صافی کف پای کودکان تا چه سنی طبیعی است؟

کدخبر: ۱۶۱۸۴۱
یک متخصص طب‌فیزیکی و توانبخشی در همدان گفت: تا سنین پنج و 6 سالگی صاف بودن کف پای کودکان طبیعی است و نیازی به نگرانی خانواده‌ها و مراجعه به پزشک نیست.

دکتر محمدرضا نیکو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صافی کف پا اظهار کرد: صافی کف پا حالتی است که قوسی پا در آن شکل نگرفته و معمولا اگر کف پای خیس بر روی سطحی خشک قرار گیرد، کف پا تماما بر روی آن شکل می‌گیرد.

وی افزود: اگر کف پای دارای قوس را خیس کرده و  بر روی سطح خشک قرار دهیم، قسمت قوس آن بر روی سطح خشک شکل نمی‌گیرد.

کف پای همه نوزادان صاف است

این دانشیار رسمی دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: همه نوزادان به هنگام تولد کف پایشان صاف است و تا پنج و 6 سالگی هم به طور کامل قوس پا در آنها شکل نمی‌گیرد، پس از 6 سالگی و در سنین مدرسه اگر با کف پای صاف مواجه شدیم می‌توانیم به پزشک مراجعه کنیم.

علت شکل‌گیری قوس کف پا

نیکو تصریح کرد: علت شکل‌گیری قوس کف پا این است که وقتی در مسیرهای ناهموار راه می‌رویم تمام فشار بر روی کف پا نباشد به طوریکه صاف بودن کف پا موجب ایجاد درد در مفاصل، خارپاشنه و آرتروز مفاصل می‌شود.

علل ایجاد کف پای صاف

وی به علل ایجاد کف پای صاف اشاره کرد و گفت: برخی از بیماری‌های زمینه‌ای، فلج اطفال، نیوپاتی یا ضعف عضلانی، وجود توده‌هایی در نخاع و در سنین بزرگسالی بیماری دیابت، قند، وزن زیاد، تروما و بیماری‌هایی که مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد از علل ایجاد کف پای صاف است.

وی اضافه کرد: در این بیماری نباید از مادرزادی بودن آن غافل شد چرا که مهمترین علت کف پای صاف در کودکان هم این مسأله است.

انواع کف پای صاف

نیکو با بیان اینکه کف پای صاف به دو دسته خشک و انعطاف‌پذیر تقسیم می‌شود که هر یک از آن ویژگی‌های متفاوتی دارد، گفت: در کف پای صاف از نوع خشک، بیمار چه پایش را در زمین بگذارد چه نگذارد، کف پاهایش قوس ندارد اما در نوع انعطاف‌پذیر، زمانی‌که فرد پای خود را بر روی زمین می‌گذارد قوس کف پا از بین می‌رود و وقتی پایش را بلند می‌کند قوس پا در او شکل می‌گیرد که این دسته جزء بیماری محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به صافی کف پا در زنان و مردان برابر است، اظهار کرد: درباره درمان این عارضه باید گفت که تنها در صورت درد و کف پای صاف خشک باید به پزشک مراجعه کرد.

نیکو تصریح کرد: در زمینه درمان این بیماری باید در درجه اول بیماری‌های زمینه‌ای بررسی شود سپس از کف پا اسکن گرفته و متناسب با آن کفی طبی و مناسب برای بیمار طراحی می‌شود البته در منزل هم می‌توان با استفاده از لوله‌های فلزی، پلاستیکی و اشیای قوس‌دار به شکل‌گیری قوس کف پا کمک کرد.

وی در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد: در سنین کمتر از 6 سال نسبت به صاف بودن کف پا حساس نباشند اما در سنین مدرسه در صورتی‌که متوجه صافی کف پا، دردناکی و خشکی آن شدند به پزشک مراجعه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید