نگاهی به قوی‌ترین و جدیدترین ب‌ام‌و سری 7

کدخبر: ۱۶۱۷۶۳
سال گذشته میلادی، سال سختی برای ب‌ام‌و بود. شرکت که اساسا‌ ذاتی جوان‌گرایانه داشت بنا به شرایط خاص 2016 مجبور بود حتی نسخه‌های اسپورت خود را نیز در چارچوب‌های بی‌معنای اروپایی‌پسند تولید کند. سال گذشته یکی از بدترین ادوار تاریخ برای بخش موتوراسپورت شرکت یعنی Mپاور بود. این اوضاع برای تولیدات لوکس‌تر واقعا وخیم‌تر بود. سری 5 آنقدر موتورهای کوچک و کم‌حجمی را تجربه کرده بود که این‌گونه تصور می‌شد ب‌ام‌و قصد دارد آن را تبدیل به یک سدان تمام برقی بدون موتور درون‌سوز کند.
نگاهی به قوی‌ترین و جدیدترین ب‌ام‌و سری 7

 در حالی‌که فانتزی‌ پسندها به‌شدت از شرایط پیش‌آمده راضی بودند، طرفداران قدیمی این برند، کارد به استخوانشان رسیده بود. این درست در ایامی بود که مرسدس‌بنز Sکلاس، آئودی A8، جگوار ایکس.جی، مازراتی کواتروپورت و حتی لکسوس ال.اس نیز برایش کُری می‌خواندند. دیگر مطمئن بودیم که ب‌ام‌و عملا برنامه‌ای برای آن مدل‌‌های تجملی و اسپورتی که خون رقبا را در شیشه می‌کرد، ندارد. ولی ناگهان باواریایی‌ها از کلاه جادوگری‌‌شان یک خرگوش سحرآمیز بیرون آوردند. قوی‌ترین، بزرگ‌ترین، سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین و البته گران‌ترین سری 7 استاندارد تاریخ شرکت. یک 760 ال.آی با سیستم انتقال قدرت ایکس‌درایو. یک شاهزاده همه‌چیز تمام. سدان فوق لوکسی که توانایی‌های فنی‌اش به‌گونه‌ای نشان می‌دهد که انگار قرار است از آن در رقابت‌های جی‌تی استفاده شود.

آتش بازی با کت وشلوار!

معجون افلاطونی 40 ساله

اواخر دهه 60 میلادی، یعنی همان زمانی که ب‌ام‌و خودش کاملا فهمیده بود که تخصص اصلی‌اش اسپورت‌گرایی است، یک مدل جدید را تولید کرد. این محصول New Six (ششِ جدید) نام داشت؛ سدانی که اصالتا ماهیتی جوان‌پسند داشت ولی برای اولین‌بار توانسته بود نیم‌نگاهی هم به دنیای لوکس‌ها داشته باشد.  در آن زمان، مرسدس‌بنز مجالی برای تنفس رقبا در بازار خودروهای باکیفیت باقی نگذاشته بود.  با این حال، محصول تولیدی ب‌ام‌و تاثیر عجیبی بر دید مشتریان گذاشت. شاید تا آن روزها ترکیب یک خودروی مسابقه‌ای و یک محصول باوقار، فقط در داستان‌ها بود ولی مدیران باواریایی‌ در دوره اوج تعصب نسبت به طراحی‌، چنین ریسکی را تجربه کردند. بعدها فاش شد که ب‌ام‌و برای افزایش نفوذ این خودرو سراغ طراحی بزرگ ایتالیا یعنی برتونه رفته بود. از 1968 تا 1977 چیزی حدود 222 هزار دستگاه از این محصول فروخته شد. رکوردی غیر قابل پیش‌بینی که حتی برای خود شرکت شوک‌آور بود. باواریایی‌ها به محض خداحافظی با نیو سیکس، محصول جدیدی را به‌عنوان جانشین معرفی کردند. این تنها تولید یک مدل جدید نبود.

آتش بازی با کت وشلوار!

آتش بازی با کت وشلوار!

آتش بازی با کت وشلوار!

خودروی فوق اولین عضو خانواده 7-Series نام گرفته بود. اگرچه ب‌ام‌و در آن ایام، روزهای خوبی را با سری 3 پشت سر می‌گذاشت ولی تصمیم گرفت طبق استراتژی جدید، این سری 7 پرچمدار اصلی باشد.  مدل جدید کار خود را با قدرت آغاز کرد. نسخه پایه این خودرو مجهز به یک پیشرانه 6/ 2 لیتری 6 سیلندر بود. حتی مرسدس‌بنز نیز در اواخر دهه 70 و ابتدای دهه 80 تمایل خاصی به استفاده از توربوشارژر نداشت ولی ب‌ام‌و از نسخه‌های خاص این سری از پیشرانه‌های عالی 2/ 3 لیتری 6 سیلندر تخت توربو استفاده می‌کرد. درباره سری 7 داستان‌‌های جالبی وجود دارد.  گفته می‌شود ب‌ام‌و تنها به دلیل سفارش بازار آمریکای شمالی نسخه Long این خودرو را تولید کرد. چراکه مشتریان آمریکایی گفته بودند در صورتی که مدل لیموزین آن تولید نشود، از خرید آن انصراف خواهند داد.  همین پدیده بود که کاری کرد ب‌ام‌و سری 7 تبدیل به لوکس‌ترین سدان فول‌سایز بازار شود. کلاسی که خود ابداع کرده بود.  گفته می‌شود از ابتدای دهه 90 میلادی به دلیل کاهش توان اقتصادی اروپا، تمایل خرید نسخه‌های V12 این خودرو وجود نداشت ولی شرکت به شدت اصرار به تولید آن داشت. اصراری که منجر به ضرر هنگفتی در سال‌های 92 تا 94 شده بود. باور کردنی نیست که مدیران باواریایی حتی تست‌هایی برای ساخت یک نمونه V16 (16 سیلندر Vشکل) انجام داده بودند که البته از نظر فنی شکست خورده بود.

آتش بازی با کت وشلوار!

به روایت عدد و رقم

دیگر همه می‌دانند که ب‌ام‌و تمایلی برای ورود بخش موتوراسپورت خود یعنی M-Power به دنیای سری 7 ندارد. آنها برای جبران این نقص در جدال با ویرایش‌های اسپورت‌تر رقبایشان یعنی مرسدس‌بنز Sکلاس AMG و آئودی اس8 سری Sلاین، از آلپاین کمک گرفته اند. اما نکته مهم اینکه دو رقیب اصلی این خودرو به این دلیل سراغ تیونرهایشان رفته‌اند که در لیست تولیدات استاندارد خود مدل آنچنان قدرتمندی را ندارند؛ درست برعکس ب‌ام‌و. این خودرو برای 760 جدید خود از یک پیشرانه رویایی 6/ 6 لیتری بهره گرفته است. این قوای محرکه یکی از بهترین 12 سیلندرهای Vشکل موجود در دنیا به حساب می‌آید. موتور توانمندی که خروجی‌اش 602 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاورش 800نیوتن‌متر در 1500 دور در دقیقه برآورد شده است. این یعنی قوای محرکه فوق به ازای هر لیتر از حجمش می‌تواند 3/ 91 اسب‌بخار نیرو و 3/ 121 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

آتش بازی با کت وشلوار!

طبیعی است که بدون وجود آن دو توربوشارژر عظیم دستیابی به چنین قدرتی ممکن نبود. البته سیلندرهای قطور 89 میلی‌متری که هر یک ظرفیتی 549 سی‌سی دارند نیز بی‌تاثیر نبوده است. ب‌ام‌و فوق با وزن نه‌چندان سبک 2255 کیلوگرمی به نسبت قدرت به وزن 9/ 266 اسب‌بخار بر تن رسیده است. این جرم برای یک سدان فول‌سایز عظیم‌الجثه که طول، عرض و ارتفاعش 5238، 1902 و 1485 میلی‌متر شده آنقدرها هم بالا نیست. با این خودرو می‌توان جمعا 750 کیلو بار و سرنشین را جابه‌جا‌ کرد. فاصله عرضی بین دو محور جلویی آن 1618 و عقبی‌اش 1646 میلی‌متر شده است. فضای داخلی این قصر متحرک 24/ 3 متر‌مکعب است. در حالی که فضای قسمت بار آن نیز 515 لیتر خواهد بود. ب‌ام‌و فوق مانند یک اسپورت واقعی از سطح زمین 135 میلی‌متر ارتفاع دارد. در بین خودروهای این کلاس، اغلب به دلیل فرم مکعبی ضریب آیرودینامیک چندان مناسب نیست. این عدد برای 760 رکورد فوق‌العاده 27/ 0 واحد ثبت شده است. اگرچه سری 7 هیچ‌گاه با Mپاور رابطه مستقیم برقرار نکرده اما این 760 مجهز به پکیج M‌ شده است. این بسته شامل رینگ‌های 40/ 245 میلی‌‌متری در جلو و 35/ 275 میلی‌متری در عقب هر دو جفت 20 اینچی می‌شود.

شرکت برای این محصول خود از سری مدرن جعبه‌دنده‌های 8 سرعته شیفت‌ترونیک بهره گرفته است. قدرت خروجی موتور از طریق همین جعبه‌دنده به‌صورت AWD‌ به‌صورت دو دیفرانسیل به هر چهار چرخ منتقل می‌‌شود. اگر درباره این خودرو ادعا می‌شود که یک فوق لوکس فوق اسپورت است، نباید نسبت به آن موضع گرفت. 760 ال.آی ایکس‌درایو صفر تا صد را در 6/ 3 ثانیه می‌پیماید. شتاب صفر تا 160 آن 4/ 8، صفر تا 200 آن دقیقا 2/ 13، شتاب صفر تا 250 آن 8/ 22 و در نهایت شتاب صفر تا 300 کیلومتر در ساعتش معادل 45 ثانیه ثبت شده است. با این خودرو می‌توان یک‌چهارم مایل یا 402 متر را در 8/ 11 ثانیه آن هم با سرعت نهایی 189 کیلومتر در ساعت پیمود. پیمایش مسیر یک کیلومتری با آن 4/ 21 ثانیه طول می‌کشد. 760 در قسمت شتاب ثانویه نیز عالی عمل کرده است. پیمایش 60 تا 100 کیلومتر در ساعت آن 9/ 1، از 80 تا 120 کیلومتر آن 3/ 2، از 100 تا 180 کیلومتر در ساعتش نیز فقط 9/ 6 ثانیه طول می‌کشد. ب‌ام‌و برای این خودرو یک باک 75 لیتری انتخاب کرده که کاملا با مصرف سوخت 5/ 18 لیتری‌اش همخوانی دارد. گفته می‌شود با یک بار پُر کردن باک می‌توان چیزی حدود 450 کیلومتر با آن پیمایش داشت. دست آخر باید بدانید که سرعت نهایی این خودرو مانند تمام دیگر خودروهای ب‌ام‌و به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است. اما مطمئن هستیم که سرعت نهایی واقعی آن حدود 330 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

 

نظر دیگران

CAR MAGAZINE

هنوز هم بسیاری چشمشان دنبال یک M7‌ (سری 7 ام‌پاور) در لیست فروش ب‌ام‌و می‌گردد. اما شرکت این وظیفه را به آلپاین سپرده است. جالب آن است که شکاف بین این مدل فوق قدرتمند و نمونه پایین‌تر از آن که نسخه استاندارد شرکت است، چندان به چشم نمی‌آید. 760 جدید با تغییرات چشمگیری که در طراحی‌اش اعمال شده، کار را برای مرسدس‌بنز و آئودی سخت کرده است. با اینکه استاد مسلم V12سازی لامبورگینی است ولی این خودرو برای گاو خشمگین ایتالیا نیز کابوسی شده است. از آنجا که باواریایی‌ها چیزی از آپشن و امکانات کم نگذاشته‌اند، وزن خودرو زیادی بالا رفته و شتابش کمی پایین آمده است.

MOTOR TREND

ایکس‌درایو پاسخ کوبنده‌ای بود برای 4ماتیک‌ بنز. جدال لوکس‌های دو محور آلمانی یک دنیا را به دنبال خود کشانده است. با اینکه ب‌ام‌و تمام مدت سال گذشته سرگرم تولید نسخه‌های اسپورت M2‌ و M4‌ بود اصلا انتظار تولید چنین لوکس سربلندی را نداشتیم. انتظار ما از ب‌ام‌و حداقل در قسمت رینگ و لاستیک چیزی بیش از نمونه 20 اینچی بود. 760 جدید نه‌تنها از نظر دیفرانسیل با Sکلاس رقابت می‌کند بلکه از نظر موتور نیز با رولزرویس سر جنگ دارد. این خودرو برای شرکت یک سوپاپ تخلیه بود که دیگر خود را درگیر قدرت بی‌ حد و حصر مصرف بالا نکند.

AUTO CAR

ما فقط با سریع‌ترین سری 7 استاندارد دنیا ملاقات نکرد‌ه‌ایم. این خودرو از نظر ترکیب استادانه تجمل و اسپورت عملکردی درخشان داشته است. امضای صد ساله ب‌ام‌و که در حقیقت همان جلوپنجره معروف است، روی این سری 7 نیز با زبانی مدرن اجرا شده است. از گوشه و کنار خبر می‌رسد که شرکت این مدل را به اصرار نمایندگی بزرگش در آمریکای شمالی دستخوش تغییراتی کرده است. این خودرو می‌تواند تا سرعت 55 کیلومتر در ساعت ایمنی کاملی را به‌صورت هوشمند به اجرا بگذارد. مهندسان ب‌ام‌و کاری کرده‌اند که توربوهای دوبل آن بتواند 200 واحد بار نیرو را بوست کند.

CAR AND DRIVER

600 اسب‌بخار آنقدر بزرگ است که حتی در دهان نیز راحت جای نمی‌گیرد. ب‌ام‌و خودش علیه خودش قیام کرد. شرکتی که حداقل 2 سال اخیر را صرف کار روی پیشرانه‌های سبک کم‌مصرف و کم‌آلاینده کرده بود، ناگهان از دامنه به قله پرتاب شد و یک V12‌ دلچسب را به بازار نشان داد. قصد نداریم از مشخصات فنی آن زیادی تعریف و تمجید کنیم. ب‌ام‌و با هنرمندی تمام چهره این خودرو را با مدرن‌ترین مفاهیم تجمل‌گرایی آرایش کرده است. این درس بزرگی برای هم‌نوعان آسیایی‌اش است که چطور می‌توان بدون زیاده‌روی در استفاده از LED و نوارهای استیل، یک چهره باوقار و جنتلمن طراحی کرد.

TOP SPEED

به محض رونمایی از 760 ال.آی جدید همه مجذوب چهره دلفریب و آپشن‌های تشریفاتی و تجهیزات منحصر به فردش شدند. حالا سوال این است که آیا مگر قرار بود چیزی غیر از این را از ب‌ام‌و شاهد باشیم؟ ما معتقدیم که عمده حرف این سری 7 در چهره‌اش نیست. این یک پیش‌درآمد معنادار برای خداحافظی با آلپاین و ورود آرام آرام M7 به میدان است. مرسدس و ای‌ام‌جی دیگر بیش از حد احساس امنیت کرده بودند. ب‌ام‌و بی‌آنکه کسی خبردار شود، ناگهان قوی‌ترین پیشرانه V12 تاریخ خود را روی این مدل گذاشت.

AUTO EXPRESS

در آزمایشگاه مخوف باواریا عصاره اسپورت‌گرایی سری 3 با شیره ابهت سری 5 و چکیده پایداری ایکس 5 ترکیب شد و یک موجود عجیب و غریب به دنیا آمد. عجیب است که سری 7 اصلا خودروی جدیدی نیست. ولی به طرز حیرت‌انگیزی این مدل بیننده را وادار به احترام می‌کند. ب‌ام‌و به معنی واقعی کلمه،‌ محصول پرچمدار را تعریف کرد. باید اعتراف کرد که دیگر واقعا از این بهتر نمی‌شد. کمتر خودرویی در دنیا وجود دارد که حتی منتقدانش را نیز مجبور به تحسین کند. 760 جدید آغاز دوران لوکس‌های مسابقه‌ای است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید