آخرین تحولات انتخابات 96 / آب پاکی احمدی‌نژاد روی دست اصولگرایان

کدخبر: ۱۶۱۵۶۱
محمود احمدی‌نژاد با اطلاعیه انتخاباتی که این هفته منتشر کرد در صدر اخبار انتخابات قرار گرفت. او در این اطلاعیه با رد برخی شایعات، اعلام کرد که از هیچ کاندیدا، حزب یا گروهی در انتخابات ۹۶ حمایت نخواهد کرد.
آخرین تحولات انتخابات 96 / آب پاکی احمدی‌نژاد روی دست اصولگرایان

به گزارش ایسنا، شاید دلیل این اطلاعیه احمدی‌نژاد، صحبت‌های مطرح‌شده از سوی برخی جریانات اصولگرا بود که اخباری مبنی بر اعلام کاندیداتوری برخی از نزدیکان احمدی‌نژاد مثل مهرداد بذرپاش برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حمایت او از این کاندیداها را منتشر کرده بودند و حتی خبرهایی از جلسات مشترک او با مهرداد بذرپاش هم به گوش رسید. علاوه بر بذرپاش از گزینه‌هایی مثل غلامحسین الهام، علی نیکزاد و ثمره‌هاشمی هم به عنوان گزینه‌های جایگزین برای احمدی‌نژاد نام برده می‌شد اما احمدی‌نژاد با این اطلاعیه خود آب پاکی را روی دست اصولگرایان و فعالان انتخاباتی ریخت.

در جناح اصلاح‌طلب هم محمدرضا عارف در چند سخنرانی و مصاحبه صحبت‌هایی از وحدت اصلاح‌طلبان مطرح کرد. وحدتی که به نظر می‌رسد در حمایت از حسن روحانی شکل خواهد گرفت.

از طرفی امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی عضو برجسته جبهه پایداری درگفت‌وگویی اظهار کرد: اطلاع دارم که دوستان (پایداری‌ها) به سراغ حضرت آیت‌الله رئیسی رفتند و ایشان شدیدا و قویا گفتند نمی‌آیند. اگر بودند به طور حتم گزینه مورد حمایت ما بودند. یا مثلا آقای پرویز فتاح به طور قاطع اعلام کردند که نمی‌آیند.

*اطلاعیه احمدی‌نژاد در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری

محمود احمدی‌نژاد با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن رد برخی شایعات درباره حمایت وی از یک کاندیدای خاص اعلام کرد: اینجانب عضو هیچ جناح ، حزب و گروهی نیستم و از هیچ فرد یا جناح، حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد.

در اطلاعیه محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق آمده است:

ملت شریف و بزرگوار ایران

سلام و درود خداوند بر شما و همه صالحان ، آزادی خواهان و عدالت طلبان و با تبریک ایام الله دهه فجر

در رد برخی شایعات مبنی بر حمایت اینجانب از کاندیدای خاص در انتخابات سال آینده، و پیرو نامه مورخ ۹۵/۰۷/۰۶ اینجانب به حضور مقام معظم رهبری ، متواضعانه به استحضار می رساند؛

۱- اینجانب عضو هیچ جناح و حزب و گروهی نیستم و خود را تنها قطره ای از اقیانوس زلال ملت ایران و خادم آنان می شمارم و این امر را یک افتخار ابدی می دانم.

۲- از هیچ فرد یا جناح و حزب و گروهی حمایت نکرده و نخواهم کرد. این موضع قطعی و غیرقابل تغییر اینجانب است.

۳- ممکن است برخی افراد یا جریانات و جناح ها به خاطر منافع گروهی ، اخبار و شایعاتی تحت عنوان حمایت از شخص خاصی به نقل از اینجانب منتشر نماید. صریحا اعلام می نمایم که این نوع شایعات و اخبار حتی اگر از زبان نزدیکان اینجانب باشد ، خلاف واقع است و قویا تکذیب می شود.

با آرزوی طول عمر مقام معظم رهبری ، از خداوند منان دوام سعادت ، عزت و موفقیت ملت ایران را تحت عنایات خاص امام عصر(عج) مسالت دارم.

*باهنر: اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند/ کاندیدای ما همان کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب است

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اظهار نظرش درباره اصولگرا بودن حسن روحانی، گفت: من گفته‌ام که در گذشته آقای روحانی حتی یک سخنرانی به نفع اصلاح‌طلبان نداشته است. پیش از سال ۹۲ صدها مورد سخنرانی دارد که اصلاح‌طلبان را نقض می‌کند. در فتنه سال ۷۸ برنامه‌ای مانند آنچه که در ۹ دی سال ۸۸ برگزار شد در دانشگاه تهران برپا شد که سخنران محوری آن برنامه آقای روحانی بودند.

محمدرضا باهنر ادامه داد:‌در سال ۹۲ اصولگرایان از آقای روحانی حمایت نکردند و در عوض اصلاح‌طلبان وی را حمایت کرده و همین دلیلی شد تا امروز آقای روحانی وامدار آنها باشد. قطعاً او در انتخابات سال ۹۶ هم گزینه اصلی اصلاح‌طلبان خواهد بود و اصلاح‌طلبان از او عبور نخواهند کرد.

وی همچنین تصریح کرد: اصولگرایان هم در مقابل آقای روحانی کاندیدای خودشان را معرفی خواهند کرد اما تحلیل من این است با وجود آنکه اصلاح‌طلبان می‌گویند برای آقای روحانی کاندیدای جایگزین دارند اما از او عبور نمی‌کنند.

باهنر در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون کاندیداهای ریاست‌جمهوری انتخابات آینده خود را معرفی نکرده‌اند، گفت: در چند دوره انتخابات اخیر تجربه نشان داده که مردم خیلی دیر تصمیم انتخاباتی‌شان را می‌گیرند. به طور مثال نظرسنجی‌ها بر اساس آمارهای واقعی یک چیزی می‌گویند اما تا ۴۸ ساعت مانده به انتخابات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم نظر واقعی‌شان را اعلام نکرده‌اند و در نهایت می‌بینیم که نتیجه انتخابات بر خلاف نظرسنجی‌ها اعلام می‌شود. در این میان مناظره‌های تلویزیونی و فضای مجازی هم بر تصمیم‌گیری مردم تأثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه از زمان معرفی کاندیداها آن‌ها با فضاهای بداخلاقی مانند تهمت‌ها، شایعه‌ها و دروغ‌ها روبرو می‌شوند ترجیح می‌دهند که تا آنجایی که ممکن است دیرتر خود را معرفی کنند.

*لاریجانی: شوراهای اسلامی شهر کارکرد حزبی و سیاسی ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شوراها کارکرد حزبی و سیاسی ندارند، گفت: مُر قانون در انتخابات باید رعایت شود. شرایط برای افرادی که حق شرکت در این انتخابات را ندارند کاملا مشخص است و باید به موارد و ضوابط قانونی توجه کرد هر چند که در گذشته افراد را بر اساس اطلاعات شخصی برای این انتخابات معرفی می‌کردند و اگر مشکلی در خصوص نامزدی پیش می‌آمد شکایت‌ها در هیات مرکزی بررسی می‌شد.

علی لاریجانی در نشست با اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اظهار کرد: پیگیری و نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا کاری به نسبت پرمشغله است و نمایندگان مورد نظر باید در این خصوص از حوصله کافی برخوردار باشند چرا که ممکن است مناقشات و بحث‌های زیادی پس از انتخابات و یا در حین برگزاری انتخابات شوراها به وجود آید بنابراین حجم کار بسیار گسترده است.

وی با بیان اینکه شوراها کارکرد حزبی و سیاسی ندارند، یادآور شد: کارکرد شوراهای شهر و روستا عمرانی است و باید خارج از دسته‌بندی‌های سیاسی و حزبی قضاوت در مورد نامزدها صورت گیرد بنابراین انجام نظارت‌های قانونی ضروری است ضمن اینکه تقاضا می‌شود نمایندگان مجلس در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، حرمت قانون، اشخاص را حفظ کنند.

*جلالی: انتخابات شوراها را غیرسیاسی و تخصصی کنیم

نماینده مردم تهران گفت: اگر می‌خواهیم اوضاع شهرهای‌مان سامان پیدا کند باید انتخابات شوراها را غیرسیاسی و تخصصی کنیم و مردم کسانی را انتخاب کنند که با سابقه مطلوب نسبت به مشکلات شهری آگاهی داشته باشند.

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: شورای شهر باید به دنبال راهگشایی و چاره‌اندیشی برای مسائل شهری باشد. البته خیلی از افرادی که در انتخابات‌های گذشته کاندیدا شده‌اند افراد بسیار خوبی هستند اما برای کار شهرداری و اداره شهر چندان مفید نیستند و باید افرادی در شوراها حضور یابند که متخصص مسائل شهری باشند.

*عارف خبر داد: اعلام راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات تا یکی دو هفته آینده

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت که اصلاح‌طلبان ظرف یکی دو هفته آینده راهبردشان را بر ای انتخابات آینده به ویژه ریاست جمهوری اعلام خواهند کرد.

محمدرضا عارف درباره اینکه گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری کیست؟ ادامه داد: ما بحث‌های جدی داشته‌ایم. امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده راهبردمان را برای انتخابات آتی به ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شوید یا خیر؟ افزود: از کاندیدای واحد حمایت می‌کنیم.

*عارف: جریانی می‌خواهد فضای انتخابات آینده سرد و بی‌رمق باشد

رئیس فراکسیون امید با هشدار نسبت به تلاش‌هایی که در جهت خمودگی فضای دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: جریانی با هدف القای یاس و ناامیدی در فضای کشور به‌ویژه در دانشگاه‌ها می‌خواهد فضای انتخابات آینده سرد و بی‌رمق باشد هدف آن‌ها جلوگیری از تداوم روند آغاز شده از خرداد ۹۲ است.

محمدرضا عارف تاکید کرد: تمامی امکانات بالقوه در اختیار جریان رقیب اصلاحات است به‌ویژه تریبون‌های اصلی همچون رسانه ملی که نه تنها امکان استفاده برای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون فراهم نیست بلکه تریبونی برای حمله به اصلاح طلبان شده است.

وی با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان نظام را قبول دارند ولی به عملکردها انتقادهایی را وارد می‌دانند» یادآور شد: مهم‌ترین دستاورد اصلاح‌طلبان در طی سالیان اخیر تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بوده است و تلاش‌های گسترده‌ای برای متلاشی کردن این شورا صورت می‌گیرد که تاکنون موفق نشده‌اند و به همین خاطر از خواهران و برادران بزرگوارم در خانواده بزرگ اصلاحات می‌خواهم که اجازه ندهند انسجام شکل گرفته از بین برود.

*سهمیه ۵۰ درصدی زنان و جوانان در لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان از تعیین سهم ۵۰ درصدی در لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراهای شهر و روستا خبر داد و عنوان کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شاخص‌های کاندیداهای شهر و روستا در تهران و شهرستان‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر و روستاها و بخش‌ها را اعلام خواهد کرد. ما اول شاخص‌ها را تعیین می‌کنیم تا در مرحله اول کاندیداها مشخص شوند.

محمدرضا عارف افزود: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین اولویت‌بخشی به زنان و جوانان را به عنوان دغدغه بخشی مهمی از جمعیت کشور به تصویب رساند که بر اساس آن حداقل ۳۰ درصد سهمیه لیست شوراها متعلق به خانم‌ها و حداقل ۳۰ درصد متعلق به جوانان است که ما جمع این دو را ۵۰ درصد در نظر گرفتیم زیرا در مواردی با هم همپوشانی دارد.

وی با تأکید بر اینکه «حداقل ۵۰ درصد لیست اصلاح‌طلبان در هر حوزه متعلق به جوانان و زنان خواهد بود» ادامه داد: انتظار می‌رود هم خانم‌ها و هم جوانان از این سیاست حمایت کنند و ان‌شاءالله مشارکت جدی در انتخابات شوراها داشته باشند.

رئیس فراکسیون امید اضافه کرد: این سیاست در ادامه راهی است که ما عملاً از سال ۹۲ شروع کرده‌ایم و کمیته کارشناسی این بحث را داشت و شورای عالی هم این جهت‌گیری را تأیید کرد. ما در گام قبلی این سیاست را دنبال کردیم و موفق شدیم زیرا هم خانم‌هایی که به مجلس آمدند و هم جوانان توانایی و شایستگی‌شان را نشان دادند و این سیاست در عمل جواب داده به همین خاطر ما در این مسیر جدی‌تر از گذشته جلو می‌رویم.

*رسولی: داوطلبان انتخابات شوراها تخصص و تجربه مدیریت شهری داشته باشند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره شرایطی که برای نامزدهای انتخابات شوراها مورد نیاز است، با بیان اینکه شوراها یک نهاد مدنی هستند نه سیاسی، گفت: نامزدهای انتخابات شوراها باید تجربه، تخصص و آشنایی با حوزه مدیریت شهری داشته باشند. کسانی که بنای ثبت‌نام و شرکت در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا را دارند قبل از تصمیم‌گیری برای حضور، به نقش، جایگاه و وظایف این نهاد مدنی و نحوه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری این پارلمان شهری توجه کنند.

حسن رسولی افزود: انتخابات پارلمان مجلس در مقایسه با انتخابات مجلس شورای اسلامی قبل از آنکه تحت تاثیر مولفه‌های سیاسی باشد، از سوابق، تجارب، تحصیلات و میزان آشنایی با اصول، مبانی و رمز و رازهای مدیریت شهری تاثیرپذیری دارد. چالش‌های مدیریت شهری در شهرهای مختلف متفاوت است. در کلان‌شهرها مسائلی از قبیل حمل‌ونقل، تنگناهای زیست‌محیطی، مشکلات اجتماعی و فرهنگی، مسائل مربوط به معماری و شهرسازی جزء چالش‌های اصلی است و کسانی که قصد ورود به این انتخابات را دارند باید بپذیرند که به جای یک نهاد سیاسی به عضویت یک نهاد مدنی و شهری در می‌آیند و باید مسئولیت‌های پیچیده و تخصصی بر عهده گیرند.

*عضویت انجمن اسلامی مهندسان ایران در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

انجمن اسلامی مهندسان ایران به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان پیوست.

طبق مصوبه شورای مرکزی انجمن اسلامی مهندسان ایران، این تشکل اصلاح‌طلب تصمیم گرفت همراه با دیگر احزاب اصلاح‌طلب در قالب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فعالیت کند.

*برگزاری آزمون انتخاباتی برای ۱۷۰۰ مجری انتخابات در کشور

مدیرکل سیاسی وزارت کشور از برگزاری آزمون انتخاباتی برای ۱۷۰۰ مجری انتخابات در کشور خبرداد و در همایش توجیهی فرمانداران، بخشداران و اعضای ستاد انتخابات استان در بابلسر با اشاره به این‌که «مقام معظم رهبری، چهار اصل امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت حداکثری را به عنوان تکلیف برای مجریان انتخابات تعیین و تاکید فرموده‌اند»، گفت: در انتخابات گذشته امنیت بر اساس شاخص‌ها در بالاترین سطح قرار داشت و در بحث سلامت و تایید حوزه‌های انتخابیه کشور، کمترین شکایات و ابطال انتخابات در مقایسه با انتخابات‌های گذشته را شاهد بودیم.

محمدامین رضازاده با بیان اینکه «همه انتخابات‌های صورت گرفته در نظام مقدس جمهوری اسلامی از استانداردهای لازم در منطقه و دنیا برخوردار بوده است»، افزود: یک دوره همه اعضای ستادهای انتخاباتی کشور، فرمانداران و بخشداران در سمینارهای سراسری و کلاس‌های توجیهی انتخابات شرکت کردند و امروز در سراسر کشور حدود ۱۷۰۰ نفر در آزمون جامع انتخابات شرکت می‌کنند و این امتحان از همه برگزار کنندگان انتخابات در کشور گرفته می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: تا کنون ۳۳ انتخابات در کشور برگزار شده و برگزارکنندگان و مجریان انتخابات اشراف بر قوانین این بخش دارند، از این رو این دوره‌ها و آزمون بر تسلط بیشتر بر برگزاری انتخابات کمک می‌کند تا افتخاری دیگر در این راستا به‌دست آید.

*زمان ثبت‌نام انتخابات شوراها در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر در اوایل اسفندماه

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور گفت: وزارت کشور در حال آماده‌سازی و تهیه امکانات و تجهیزات انتخاباتی اعم از صندوق‌ها و تعرفه‌های عکس از ساماندهی فضای اجرایی شدن انتخابات و مسئولیت و ماموریت‌های خودش است. زمان ثبت‌نام انتخابات شوراها در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر زودتر از موعد مقرر و احتمالا اوایل اسفندماه خواهد بود.

سیدرمضان شجاعی کیاسری با بیان اینکه تعیین زمان قطعی ثبت‌نام انتخابات شوراها به مجلس باز می‌گردد، اظهار کرد: آن‌ها باید زمان آغاز ثبت‌نام را مشخص کنند. البته با توجه به اینکه طبق اعلامات حجم کاندیداها در انتخابات شوراها زیاد است قرار شده زمان ثبت‌نام انتخابات شوراها برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مقداری عقب‌تر بیفتد که احتمالا به اوایل اسفندماه موکول می‌شود اما زمان آن هنوز مشخص نیست.

وی در جمع‌بندی بیان کرد: بر این اساس زمان ثبت‌نام انتخابات به دو بخش شهرهای بالای ۲۰۰ هزار جمعیت و کمتر از ۲۰۰ هزار جمعیت تقسیم می‌شود و ثبت‌نام در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر زودتر از موعدی که قرار است به صورت رسمی ثبت‌نام صورت گیرد ،‌انجام می‌شود.

*برای برگزاری انتخابات الکترونیکی آمادگی کامل داریم

مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: با همکاری و هماهنگی مناسب و خوبی که با هیات نظارت بر انتخابات شوراها صورت گرفته، مقرر شده که در برخی از حوزه‌های انتخابیه و شعب منتخب، انتخابات شوراهای شهر و روستا به صورت الکترونیکی برگزار گردد.

علی پورعلی‌مطلق در خصوص روند برگزاری انتخابات الکترونیک و هماهنگی انجام شده با شورای نگهبان، اظهار کرد: تعامل و همکاری بسیار خوبی بین شورای محترم نگهبان و کمیته فن‌آوری اطلاعات ستاد انتخابات وزارت کشور وجود دارد و در حال رایزنی برای برگزاری انتخابات الکترونیک در تمامی مراحل انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم.

وی با بیان اینکه هنوز تا این لحظه به صورت رسمی و قطعی شورای نگهبان در خصوص برگزاری و یا عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی به وزارت کشور نظری اعلام نکرده است، بیان کرد: ما مطیع قانون هستیم و هر نظری که به صورت قطعی به ما اعلام شود را اجرا خواهیم کرد، اما ما آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم.

پورعلی‌مطلق با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: با همکاری و هماهنگی مناسب و خوبی که با هیات نظارت بر انتخابات شوراها صورت گرفته، مقرر شده که در برخی از حوزه‌های انتخابیه و شعب منتخب انتخابات شوراهای شهر و روستا به صورت الکترونیکی برگزار گردد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تعداد شعب، تعرفه‌ها و صندوق‌های رای در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا یادآور شد: تعداد شعب اخذ رای بستگی به نظر هیات‌های اجرایی در هر شهرستان و استان دارد، اما طبق پیش‌بینی‌های اولیه برای انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۵۵ هزار شعبه برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ۶۵ هزار شعبه در نظر گرفته شده است. همچنین برای حدود ۱۴۰ کشور در سراسر جهان نیز شعبه اخذ رای برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی شده است.

مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور در خصوص زمان آغاز ثبت‌نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و احتمال جابه‌جایی این زمان، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها و قانون زمان ثبت‌نام برای انتخابات شوراها ۳۰ اسفند ۹۵ الی ۶ فروردین ۹۶ می باشد، ولی بر اساس قانون مصوب جدید در مجلس این زمان  تغییر خواهد کرد و به ابتدای اسفند ماه منتقل خواهد شد، اما همه این تغییرات معطوف به نظر و اعلام قطعی شورای نگهبان می باشد.

*تمرکز پلیس بر انتخابات

سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اهمیت انتخابات عنوان کرد: انتخابات در هر کشوری جایگاه خاص و ویژه ای دارد و هم به لحاظ داخلی و هم از بعد بین‌المللی حائز اهمیت است. برگزاری انتخابات یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های نظام است و تأمین امنیت انتخابات بر عهده ماست و باید تلاش کنیم انتخابات در کمال امنیت و آرامش برگزار و زمینه‌ای برای حضور حداکثری مردم باشد چرا که حضور حداکثری مردم در انتخابات، ثبات و امنیت کشور را تقویت می‌کند.

*نواخته شدن زنگ انتخابات ۹۶ در اسفند ۹۵

با شروع ماه اسفند زنگ انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به صدا در می آید.  ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان برگزار می‌شود. تاکنون ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخابات در تمام استان‌ها تشکیل شده و وزارت کشور براساس جدول زمانبندی انتخابات در حال فراهم کردن زمینه‌های برگزاری این سه انتخابات است.

در روز ۸ اسفند دستور شروع انتخابات و ثبت نام از داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی صادر می‌شود و داوطلبان این انتخابات از ۸ تا ۱۴ اسفند فرصت دارند تا در این انتخابات ثبت‌نام کنند. این انتخابات در چهار حوزه مراغه و عجب شیر، اهر و هریس در استان آذربایجان غربی، بندر لنگه، پارسیان و بستک در استان هرمزگان و شهر اصفهان برگزار می‌شود.

همچنین ۲۵ اسفند دستور شروع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا صادر شده و طبق جدول زمان‌بندی این انتخابات، ثبت‌نام از داوطلبان از روز ۳۰ اسفند آغاز شده و تا ۶ فروردین ادامه می‌یابد. البته رایزنی‌ها برای این که تاریخ ثبت‌نام این انتخابات جلوتر بیاید در حال انجام است و در این زمینه هم مجلس شورای اسلامی اصلاحیه قانون انتخابات شوراها را تصویب کرد که این قانون برای اجرا باید ابتدا به تایید شورای نگهبان رسیده و سپس توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شود، همچنین باید پس از ابلاغ رئیس‌جمهور این قانون در روزنامه رسمی به چاپ برسد و ۱۵ روز از زمان چاپ آن بگذرد تا در کشور اجرایی شود. با توجه به اینکه هنوز شورای نگهبان این اصلاحیه را تایید نکرده بسیار بعید است که ثبت‌نام انتخابات شوراها در تاریخ غیر از ۳۰ اسفند تا ۶ فروردین انجام شود. هرچند وزیر کشور هم دو تاریخ ششم یا ۱۲ اسفند پیشنهاد داده است.

همچنین دستور شروع انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ۲۲ فروردین ۹۶ صادر شده و ثبت نام از داوطلبان این انتخابات از ۲۲ تا ۲۶ فروردین انجام می‌شود.

*زنگ انتخابات در رادیو تهران به صدا درآمد

نقش انتخابات در روابط بین الملل و تقویت اقتدار ملی در ویژه برنامه « افق » رادیو تهران تحلیل و بررسی می شود. فهیمه تهرانی، تهیه‌کننده برنامه انتخاباتی رادیو تهران با بیان این خبر گفت: یکی از برنامه‌های جدید رادیو تهران که به منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مخاطبان از مباحث و مسائل انتخابات پیش رو تهیه شده برنامه «افق» است. این برنامه کاری از گروه مدیریت و برنامه‌ریزی رادیو تهران است که تا زمان برگزاری انتخابات پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۱ روی آنتن می‌رود.

روز ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان برگزار می‌شود. شبکه رادیویی تهران هم با برنامه‌های جدید و متنوع از جمله "جزر ومد"، "افق"، "رو به فردا"، "مجله سیاسی"، "راه نو" و ... زنگ انتخابات را به صدا درآورده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید