حباب وحدت اصولگرایان ترکید

کدخبر: ۱۶۲۳۱۳
آفتاب یزد – مریم علیزاده منصوری: چهره‌ها آشنا می‌نماید. صندلی‌های ردیف نخست را همان مقهورهای قدیمی‌اشغال کرده‌اند که در خرداد 92، سوگند وحدت و همگرایی با یکدیگر در حرم شاه عبدالعظیم(ع) یاد کرده بودند؛ سوگندی که شکسته شد و منجر به مغروق شدن کشتی جریان اصولگرایی در دریای علقه به قدرت شد.
حباب وحدت اصولگرایان ترکید

حال پس از گذشت سه سال و 9 ماه دوباره گرد هم آمده‌اند و برای انتخاباتی نقشه کشیده‌اند که به اذعان خودشان، شانسی برای پیروزی در آن ندارند. چهره‌های بازمانده از کشتی درهم شکسته اصولگرایی، در طول چهار سال گذشته به هر دستاویزی مستمسک جوییده‌اند تا مانع از فروپاشی همیشگی پیکره اصولگرایان شوند و به ظن خود، با تغییر و تعویض بیرق‌شان بتوانند حیات به وحدتی که از دست رفته است، ببخشند. آخرین اقدامی‌هم که در جهت ممانعت از اضمحلال و نابودی‌شان کرده‌اند، قرار گرفتن زیر بیرق جبهه تازه تاسیس نیروهای مردمی‌انقلاب اسلامی‌(جمنا) بوده است. روز پنجشنبه پنجم اسفندماه 95 در کمتر از سه ماه مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیرمردهای موتلفه بدون حضور نامزد رسمی‌خود، دولتمردان نهم و دهم تحت لوای جبهه یکتا، برخی اعضای شورای شهر تهران همچون حسین رضازاده، روسا و اعضای جبهه ایستادگی، حزب سبز، جمعیت رهپویان و جبهه خط امام و رهبری در نخستین مجمع عمومی‌« جمنا » گرد هم آمدند و به انتخاب کاندیدای نهایی جناح راست پرداختند اما فردی را به عنوان کاندیدای نهایی خود برگزیدند که بنای حضور در انتخابات را اصلا ندارد!

**برهم زنندگان وحدت

سران اردوگاه اصولگرایی با علم بر اینکه چنته‌شان از ارائه کاندیدایی کاریزماتیک و مغلوب نشده در انتخابات‌های پیشین، خالی است، در نخستین مجمع عمومی‌جبهه تازه تاسیس جمنا حضور یافتند؛ ساختاری که هنوز برای انجام فعالیت‌هایش مجوزی قانونی کسب نکرده است و با مرور دیدگاه و مشی سیاسی افرادی که پیکره اش را تراشیده اند همچون وحید یامین پور، مهدی چمران و نادر طالب زاده از آن به عنوان قل دوم جبهه پایداری یاد می‌شود. در این گردهمایی که در شهر آفتاب بنا به گفته سخنگوی «جمنا» با حضور سه هزار نفر از اصولگرایان برگزار شد، چهره‌های جناح راست اقدام به رای گیری برای انتخاب گزینه نهایی اصولگرایان کردند و در خاتمه هم از میان 10 کاندیدای نهایی، سید ابراهیم رئیسی را برگزیدند لازم به ذکر است که خوراکیان رئیس دفتر رئیسی اعلام کرده است او تولیت آستان قدس رضوی قصد حضور در انتخابات را ندارد. آنچه در این میان به شدت رخ می‌نمود و پروژه مانور وحدت اصولگرایان را با شکست روبه‌رو می‌ساخت، عدم حضور چهره‌ها و جریان‌های شاخص اصولگرایی و حتی کاندیداهای احتمالی اصولگرایان در این گردهمایی بود؛ اشخاصی که یا ساز و کار «جمنا» را نپذیرفته اند یا با خود جریان اصولگرایی دچار مشکل شده‌اند؛ آن دسته از افرادی که زمانی خود را متراوش از جریان اصولگرایی می‌دانستند اما امروز از آن تبری می‌جویند نیز در این نشست حاضر نبودند.

غایبانی چون:

علی لاریجانی و هم طیفانش: قطع به یقین کنه و بنه علی لاریجانی به اصولگرایان بازمی‌گردد اما او سالیان سال است که ترجیح می‌دهد تنها نقطه وصلش به جریان اصولگرایی همان ریشه‌اش باشد. گواه این موضوع آنجایی است که او طی سال‌های اخیر در هیچ یک از همایش‌های اصولگرایان حضور نداشته است و حتی سال گذشته در آستانه انتخابات مجلس دهم، اصلاح طلبان را به اصولگرایان مقدم دانست و نامش را در لیست امید قم قرار داد.

مصباح یزدی: محمدتقی مصباح یزدی پدر معنوی جبهه پایداری نیز در این نشست حضور نداشت. با وجود آن که اعضای «جمنا» دو بار به دیدار او رفته بودند اما حاضر به شرکت در این گردهمایی نشد.

سعید جلیلی: با وجود آن که سعید جلیلی در زمره 10 کاندیدای منتخب در گردهمایی روز پنجشنبه قرار داشت، اما خود در این نشست حضور نداشت چرا که پیش‌تر هم اعلام کرده بود که ساز و کار جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌را نپذیرفته است. اگرچه سخنگوی جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب بارها از حضور او در «جمنا» ابراز امیدواری کرده بود. اما گویا جلیلی درصدد حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 به صورت کاندیدای مستقل بوده است.

احمدی نژادی‌ها: نمایندگان تفکرات محمود احمدی نژاد نیز از غایبان گردهمایی «جمنا» بودند. با وجود آن که اخیراً رئیس دولت‌های نهم و دهم اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری 96 از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد اما چند روز بعد از این اظهارنظر او، حمید بقایی معاون اجرایی احمدی نژاد، کاندیداتوری خود را اعلام کرد و به دنبال این اعلان رسمی، اسفندیار رحیم مشایی و عبدالرضا داوری نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی نژاد هم به حمایت تام از پرداختند و عنوان کردند که اگر گل در انتخابات حضور نداشته باشد اما گلاب می‌آیند! به هرروی در همایش روز پنجشنبه از بقایی و سایر احمدی نژادی‌ها خبری نبود و احتمال می‌رود که بقایی هم نامزد مستقل انتخابات پیش رو باشد. 

و سید ابراهیم رئیسی : پربیراه نیست اگر تولیت آستان قدس رضوی را غایب بزرگ همایش جمنا بدانیم چراکه او کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان شده است اما نه خودش و نه نمایندگانش در این نشست حضور نداشتند.

**رئیسی چگونه انتخاب شد؟

حسین کنعانی مقدم، دبیر کل حزب سبز پس از پایان مجمع عمومی‌«جمنا»، کسی بود که از نهایی شدن کاندیداتوری ابراهیم رئیسی سخن گفت. گویا اصولگرایان روز پنجشنبه ابتدا یک لیست 21نفری از کاندیداهای خود را فراهم آورده بود که شامل این چهره‌ها بود: «مهرداد بذرپاش (جبهه یکتا)، سعید جلیلی ( جبهه پایداری)، حمیدرضا حاجی بابایی (جبهه یکتا)، محمد خوش چهره (مستقل)، مسعود زری بافان (جبهه یکتا)، عزت الله ضرغامی‌(مستقل)، محمد عباسی (جبهه یکتا)، ابراهیم عزیزی (جبهه یکتا)، پرویز فتاح (جبهه پایداری) محسن رضایی (مستقل) ابراهیم رئیسی (جامعه روحانیت مبارز)، زاکانی (جمعیت رهپویان انقلاب) علیرضا زالی(مستقل)، مهدی زاهدی (جبهه یکتا)، محمدباقر قالیباف (جمعیت پیشرفت و عدالت)، رستم قاسمی‌(جبهه یکتا )، قدیری ابیانه (مستقل)، شاهین محمد صادقی (مستقل )، علی نیک‌زاد (مستقل)، مصطفی میرسلیم (موتلفه) و مصباح مقدم (جامعهروحانیت مبارز) » که در نهایت از میان این چهره‌ها به یک لیست 10 نفره رسیدند. اما اقدام به انتشار این لیست نکردند و پس از آن که اسامی‌این 10 نفر در شبکه‌های مجازی منتشر شد به تکذیب آن پرداختند و اعلام کردند که هنوز شمارش آرا به صورت دستی به اتمام نرسیده است! این 10 نفر را: «مهرداد بذرپاش، محمدمهدی زاهدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، حمیدرضا حاجی بابایی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، الیاس نادران، شاهین میرمحمد صادقی و سید مسعود میرکاظمی» تشکیل می‌دادند. خود جبهه «جمنا» در بیانیه‌شان درخصوص عدم اعلام اسامی‌لیست 10 نفره نهایی چنین گفته‌ است: «رای‌گیری در تعرفه‌های کاغذی صورت گرفته و از حاضران خواسته شده بود تا در کنار درج نام کاندیداهای شورای مرکزی، کد آنها را هم وارد کنند تا شمارش الکترونیکی میسر باشد. با این وجود فقط حدود 500 نفر از سه هزار فرد حاضر در مجمع، کد کاندیداها را در تعرفه‌های خود وارد کردند و بنابراین بخش اعظم تعرفه‌ها به صورت دستی شمارش می‌شود. رای دهندگان در این مورد به 10 نفر رای داده اند و با توجه به اولویت شمارش آرای شورای مرکزی، رای شماری در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری در مرحله بعد انجام می‌شود و شمارش آرا در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری در مراحل کاملا ابتدایی بوده، بنابراین هرگونه گمانه‌زنی در این مورد برخلاف واقعیت است.» این در حالی است که بنا به گزارش سایت انتخاب، این بیانیه ساعت 22 بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است؛ زمانی که بر اساس محاسبه‌ها نشان می‌دهد که شمارش آرا نه در مرحله ابتدایی، بلکه نهایی هم شده بود. چرا که اگر برای هر برگ رای که درون آن نام 30 نفر نوشته شده، پنج دقیقه هم زمان در نظر بگیریم، 15هزار دقیقه یا به عبارتی 250 ساعت نیاز است. اگر تنها چهل نفر کار شمارش آرا را انجام داده باشند ظرف مدت کمتر از شش ساعت نصف کار شمارش آرا به پایان می‌رسد و اگر با پنجاه نفر این کار انجام شده باشد بیشترین زمان برای شمارش آرا پنج ساعت بوده که حتما تا ساعات پایانی شب، نهایی شده بود و آنطور که بیانیه گفته، در مراحل اولیه قرار نداشت. این تناقض نشان از اختلاف میان اصولگرایان در معرفی کاندیدای واحد خود دارد و از عدم اتفاق نظر میان اعضای این جریان سیاسی گواهی می‌دهد.

**اطلاعیه معنادار

نکته جالب توجه پیرامون نخستین مجمع جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌و همینطور حضور بسیاری از چهره‌های اصولگرا آن است که کاندیدایی که پس از مدت‌ها بحث و بررسی بر روی آن توافق شد، خود نه تنها در نشست حضور نداشت که حتی کاندیداتوری خود ر ا تکذیب کرد و عنوان نمود که به هیچ وجه قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 را ندارد. از آنجا که همان پنجشنبه شب و پس از اعلام خبر نهایی شدن نامزدی سید ابراهیم رئیسی؛ خوراکیان رئیس دفتر او گفت: « ایشان عمل به حکم هفت بندی رهبر معظم انقلاب و خدمت به محرومین را بالاترین افتخار خود می‌دانند .ایشان با صراحت اشاره کردند که خدمت به حضرت ثامن الحجج علیه السلام، نیازمندان، زوار و مجاوران حضرت‌شان را والاترین مقام و توفیق می‌دانند. ایشان ضمن ارج نهادن به ابراز محبت گروه‌های مختلف از مردم و نخبگان، تاکید داشتند که اهتمام ایشان به اجرای ماموریت‌های محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در این آستان رفیع است.» محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای مجلس نیز در مورد امکان کاندیداتوری ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای اصولگرایان اظهار داشت: «اصولگرایان با آقای رئیسی در این زمینه که کاندیدای اصولگرایان باشد، صحبت کرده‌اند ولی وی تاکنون قبول نکرده است. آقای رئیسی دلایل خاص و ملاحظاتی برای نپذیرفتن این پیشنهاد دارد و می‌گوید آستان قدس مشکلات زیادی دارد که باید این مشکلات را رفع کند. تاکنون فشار اصولگراها بر آقای رئیسی موثر واقع نشده و وی قانع نشده است؛ چرا که آقای رئیسی تنها کسی است که اصولگرایان در این مرحله در موردش به اجماع رسیده‌اند.»

**کدام وحدت؟

با وجود آن که اصولگرایان با برگزاری گردهمایی روز پنجشنبه مترصد آن بودند تا وحدت خود را به نمایش بگذارند اما دیری نپایید که در طول روز گذشته جناح راست به ماحصل این نشست خرده گرفتند. به طوری که اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی‌درخصوص کاندیدای نهایی اصولگرایان گفته است: «از نظر ما میرسلیم از همه جهات بر گزینه‌های دیگر که البته همگی شاخص و خوب هستند اصلح است که چنانچه در جدول شاخص‌ها قرار گیرد به عنوان اصلح شناخته می‌شود.» در دیگر سو، سایت تابناک، رسانه منتسب به محسن رضایی نیز در گزارشی تحت عنوان «لمپن‌های افراطی هر دو جناح از فکر کردن محسن رضایی هم هراس دارند!» از اینکه رضایی در زمره 10 کاندیدای نهایی اصولگرایان قرار نگرفته ابراز ناراحتی کرده و عنوان نموده که روز پنجشنبه طیف خاص جریان اصولگرا در محوریت قرار داشته‌اند. این در حالی است که سایت رجانیوز، سایت نزدیک به سعید جلیلی هم به کاندیداتوری رضایی انتقاد کرده و اظهار داشته است که: «جمنا» تاکنون از نامزد نهایی خود سخنی به میان نیاورده و نیز مدعی است که در یک جریان مردمی‌از بالا به پایین افراد معرفی نمی‌شوند که مردم مجبور به پذیرش آن باشند، بلکه جریان مردمی‌از پایین به بالاست، انتخاب گزینه انتخابات نیز به مجامع استانی و مجمع ملی موکول خواهد شد، اما حالا می‌توان نگاه دقیق‌تری به این جریان داشت. محسن رضایی حالا از این سخن می‌گوید که اگر به عنوان نماینده جریان انقلابی معرفی شود نمی‌تواند این درخواست را نادیده بگیرد! شاید این حرف رضایی چندان بی مبنا و غیر ممکن هم نباشد، چرا که عدم حضور رضایی در هیئت موسس می‌تواند زمینه را برای معرفی او تسهیل کند و از سوی دیگر حضور در مقام نماینده این جریان برای دیدار با علامه مصباح یزدی نیز راه جدیدی برای او فراهم کرده است.» جبهه پایداری، خاص‌ترین گروه اصولگرایان نیز انتقادات تندی به انتخابات روز پنجشنبه وارد کرده است به طوری که دبیر کل آن مرتضی آقا تهرانی در توئیتر خود نوشت: «ما کار خودمان را خواهیم کرد و جمنا هم تلاش‌شان را می‌کنند. ان‌شاءالله که نتایج مثبتی برای همه داشته باشد و سودش برای همه باشد.» 

حمید رسایی نماینده مجلس دهم و عضو جبهه پایداری نیز به ساز و کار تعبیه شده از جانب اصولگرایان خرده گرفته و در شبکه اجتماعی تلگرامش با به اشتراک گذاشتن تصویری از یک درخت که تبری به آن تکیه داده شده، چنین نوشته است: «از درختان جنگل پرسیدند چرا با این عظمت از تبر می‌ترسید؟ اگر می‌خواهید فتنه را بشناسید در صفوف داخلی دنبال آنها بگردید.» صادق محصولی، قائم مقام جبهه پایداری نیز، اظهار داشته است:« جبهه پایداری نامزدی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری به جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌(جمنا) معرفی نکرده است و انتساب دو نامزد به جبهه پایداری در رسانه‌ها جای تعجب و گلایه دارد. هنوز درخصوص معرفی نامزد انتخابات به جمع بندی نرسیده‌ایم و اگر نتیجه حاصل شود اطلاع رسانی می‌کنیم.»

**سوگندی که شکسته می‌شود!؟

بدین ترتیب پس از گذشت تنها دو روز از مانور وحدت اصولگرایان ، حباب همگرایی شان فرو پاشید و مشخص شد که در صورت کاندیدای این نشست، علاوه بر او محسن رضایی، مصطفی میرسلیم ، حمید بقایی و سعید جلیلی هم در شمار کاندیداهای جریان اصولگرا قرار می‌گیرند. این در حالی است که بنا به گفته مهدی چمران، عضو هیئت موسس جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب، کاندیداهای اصولگرا سوگند یاد کرده‌اند که در صورت نهایی شدن گزینه این جناح سیاسی، به نفع او انصراف دهند. سوگندی که یادآور ائتلاف 1+2 سال 92 است و با رویت شرایط امروز اصولگرایان، پیش بینی می‌شود که آن هم شکسته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید