بهترین زمان برای حمام کردن کدام است، صبح یا شب؟

کدخبر: ۱۶۱۸۷۶
همه‌ی ما عادات روزانه‌ای داریم، از تعداد دفعاتی که روی دکمه‌ی توقف زنگ ساعت می‌زنیم تا اینکه صبح حمام ‌می‌کنیم یا شب. ما نمی‌خواهیم به شما بگوییم چطور زندگی کنید، اما دلایل علمی جالبی در مورد زمان حمام کردن و حسابی تمیز شدن وجود دارد. آنها را بخوانید و تصمیم بگیرید چه زمانی برای شما مناسب است، یا دو بار دوش بگیرید، چون چاره‌ای نیست وقتی نمی‌توانیم همه را با هم داشته باشیم.

به گزارش «بهداشت نیوز»

شکوه صبح

دکتر شلی کارسون، مدرس روانشناسی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: اگر یک هفته‌ی کاری سخت پیش رو دارید و می‌خواهید به بهترین شکل از خلاقیت خود استفاده کنید، حمام کردن در صبح راه حل آن است. دلیل آن چیزی است که روانشناسان به آن «دوره‌ی نهفتگی» می‌گویند، زمان بین طرح یک مساله و لحظه‌ای که می‌گویید «آهان!»

کارسون می‌گوید: «اگر با مساله‌ای روبرو هستید که می‌خواهید خلاقانه آن را حل کنید، که روی آن خیلی کار کرده‌ و به راه حل نرسیده‌اید، باید آن را در اجاق پشتی ذهنتان رها کنید و به آن اجازه دهید تا به آرامی پخته شود، در حالی که ناخودآگاهتان آن را بررسی می‌کند. » کارسون می‌افزاید که این فرآیند، زیر دوش به بهترین شکل عمل می‌کند چون آنجا محلی است که در آن وارد وضعیت ریلکس اما همچنان هشیار موسوم به حالت موج مغزی آلفا می‌شوید. این همان حالتی است که شما زمان مراقبه یا بعد از حرکات ایروبیک دارید. وقتی در حالت آلفا هستید (بر خلاف بتا، وضعیتی که کاملا روی مساله تمرکز کرده‌اید)، فرآیندهای شناختی شما آرام، تجدید و احیا می‌شود و به ایده‌های درجه‌ یک اجازه می‌دهید بدون زحمت به سطح بیایند.

مانند یک غذای آرام‌ پز در پایان روز، آن ایده‌ها اغلب همان‌هایی هستند که منتظرشان بودید. «یافتم» های خود را وقتی اتفاق می‌افتند، بنویسید. بله، یک نفر نوت پدهای ضد آب اختراع کرده و با تمام قدرت به سر کارتان بروید. حمام کردن در صبح مزیت دیگری هم برای کسانی که با تیغ ریش تراش مشکل دارند: پلاکت های انعقاد خون در بدن ما از ۶ صبح تا ظهرافزایش می‌یابند که یعنی اگر خودتان را زخمی کنید، خونریزی سریع بند می‌آید.

وقتی خواب‌آلوده هستید، حمام کنید

از طرف دیگر، به گفته‌ی دکتر کریستوفر وینتر، کارمند اکادمی پزشکی خواب آمریکا و مدیر مرکز خواب بیمارستان مارتا جفرسون، اگر بعد از خواب سر حال و پرانرژی هستید، یک دوش شبانه روش خوبی است. همه چیز مربوط به دمای بدنتان است که با آب گرم افزایش یافته و وقتی خودتان را خشک می‌کنید، افت می‌کند. وینتر می‌گوید: «این خنک شدن سریع بعد از خروج از دوش یا حمام یک خواب‌آور طبیعی است. پس روش خوبی برای فریب دادن بدنتان است که فکر کند وقت خواب است.»

به علاوه، وینتر می‌افزاید دوش آرامبخش سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد (خداحافظ استرس!)، که خواب رفتن را ساده‌تر می‌کند. دکتر بتانی اشلوسر، استادیار پوست و مدیرر برنامه‌ی سلامت پوست زنان در مرکز Northwestern Medicine می‌گوید، حتی اگر مثل یک بچه می‌خوابید، ممکن است بخواهید شب دوش بگیرید تا پوستتان تمیز باشد. منظور ما فقط روزهایی نیست که عرق می‌کنید. آلودگی و چربی که از آلاینده‌های محیطی می‌آیند (مثل دوده‌های دوست داشتنی! که در مترو با آن در تماسید) اگر قبل از خواب دوش نگیرید، می‌توانند منافذ پوست شما را ببندند.

اشلوسر می‌گوید: از آنجا که تولید چربی پوست در ساعت ۱ بامداد به اوج خود می‌رسد، اگر قبل از خواب صورت خود را نشویید، احتمالا بروز آکنه بیشتر می‌شود. تولید چربی معمولا در نیمه‌های شب به حداقل می‌رسد مگر اینکه با عرق بخوابید. در این صورت، صورت خود را در صبح بشویید و روز را سرحال آغاز کنید.

نکته‌ی مهم

اگر یک مساله‌ی لاینحل دارید، حمام صبحگاهی بهترین زمان برای فکر کردن درباره‌ی آن است، چون به اندازه‌ی کافی از آن فاصله می‌گیرید تا دوره‌ی نهفتگی اتفاق بیفتد. مشکل آکنه دارید یا به دنبال یک چرت سریع هستید؟ بگذارید آب گرم چربی‌های محرک را دور بریزد (به کمک کمی صابون)، کورتیزول را بشوید و برای یک خواب آرام شبانه آماده شوید.

البته همیشه چیزها اینقدر قابل برنامه‌ریزی نیستند (اگر منظور ما را متوجه شده باشید). کارسون می‌گوید، دوش گرفتن در هر زمانی می‌تواند منجر به حالت نهفتگی تمرکز زدا شود. پس حمام شبانه (یا در وسط روز، اگر اداره‌ی شما واقعا این قدر مدرن است) می‌تواند بهترین ایده‌های شما را بیرون بکشد. در وقت ناهار برای جاری کردن ایده‌های خوب فرصت دوش گرفتن ندارید؟ به جای آن پیاده‌ روی کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید