معماری مدارس متناسب با اقلیم هر منطقه اجرا می‌شود

کدخبر: ۱۶۲۳۷۳
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: معماری مدارس متناسب با اقلیم هر منطقه اجرا می شود.

به گزارش ایلنا، صبح امروز محمدتقی نظرپور در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفتمین همایش ملی مدرسه ایرانی، (معماری – ایرانی) در سالن جلسات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برگزار شد، با اشاره به تأثیر معماری مطلوب بر شاداب سازی مدارس اظهارکرد: مدرسه فقط کلاس درس و معلم نیست، بلکه در و دیوار مدرسه نیز بر فرآیند تعلیم وتربیت مؤثر است .

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نگه داری مدارس ساخته شده را از ضروری ترین کارها دانست و افزود: تعداد مدارس ماندگار در سطح کشور کمتر از 100 مدرسه است، اما تلاش می کنیم با همکاری خیرین مدرسه ساز، پروژه های ماندگاری ساخته شود و این پروژه ها نیز دائماً حفاظت و نگه داری شوند و این فرهنگ را نیز نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: در سال 95، خیرین مدرسه ساز مجموعاً 900 میلیارد تومان را متعهد شده اند که در طرح های عمرانی آموزش پرورش هزینه کنند و از 1572 میلیارد تومان اعتباری که در بودجه سال 95 و در ردیف های متفرقه آمده است، تاکنون حدود 500 میلیارد تومان تخصیص یافته است .

وی خاطرنشان کرد: اعتقادی به حذف کلاس های کپری ندارم، زیرا معتقدم درمعماری ساخت وساز در همه مناطق نباید به یک شکل باشد، مثلا سقف شیب دار در مناطق پربارش کاربرد دارد و درمناطق بیابانی نیازی به سقف شیب دارد نیست ، بنابراین؛ در مناطقی که مدارس کپری وجود دارد، شاهد آن هستیم که مردم آن مناطق خانه های خود را نیز به همان سبک کپری ساخته اند،  پس با این نوع معماری نیازهای خود را برطرف می سازند.

نظرپور با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در مجموعه فضاهای آموزشی، ساختمانی که در این حد با خطر مواجه باشد، نداریم، اما در حوزه های ستادی ساختمان های بلندی داریم و اقداماتی را درخصوص جابه جایی آنها انجام داده ایم.

وی از استانداردسازی 57 درصد از مدارس از نظرسیستم گرمایشی خبر داد و افزود: تنها 10 هزار مدرسه داریم که سیستم گرمایشی آنها نفتی، استاندارد است و هیچ سیستم گرمایشی غیراستاندارد در مدارس وجود ندارد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از کاهش 10 درصدی سرانه عمرانی آموزش وپرورش در بودجه 96 خبر داد و افزود: تلاش می کنیم با مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی این میزان اعتبار را افزایش بدهیم

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:  بین 60 تا65 میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور وجود دارد که تنها 16 درصد آن عمر بالای40 سال دارند و این توجه بیشتر به افزایش کیفی مصالح و به کارگیری معماری ایرانی را ضروری می سازد.

نظرپور از برگزاری همایش ملی مدرسه ایران، معماری ایرانی خبر داد وافزود: هفتمین دوره همایش ملی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی در 14 اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار می شود و تاکنون 273 طرح معماری، 90 مقاله، 111 چکیده مقاله برای ارائه در این همایش ارسال شده است.

وی طرح های ارسال شده به همایش را قابل اجرا دانست واضافه کرد: مجموعاً86 طرح معماری به این همایش ارسال شده که اغلب آنها مربوط به دانشجویان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید