادگاه تجدیدنظر گفته است که فرمان تازه‌ای را صادر خواهد کرد. این در حالی است که پیش‌تر وی وعده داده بود تا مجددا دستور فرمان فعلی را که تعلیق شده است در دیوان عالی قضایی ایالات‌متحده پیگیری کند، اما اولویت را در حال حاضر به فرمان تازه داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ترامپ قصد دارد فعلا با فرمان جدید از پروسه سختگیرانه دادگاه عالی بدون دردسر عبور کند تا در نهایت بتواند رای تعلیق شده را به حالت اول بازگرداند. دونالد ترامپ روز جمعه هنگام پرواز به فلوریدا برای استراحت، در گفت‌وگو با خبرنگاران در داخل هواپیمای ریاست‌جمهوری اعلام کرد که در نظر دارد فرمان جدیدی درباره ممنوعیت سفر به آمریکا صادر کند.رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، این فرمان می‌تواند دوشنبه یا سه‌شنبه، 13 یا ۱۴ فوریه امضا شود. او همچنین ابراز امیدواری کرد که فرمانش درباره ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور، از جمله ایران به آمریکا پیش برود: «ما در این نبرد پیروز خواهیم شد. ما امکانات زیاد دیگری نیز داریم، از جمله صدور فرمان جدید.»ساعاتی پیش از این اظهارات، ترامپ در کاخ سفید گفته بود دولت او هفته آینده با توجه به «تهدیدهای عظیم» علیه کشور، تدابیر امنیتی اضافی اعلام خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی که وعده یک فرمان جدید را داده اما همزمان تاکید کرده است که فرمان پیشین را تا حصول نتیجه به پیش خواهد برد. او گفت فرمان تازه با توجه به مسائل امنیتی صادر خواهد شد. رئیس‌جمهوری آمریکا درباره جزئیات تدابیر امنیتی چیزی نگفت اما اضافه کرد، اجازه نخواهد داد افرادی وارد آمریکا شوند که امنیت شهروندان این کشور را به خطر می‌اندازند. ترامپ همچنین تاکید کرد که پیگیری قضایی در این‌باره را ادامه خواهد داد. دونالد ترامپ روز جمعه ۲۷ ژانویه طی فرمانی صدور روادید سفر به آمریکا برای شهروندان ایران و 6 کشور دیگر را برای سه ماه ممنوع اعلام کرد.

ترامپ همچنین روند پذیرش پناهجویان را برای ۴ ماه به حال تعلیق درآورد.اما یک هفته بعد، این فرمان ترامپ از سوی یک قاضی فدرال در شهر سیاتل لغو شد. فرجام‌خواهی مقام‌های دولت ترامپ نیز نتیجه‌ای نداد و یک هفته بعد دادگاه تجدیدنظر در سانفرانسیسکو نظر «جیمز روبارت»، قاضی فدرال در شهر سیاتل را تایید کرد.گام بعدی قضایی، اگر دولت ترامپ مایل به برداشتن آن باشد، شکایت به دیوان عالی قضایی است. اما گفته می‌شود با توجه به ترکیب قضات دیوان عالی قضایی، احتمال برنده شدن ترامپ ناچیز است.

از ۸ قاضی دیوان عالی چهار نفر دموکرات و ۴ نفر جمهوری‌خواه هستند. برای اینکه فرمان ترامپ در دیوان عالی تایید شود باید دست‌کم ۵ عضو از ۸ عضو این نهاد عالی قضایی به نفع ترامپ رای دهند. با این حال ترامپ سعی دارد با اظهاراتی از جمله اینکه «امنیت آمریکا در خطر است»، بازی را پیش ببرد. وی که روز جمعه با نخست‌وزیر ژاپن دیدار داشت در نشست خبری مشترک با شینزو آبه در کاخ سفید گفت: «ما به اقدامات خود برای اینکه کشورمان را امن نگه داریم، ادامه می‌دهیم. این کار سریع انجام خواهد شد. ما اجازه نخواهیم داد افرادی وارد کشورمان شوند که به‌دنبال آسیب زدن به مردم ما هستند.»

وی اظهار کرد: مردم آمریکا از آن رو به او رای دادند که کشور را امن نگه دارد، «بنابراین به سرعت کارهایی را با اقدامات امنیتی اضافی برای کشورمان انجام خواهیم داد. هفته آینده شاهد آن خواهید بود.»او همچنین در مصاحبه‌ای دیگر که با خبرنگاران پیش از پرواز به فلوریدا داشت تاکید کرد که منتظر سورپرایزهای جدید باشید. ترامپ ساعاتی پس از اعلام حکم دادگاه استیناف، در توییتی نوشت: «دیدار ما در دادگاه، امنیت کشورمان در خطر است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید