توانمندی‌های گوشی‌های هوشمند آینده و صفحه نمایش‌های چندمنظوره

کدخبر: ۱۶۱۹۸۳
تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌ها، به لطف آرایه‌های ال.ای.دی که توسط دانشمندان توسعه داده شده است، به زودی بدون لمس کردن و شارژ شدن با نور محیط، کنترل خواهند شد.

متین-آرایه‌های مورد بحث می‌تواند نور را تشخیص دهد و همچنین، آن را منتشر کند.

پژوهشگران می‌گویند که این ال.ای.دی‌ها، از نانومیله‌های بسیار ریزی ساخته شده که در یک فیلم نازک قرار گرفته‌اند و این توانایی را دارند که کارکردهای تعاملی و دستگاه‌های چندوظیفه‌ای جدید را فعال کنند.

مونساب شیم (Moonsub Shim)، استاد دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپاین ایالات متحده اظهار داشت که ال.ای.دی‌های موردبحث، کاری می‌کنند که صفحه نمایش‌ها، عملکردی کاملاً متفاوت و متمایز داشته باشند و از حالت نمایش اطلاعات صرف، بیشتر به سمتی بروند که به دستگاه‌های تعاملی تبدیل شوند.

 

به گزارش ایتنا به نقل از گجتس‌نو، شیم اذعان داشت که این جهت‌دهی به ال.ای.دی‌ها، به اساس طراحی‌های حالب و نوین بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی تبدیل خواهد شد. این نانومیله‌های ریز که قطر هرکدام از آنها، کمتر از پنج نانومتر است، از نوع مادۀ نیمه‌هادی ساخته شده است.

یک نوع از این مواد، نور را جذب و منتشر می‌کند و دو نوع دیگر، میزان شارژ عبوری از مادۀ اول را کنترل و هدایت می‌کند. ترکیب این سه ماده، این امکان را برای ال.ای.دی‌ها فراهم می‌کند که نور را منتشر کنند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

 

ال.ای.دی‌های نانومیله‌ای، این قابلیت را دارند که به سرعت نور را منتشر کنند و در یک فاصلۀ کوتاه زمانی، آن را تشخیص دهند. سرعت این تغییرات به حدی بالاست که چشم انسان آن را حس نمی‌کند. درواقع، این مقدار، سه مرتبه سریع‌تر از نرخ رفرش نمایش استاندارد است. ال.ای.دی‌ها تقریباً به طور مداوم می‌توانند نور را تشخیص داده و جذب کنند.

به عنوان مثال، صفحه نمایش این قابلیت را دارد که در واکنش به شرایط نور محیطی، به صورت خودکار، میزان روشنایی را بر مبنای پیکسل به پیکسل تنظیم کند.

پژوهشگران اثبات کردند، پیکسل‌هایی که به صورت خودکار روشنایی را تنظیم می‌کنند و پیکسل‌هایی که واکنش نشان می‌دهند، این قابلیت را دارند که به شکلی تنظیم شوند که در قالب یک صفحه نمایش تعاملی عملی کنند و بدون هیچ‌گونه لمس کردن، واکنش نشان دهند یا اشیا را شناسایی کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید