تعیین تکلیف حج ۹۶ در مذاکرات پنجشنبه

کدخبر: ۱۶۲۰۲۵
سرپرست سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر گفت: در صورت اطمینان از تامین امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی، اعزام حجاج به حج ۹۶ انجام خواهد شد.

حمید محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دعوتنامه سعودی‌ها از ایران درباره مذاکره در مورد حج سال آینده گفت: طبق روال گذشته عربستان در این فصل از کشورهای اسلامی برای مذاکره در خصوص حج دعوت کرده و از ایران نیز برای مذاکره دعوت شده است، ولی از آنجا که رابطه سیاسی بین دو کشور بیش از یک سال است قطع شده، ایران شرایط ویژه‌ای در ارتباط با عربستان دارد.

محمدی اطمینان از امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی را رمز اعزام حجاج اعلام و تصریح کرد: در پاسخ به دعوت عربستان یک سری شرایط برای اطمینان از امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی با مصادیق مشخص عنوان کرده‌ایم مثل اینکه بی‌احترامی به آنها نشود، بازداشت نشوند، در بقیع رفتار مناسبی با حجاج ایرانی صورت بگیرد و در کل خواستار تامین شرایط ایران و برخورد محترمانه با حجاج شده‌ایم. در مذاکرات آتی که در ۵ اسفند برگزار خواهد شد، یک هیئت از ایران به عربستان اعزام می‌شود و در صورت فراهم شدن شرایط و بستر به نحوی که حجاج بتوانند عزتمندانه به حج اعزام شده و همانند سایر مسلمانان از حق خود در کنگره عظیم حج استفاده کنند، حجاج امسال اعزام می‌شوند.

سرپرست سازمان حج و زیارت داد: اگر احساس کنیم که شرایط لازم برای حضور عزتمندانه حجاج ایرانی تامین نخواهد شد و طرف سعودی با توجه به تعطیلی سفارت ایران در ریاض و همچنین تعطیلی کنسولگری ایران در جده که شرایط ما را در میان دیگر کشورها اسلاکی منحصربه فرد کرده است، به دنبال ایجاد مشکلاتی برای حجاج ایرانی خواهد بود، موضوع اعزام حجاج منتفی خواهد شد.

محمدی در خصوص پرداخت غرامت به حجاج ایرانی بابت حوادث حج سال ۹۴ گفت: در خصوص حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام از همان ابتدای امر مسئولین عربستان اعلام کردند غرامتی به شهدا و مصدومان پرداخت خواهند کرد و ما نیز پیگیر دریافت این غرامت هستیم و در آخرین اقدام یک هیئت مرکب از مسئولین حقوقی وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت و قوه قضائیه با چند وکیل بین‌المللی قراردادی را در راستای دریافت غرامت از شرکت مجرم در این حادثه منعقد کرده‌اند که پس از حصول نتیجه غرامت‌ها به خانواده شهدا و مجروحین حادثه پرداخت خواهد شد.

سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: در خصوص شهدای حادثه منا نیز یکی از مباحث مذاکرات ۵ اسفند با سعودی‌ها دریافت خسارت یا دیه جانباختگان و مجروحین است؛ تلاش می‌کنیم عربستان را به پرداخت خسارت و دیه مجاب کنیم.

 معاون وزیر ارشاد در امور حج با اشاره به عدم پرداخت غرامت از طرف عربستان به حادثه‌دیدگان دیگر کشورها در حادثه منا گفت: عربستان در آخرین مذاکرات اعلام کرده کمیته‌ای برای بررسی علت وقوع حادثه منا تشکیل داده ولی تاکنون نتیجه آن را اعلام نکرده است.

محمدی درباره وضعیت اعزام عمره‌گذاران به عربستان بیان کرد: موضوع عمره به نوعی به حج واجب گره خورده است و اگر مسیر حج باز شود عمره هم انجام خواهد شد.

سرپرست سازمان حج و زیارت در خاتمه همچنین درباره ودیعه‌گذاران عمره خاطرنشان کرد: حساب‌های بانکی ودیعه‌گذاران عمره در اختیار خودشان است و هر زمان که تمایل داشته باشند می‌توانند برداشت کنند و سازمان حج و زیارت با مذاکره با بانک‌های ملی و ملت یک راهکار دیگر هم ارائه داده و مردم می‌توانند معادل هزینه سفر به عتبات، صرفا برای سفر به عتبات عالیات از طریق سازمان حج و زیارت تسهیلات دریافت کرده و به عتبات مشرف شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید