بولتون:ترامپ باید برجام را لغو کند

کدخبر: ۱۶۲۳۷۸
سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، در پیشنهاد ضدایرانی به رئیس‌جمهور این کشور خواستار لغو برجام برای اثبات «رهبری آمریکا» در جهان شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از روزنامه دیلی سیگنال، جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران ضمن تکرار ادعاهای مغرضانه خود درباره ایران، تاکید کرد جهان‌بینی آمریکا مبتنی بر استثناگرایی است.

 

در این گزارش آمده است: جان بولتون روز جمعه در این کنفرانس بر سه موضوع کلیدی تأکید کرد که طی چهار سال آتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. او همچنین در این باره صحبت کرد که چگونه دولت ترامپ باید به هر یک از این موضوعات بپردازد.

 

محور سخنان بولتون به شرح زیر است:

 

1- «تروریسم اسلامی افراطی»:

بولتون با تلاش برای مرتبط کردن اسلام با گروه تروریستی داعش گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور، از پنتاگون خواست که «یک طرح جدید را برای مقابله با دولت اسلامی عراق و شام (گروه تروریستی داعش) و (مشکلات) خاورمیانه» ارائه کند.

 

وی با مطرح کردن ادعاهایی علیه کشورمان گفت افزود: «موضوع مهم در ارتباط با این طرح باید این باشد که ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوی نابود کردن گروه داعش حرکت کنیم، اما این اقدام باید به روشی انجام شود که سبب به حداقل رسیدن «مزایا»ی آن برای ایران و هم‌پیمانانش در این درگیری شود.»

 

2- تسلیحات هسته‌ای:

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت: «در ارتباط با ایران و حمایت (ادعا شده) این کشور از تروریسم بین‌المللی و همچنین برنامه (ادعا شده) تسلیحات هسته‌ای آن، ترامپ به عنوان نامزد انتخابات (ماه نوامبر) هر چیزی را که در ارتباط با توافق هسته‌ای باراک اوباما با ایران اشتباه است، توصیف کرد.»

 

وی افزود: «او باید این توافق را لغو کند و در سریع ترین‌زمان ممکن به این توافق پایان دهد. ما باید سخنانی واضح از رهبری آمریکا در این باره بشنویم که این یک مانع راهبردی برای کشور ما محسوب می‌شود و ما قصد نداریم اجازه دهیم این روند ادامه پیدا کند.»

 

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد درباره کره شمالی نیز گفت باید «چین را در ارتباط با اتحاد مجدد کره برای نابودی رژیم کره شمالی تحت فشار قرار دهیم و از قدرت منحصر بفرد آن برای بازداشتن کیم جونگ اون از در پیش گرفتن «تروریسم هسته‌ای» در سراسر جهان استفاده کنیم.»

 

بولتون پس از انتقاد از پوشش رسانه‌ای سخنان ترامپ درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بر «پیمان فاجعه بار نیو استارت دولت اوباما» متمرکز شد. بولتون اعلام کرد ترامپ «گفته است که این معاهده‌ای است که به شیوه‌ای نامناسب بر سر آن مذاکره شده است. این یک معاهده یک جانبه است که مزایای زیادی در اختیار روسیه قرار می‌دهد.»

 

وی افزود: «گام بعدی در روابط دو جانبه با روسیه این است که دولت معاهده نیواستارت را برچیند تا ما بتوانیم یک بازدارندگی هسته ای ایجاد کنیم که مطابق نیازهای ما برای جلوگیری از درگیری ها در آینده باشد. این یک هشدار برای ولادیمیر پوتین محسوب می شود.»

 

3- حفاظت از حاکمیت آمریکا در مقابل فشارهای ناشی از حاکمیت جهانی:

بولتون در سخنان خود، قاطعانه بر این اهمیت در اولویت قرار دادن آمریکا تأکید کرد و گفت: «رهبران ما نباید از نخبگان بین‌المللی انتظاری داشته باشند یا در پی تأییدیه آنها باشند. ما نظم جهانی خودمان را داریم.»

 

او خاطرنشان کرد: «ما باید برای حاکمیت آمریکا مبارزه کنیم و اصلی وجود دارد که دولت ترامپ بر اساس آن باید اعلام کند که بر روی کره زمین، برای آمریکایی‌ها هیچ مرجعی بالاتر از قانون اساسی آمریکا وجود ندارد.»

 

بولتون سخنان خود را با تأکید بر حاکمیت آمریکا در سطح بین‌المللی به پایان رساند و گفت: «اگر کسی به شما بگوید قوانین بین المللی بر قانون اساسی آمریکا ارجحیت دارد، به آنها بگویید این را به بنیانگذاران آمریکا بگویند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید