یجاد 10 سد برای جلوگیری از هک شدن!

کدخبر: ۱۶۱۸۷۴
همیشه به یاد داشته باشید، هر زمانی ناشر سیستم عامل اعلام کرد که از یک نسخه خاص دیگر پشتیبانی نخواهد کرد، به معنای این خواهد بود که شما با استفاده از آن نسخه، امنیت نخواهید داشت.

به گزارش ایلنا در دنیای امروز که همه ابزار دیجیتالی شده اند امنیت تبدیل به اصلی ترین دغدغه مردم شده است یادداشت زیر 10 توصیه برای جلوگیری از هک شدن است.

توصیه اول: سیستم عامل خود را به روز کنید

مهمترین مسأله امنیت در کامپیوتر به روزرسانی سیستم عامل است. استفاده از سیستم عامل کرک شده باعث می‌شود که کاربر برای استفاده امن و بدون دغدغه از کامپیوتر، آمادگی نداشته باشد. اکثر برنامه‌های کرک طوری طراحی شده هستند که علاوه بر کرک نرم‌افزار یا سیستم عامل، لایسنس‌های نسخه اصلی را که نیز کاربر آن‌ها را خریداری کرده است، برای کرکر (کسی که کرک نرم‌افزار را تولید کرده است) ارسال کند و این امر سبب می‌شود که بعد از مدتی حتی لایسنس های نسخه اصلی نرم‌افزارها نیز از کار بیفتد. در کل کاربران کشورهای جهان سوم (از جمله ایران) به دلیل استفاده از نرم‌افزارها و سیستم عامل های کرک شده، بیشتر در مرض خطر قرار دارند.

همیشه به یاد داشته باشید، هر زمانی ناشر سیستم عامل اعلام کرد که از یک نسخه خاص دیگر پشتیبانی نخواهد کرد، به معنای این خواهد بود که شما با استفاده از آن نسخه، امنیت نخواهید داشت.

اگر از نرم‌افزاری خاص استفاده می‌کنید که بر روی نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل‌ها اجرا می‌شود، ناشر آن نرم‌افزار ملزم است که محصولات خود را بروز کند نه اینکه شما به عنوان استفاده کننده از آن خودتان و سیستم عامل رایانه خود را با نرم‌افزار وقف دهید.

توصیه دوم: نصب و به روز رسانی نرم افزارهای امنیتی

آپدیت سیستم عامل به تنهایی نمیتواند از ورود ویروس یا هکر جلوگیری کند. به همین علت وجود یک نرم‌افزار امنیتی (ترجیحاً اینترنت سکوریتی) نیز موردنیاز است.

 نرم افزارهای امنیتی متعددی به بازار عرضه شده‌اند. کاربر باید تنها یک نرم‌افزار امنیتی (در یک حیطه کاری) را برای خود انتخاب _ با مشورت با یک کارشناس _ و نصب نماید تا دچار مشکلاتی از قبیل افت سرعت سیستم و یا تداخل بین نرم‌افزارهای دیگر نشود. اگر کاربر مایل به خرید و صرف هزینه نباشد، نبایستی نسخه کرک نرم‌افزار امنیتی را نصب نماید. انگار یک راننده برای امنیت خود، کمربند ایمنی بی کیفیت در اتومبیل خود نصب نماید! پیشنهاد ما برای این نوع از کاربران، نصب آنتی ویروس یا اینترنت سکوریتی رایگان است. بهترین نرم افزارهای امنیتی _ که به صورت رایگان عرضه شده‌اند _ را میتوان 360Internet Security (در حیطه آنتی ویروس و امنیت در اینترنت) و Avast Free Antivirus (در حیطه آنتی ویروس) را نام برد. این 2 نرم‌افزار که به صورت رایگان منتشر شده اند، از حافظه رم بسیار پایین استفاده میکنند و میتوان از جمله بهترین انتخاب ها برای کاربران باشد.

 ما بیشتر پیشنهاد نصب نرم‌افزار امنیتی 360Internet Security را به کاربران میدهیم، چرا که این نرم‌افزار از امکانات کامل تری نسبت به نرم‌افزار Avast Free Antivirus برخوردار است و از همه مهمتر، فاقد هر گونه تبلیغاتی است.

 مزایا و معایب این نرم‌افزار:

مزایا:

1.  استفاده از 3 موتور جستجوگر ویروس و کرم‌های اینترنتی.

2. اسکن سریع و دقیق فایلها

3. نداشتن هیچ گونه تبلیغی برای نرم‌افزار

4. استفاده بسیار کم از حافظه رم و سرعت پردازنده

5. نرم‌افزار کاملاً رایگان است (با تمامی امکانات).

6. نصب سریع و آسان نرم‌افزار

7. کنترل نرم‌افزار بر دستکاری فایلها و رجیستری سیستم عامل توسط نرم افزارهای دیگر

معایب:

1. نداشتن تنظیمات پیشرفته برای فایروال

2. نداشتن کنترل برنامه‌ها برای اتصال به شبکه اینترنت

این نرم‌افزار را میتوانید از آدرس زیر دریافت نمایید:

‏http://www.360safe.com

توصیه سوم: حتی الامکان از کافی نت و یا کامپیوترهای دیگران برای کارهای شخصی استفاده نکنید

 در هنگام استفاده از کامپیوترهای عمومی یا دیگران، بایستی بدترین احتمال را در سرلوحه کارتان قرار دهید. این احتمال که صاحب کامپیوتر میزبان، دقت کافی در استفاده از کامپیوتر را به کار نبرده است. یعنی نه سیستم خود را به روزرسانی کرده است و یا نه توجه ای به نرم افزارهای امنیتی خود دارد! هر چند که بی دقتی های دیگری هم هستند که در ادامه این مقاله عنوان خواهیم کرد.

توصیه چهارم: رمز خود را در اختیار دیگران قرار ندهید

 بارها پیش آمده که شخصی _ به خاطر نداشتن دسترسی به اینترنت یا عواملی دیگر _ رمز خود را در اختیار دیگران قرار میدهد تا برای مثال، ایمیلی را بررسی کنند.

این کار ممکن است باعث سوء‌استفاده دیگران قرار گیرد و از آنجایی که کل تنظیمات امنیتی شبکه‌های اجتماعی بر مبنای ایمیل شخص است، بسیار خطرناک و کاری بسیار پر ریسک خواهد بود.

توصیه پنجم: تاریخ سیستم خود را به روز نگه دارید.

از آنجایی که مرورگرهای اینترنتی و نرم افزارهای دیگر برای چک کردن مجوزهای امنیتی به تاریخ سیستم کاربر رجوع میکنند، کاربر بایستی هر از چند گاهی تاریخ سیستم و منطقه زمانی خود را بررسی نماید.

نکته: در صورتی که بعد از خاموش و روشن کردن کامپیوتر خود، متوجه تغییر تاریخ خود شدید، بایستی باتری برد مادر (Motherboard) خود را تعویض کنید.

توصیه ششم: از نصب برنامه‌های غیرضروری پرهیز کنید

بسیاری از کاربران (البته بیشتر در کشورهای جهان سوم و از جمله کشور ما) میپندارند که هر چقدر نرم افزارهای مختلف نصب کنند، کامپیوتری کامل خواهند داشت. در حالی که با این کار امنیت کامپیوتر خود را به خطر میاندازند.

 مثالی ساده میزنیم: یخچال منزل کاربر را یک سیستم عامل در نظر میگیریم، موتور آن را نیز یک نرم‌افزار امنیتی و همینطور محتویات آن را نیز نرم افزارهای جانبی آن در نظر میگیریم.

 کاربر نمیتواند در داخل یخچال _ سیستم عامل _ خود (حتی در مواقعی که موتور آن بدون مشکل کار میکند) بیش از نیاز خود مواد غذایی _نرم افزار _ انبار کند.

 مواد غذایی _ نرم‌افزارها _ دارای تاریخ انقضا هستند و خراب خواهند شد. حتی موتور یخچال نیز بدون مشکل باشد! برای نگهداری از آنها، باید وقت و هم هزینه بیشتری را صرف کنید و اگر هم نگهداری نشود، خطر روز به روز بیشتر خواهد شد.

توصیه هفتم: همیشه درایورهای سخت افزاری خود را به روزرسانی کنید

شاید از خودتان بپرسید چه ربطی به امنیت دارد! ما به شما اطمینان میدهیم که این موضوع اهمیت بسیاری در تأمین امنیت کامپیوتر کاربر دارد.

 سیستم عامل و آنتی ویروس بایستی در کامپیوتری بدون اشکال فنی کار کنند تا کارها به درستی پیش برود. در صورتی که درایور سخت افزاری معیوب باشد، دستگاه به درستی سیستم عامل را اجرا نخواهد کرد و علاوه بر کندی سرعت، باعث بد اجرا شدن نرم افزارهای دیگر (از جمله نرم‌افزار امنیتی) خواهد شد. به همین علت شرکت های سازنده قطعات سخت افزاری، هر از چند گاهی (در صورت گزارش وجود مشکل در درایور) نرم افزارهای آن‌ها را برای عمل‌کرد بهتر، به روز رسانی و در سایت رسمی شرکت منتشر میکنند.

 پیشنهاد می‌شود در هنگام خرید کامپیوتر، نام شرکت سازنده و مدل های سخت افزارهای خود را در داخل کاغذی بنویسید و در اختیار داشته باشید تا بتوانید در صورت لزوم، برای به روز رسانی آن‌ها اقدام نمایید.

 تأکید می‌شود که حتماً از سایت‌های رسمی شرکت ها ارائه دهنده سخت‌افزار، درایورهای خود را با توجه به مدل سخت‌افزار دریافت کنید.

توصیه هشتم: نرم افزارهای جانبی خود را به روزرسانی کنید

همانطور که پیش‌تر عنوان کردیم، برای حفظ امنیت کامپیوتر خود، بایستی سیستم عامل و نرم افزارهای امنیتی خود را به روز رسانی کنید. نرم افزارهای جانبی نیز از این قائده مستثنا نیستند. این کار باعث می‌شود که ایرادات نرم‌افزارها (ایرادات امنیتی و اجرایی) برطرف شود.

توصیه نهم: از نرم افزارهای کرک شده استفاده نکنید

ما برای این توصیه، چهار دلیل داریم.

دلیل اول: همانطوری که در دلایل قبلی گفته شد، کامپیوتر برای حفظ امنیت، نیاز به آپدیت دارد. حال چه سیستم عامل باشد، چه آنتی ویروس و چه نرم افزارهای جانبی... . حال استفاده از نرم افزارهای کرک شده، باعث می‌شود که تا در هنگام آپدیت نرم افزار، سرور ناشر سازنده از کرک بودن _ غیر قانونی بودن _ نرم‌افزار مطلع شود و خدمات خود را برای کاربر قطع کند. این کار سبب می‌شود که کاربر از دریافت به روز رسانیهای امنیتی نرم‌افزار _ که گاهی اوقات خیلی ضروری است _ محروم شود.

دلیل دوم: کرکرها هیچ موقع قابل اطمینان نبودند و نخواهند بود. کسی بدون نیت قبلی، نرم افزاری را برای استفاده عمومی کرک نمیکند.

انکار نمیکنیم که هستند در میان این افراد که با شعار «رایگان برای همه» در این عرصه فعالیت میکنند، ولی باز کاربر نمیتواند از نیت برنامه نویس آگاه باشد و به همین علت ما روی این دلیل پافشاری میکنیم.

دلیل سوم: این کار در کشورهای پیشرفته (چه برای کرک کننده و چه برای استفاده کننده نرم افزار) کاری غیر قانونی است. کسانی هستند که _ بدون نیت های سیاسی _ خواهان رفع تحریم های نرم افزاری هستند. به خاطر همین مسأله برای این کار باید توسط خود کاربران زمینه سازی شود تا دولت بتواند با خیالی آسوده قانون کپی رایت را بپذیرد.

دلیل چهارم: همانطوری که حال یک نویسنده از انتشار کتاب یا مقاله خود در جایی دیگر بدون درج نامش دگرگون میشود، ناشر و برنامه نویسان نرم‌افزارها نیز به همین حال دچار میشوند. به همین علت، اگر تمامی مشکلات امنیتی را نیز نادیده بگیریم، از لحاظ وجدان انسانیت نیز این کار صحیح نیست.

توصیه دهم: به سایت‌هایی که نمیشناسید وارد نشوید

در صورتی که کاربری همه مسائل امنیتی را نیز رعایت کند، ولی بدون دقت به سایت‌های ناشناس وارد شود، باز دچار مشکل خواهد شد. ما میتوانیم عنوان کنیم که خطرناک ترین کار، همین مورد است. چرا که اولین جایی که در آن ویروس جدیدی منتشر میشود، اینترنت است و بعد از انتشار آن است که شرکت های سازنده نرم افزارهای امنیتی به مقابله با ویروس میپردازند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید