برنج را به این شکل بپزید تا چاق تان نکند

کدخبر: ۱۶۲۱۹۱
در رژیم های غذایی همواره خوردن پلو منع می شود. هر چه که رژیم خوبی داشته باشید و ورزش کنید کافی است یکی دو وعده برنج میل کنید تا تمام تلاش هایتان به هدر رود. برنج پای ثابت سفره های ایرانی است که معمولا حذف کردن آن کار دشواری است. پس بهتر است روش طبخ برنج را عوض کنید تا هم از مزایای برنج بهره مند شوید و هم چاق نشوید.

به گزارش «بهداشت نیوز»سدیم بیش از حد، چربی های اشباع نشده، کالری های زیاد و پر خوری از عوامل مهم چاقی شناخته شده اند. در ایران برنج یکی از غذاهای ثابت و همیشگی سفره ها محسوب می شود. در کشورهای اروپایی و ایالت متحده نیز هر چند کمتر برنج مصرف می شود اما باز هم بخش عمده ای از رژیم روزانه را تشکیل می دهد. هر یک فنجان برنج پخته شامل ۲۴۰ کالری است که میزان زیادی نشاسته هم دارد. خطر ابتلا به دیابت توسط برنج بالا می رود.

 

جذب نشاسته

نشاسته ای که از طریق برنج جذب  بدن می شود در اثر مرور زمان تبدیل به قند و چربی می گردد. برنج به دلیل اینکه بیشتر از نشاسته تشکیل شده است به راحتی هضم می گردد. نشاسته به سرعت به گلوکز یا همان قند تبدیل شده و در خون شناور می شود. این قند می تواند در کبد و عضلات به صورت گلیکوژن ذخیره شود.

گلوکز اضافی به حالت چربی در بدن باقی می ماند. این خود یکی  از عوامل اصلی چاقی محسوب می شود. دانشمندان در تلاش اند که میزان نشاسته موجود در برنج را کاهش داده تا مصرف آن سبب بروز چاقی نشود.

روش های پخت برنج

یکی از عوامل تاثیر گذار در خواص برنج، روش پخت آن است. با روش پخت مناسب می توان میزان کالری آن را کم یا زیاد کرد.

شما می توانید با اضافه کردن یک قاشق چایخوری روغن نارگیل  برای نصف پیمانه برنج خشک میزان کالری آن را کاهش دهید. یک قاشق چایخوری روغن نارگیل در آب جوش برنج بریزید سپس برنج خشک را اضافه کنید و طبق روش سنتی برنج را بپزید. پس از پخت به مدت ۱۲ ساعت برنج را در یخچال نگهداری کرده سپس میل کنید.

آزمایشات نشان داده است که با این عمل ۱۰ الی ۱۲ درصد میزان کالری برنج پخته شده کاهش پیدا می کند. با این کار نشاسته مقاوم برنج افزایش می یابد. نشاسته مقاوم از طریق روده کوچک هضم نشده و میزان گلوکز اضافی درخون رو به بالا نخواهد رفت. این روش سبب چربی سوزی می شود.

 

روغن نارگیل چه کار می کند؟

روغن نارگیل در طول فرآیند پخت و پز وارد دانه های نشاسته ای برنج می گردد. این عمل سبب شکسته شدن شکر موجود در نشاسته شده و هضم برنج راحت تر می کند. زمانی که شما برنج پخته را در یخچال قرار می دهید مولکول های نشاسته خواص خود را از دست می دهند. در هنگام خوردن برنج نشاسته های ناقص که توسط روغن نارگیل شکسته شده اند در بدن شما تاثیر نمی گذارند.

با این روش پخت نیازی به حذف برنج از رژیم غذایی نخواهید داشت. از دیگر خواص برنج بهره مند می شوید در صورتی که نشاسته برنج سبب مشکلاتی در بدن شما نخواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید