آلودگی هوا و تولید برق!

کدخبر: ۱۶۱۹۰۸
محققان در زمینه مقابله با تغییرات جوی دست به ابتکار بی سابقه ای زده و باتریهایی را تولید کرده اند که با استفاده از آلودگی هوا کار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در عصر حاضر جهان به سرعت در حال گرم شدن است و پیدا کردن راهی ارزان قیمت برای خارج کردن گازهای گلخانه ای از اتمسفر مورد توجه دانشمندان قرار دارد. این روشها به تأمین انرژی مورد نیاز بشر نیز کمک زیادی می کند.

اکنون محققان وارد عمل شده و باتری قابل شارژی را ساخته اند که عملکرد آن مبتنی بر مخلوطی از دی اکسید کربن و هواست و این یعنی تولید باتری جدیدی که از آلودگی هوا برای تولید جریان برق استفاده می کند.

در گذشته محققان توانسته بودند آلاینده های کربنی موجود در جو را برای تولید منبع انرژی آن هم با تبدیل مستقیم دی اکسید کربن به سوختی نظیر اتانول به کار گیرند.

حتی محققانی از آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور آمریکا نیز ایده متفاوتی را مطرح کرده بودند. آنها سال گذشته پیشنهاد کردند که می توان گازهای گلخانه ای را از اتمسفر به چاههایی به عمق یک تا دو کیلومتر پمپاژ کرد و از این طریق آب داغ را به سطح زمین هدایت کرده و منبعی نوین از انرژی را ارایه کرد.

اما حالا محققان به این فکر می کنند که می توان از دی اکسید کربن موجود در اتمسفر برای تولید برق به روش مستقیم در باتریها استفاده کرد. البته این ایده در گذشته هم مطرح بوده اما یا اجرای آن مقرون به صرفه نبوده و یا اینکه عملا بازده چندانی نداشته است.

اکنون محققان دانشگاه دولتی پنسیلوانیا فکر می کنند که نوآوری آنها پاسخی جدی به نگرانی های موجود در عرصه انرژی و محیط زیست است. در این روش از دو محفظه که توسط غشای دارای منافذ بسیار ریز از هم جدا شده اند استفاده می شود تا گاز جذب شده در آب حل شده و به یکی از دو محفظه اضافه شود. در نهایت و پس از یک فرآیند پیچیده اما ارزان قیمت شیمیایی انرژی الکتریکی تولید می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید