افزایش شانس اصغر فرهادی برای گرفتن اسکار

کدخبر: ۱۶۱۲۰۴
سلسله وقایع در حال وقوع پیرامون «فروشنده» که در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ برای ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا، در حال رقم خوردن است، شانش اصغر فرهادی را برای بردن دومین جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان افزایش داد.
افزایش شانس اصغر فرهادی برای گرفتن اسکار

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه ترانه علیدوستی از حضور در مراسم اسکار برای فیلم «فروشنده» به دلیل ایجاد ممنوعیت ورود برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران انصراف داد، این پرسش مطرح شد که آیا فرهادی نیز رویکرد مشابهی را در پیش می گیرد؟ همزمان خبرهایی آمد که حکایت از عدم امکان سفر فرهادی به آمریکا مطابق با دستور اجرایی ترامپ داشت؛ اما روابط عمومی اصغر فرهادی این موضوع را رد کرد و گفت، به زودی نظرش را اعلام می کند؛ با این حال، در حالی که روابط عمومی دفتر اصغر فرهادی اعلام می‌کند، این فیلم‌ساز سرشناس برای سفر به آمریکا منع قانونی ندارد، یک روزنامه انگلیسی ادعا کرد، شاید اصغر فرهادی نتواند در مراسم اسکار 2017 شرکت کند.

روزنامه انگلیسی «دیلی میلر» نوشت: «با توجه به اینکه «دونالد ترامپ» سفر اتباع چند کشور از جمله هفت کشور اسلامی را به آمریکا به حالت تعلیق درآورده است، این نگرانی وجود دارد که اصغر فرهادی، کارگردان فیلم نامزد اسکار «فروشنده» نتواند در مراسم هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار شرکت کند.» و بدین ترتیب مشخص شد، فرهادی با همان مشکلی مواجه است که اکثر ایرانیان فاقد پاسپورت آمریکایی با آن مواجه هستند؛ هرچند احتمالاً دولت آمریکا برای برخی اشخاص نظیر فرهادی استثناهایی قائل می شود.

 

در این شرایط، ورایتی نیز گزارش داده بود، یک سخنگوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، بامداد یکشنبه به وقت ایران در واکنش‌ به این گزارش‌ها بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: «آکادمی، صرف نظر از تفاوت‌های ملی، قومی یا مذهبی، دستاوردهای هنر فیلمسازی را که در جستجوی عبور از مرزها و صحبت کردن با تماشاگران در سراسر دنیا است، تجلیل می‌کند. ما به عنوان حامی فیلمسازان ـ و حقوق همه انسان‌ها ـ در سراسر جهان، بسیار نگران هستیم که اصغر فرهادی، کارگردان فیلم برنده اسکار "جدایی نادر از سیمین" از ایران، به همراه بازیگران و عوامل فیلم "فروشنده" که امسال نامزد اسکار شده است، به خاطر مذهب یا کشورشان از ورود به کشور منع شوند.»

از سویی دیگر، آژانس استعدادهای هالیوود (UTA) که اصغر فرهادی فیلمساز سرشناس ایران نیز یکی از موکلین این سازمان به شمار می‌رود، تصمیم گرفته با لغو مهمانی سالانه اسکار، در 24 فوریه – دو روز پیش از برگزاری مراسم رسمی جوایز آکادمی –  تجمعی اعتراضی را در حمایت از مهاجران برگزار کند.

به گزارش «ایندیپندنت»، هدف از این تجمع اعتراضی که با نام «صداهای متحد» برگزار خواهد شد، واکنش به جوی احساسی است که این روزها علیه پناهجویان شکل گرفته و حکم اخیر ترامپ به ملتهب شدن چنین فضایی بیش از پیش دامن زده است. همچنین این آژانس اعلام کرده، 250 هزار دلار را به «اتحادیه آزادی‌های شهروندی امریکا» (ACLU) اهدا خواهد کرد.

فرهادی که مدتی پیش با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد، حتی در صورت فراهم شدن شرایط ورود به امریکا، در مراسم اسکار امسال شرکت نخواهد کرد، به تصمیم اخیر آژانس کاریابی هالیوود واکنش نشان داده است. نویسنده و کارگردان فیلم نامزد اسکار «فروشنده» گفته اعلام حمایت آژانس برایش «باعث افتخار» است و چنین حرکتی اشک به چشمانش آورده است.

همچنین هنرمندان انگلیسی هالیوود از جمله کیرا نایتلی و سر ریدلی اسکات نیز با امضای نامه‌ای درخواست کرده‌اند فیلم «فروشنده» فرهادی در شب مراسم اسکار در مقابل سفارت امریکا به نمایش درآید. آیا رفتار ترامپ باعث افزایش توجه به فیلم فرهادی و رسیدن دومین اسکار به نماینده ایران خواهد شد؟ هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز آکادمی در 26 فوریه (بامداد دوشنبه نهم اسفند) با اجرای جیمی کیمل برگزار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید