کره‌شمالی تحریم‌ها را دور می‌زند

کدخبر: ۱۶۲۳۹۰
سازمان ملل متحد اعلام کرد، کره‌شمالی به‌طور فزاینده و با معاملات پنهان، تحریم‌هایی را دور می‌زند که از سوی شورای امنیت علیه برنامه اتمی این کشور وضع شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل، روز جمعه در گزارشی اعلام کرد، کره‌شمالی تحریم‌ها علیه خود را با کمک میانجی‌گران و شرکت‌های قلابی عمدتا چینی و مالزیایی دور می‌زند.

طبق این گزارش، کره‌شمالی از این طریق به کالاهایی دست می‌یابد که سازمان ملل در تحریم‌های خود ورود آنها را به این کشور ممنوع کرده است.

در گزارش صد صفحه‌ای سازمان ملل همچنین تصریح شده است که  این «ترفندها» و نیز اجرای ناکارآمد تصمیمات سازمان ملل از سوی کشورهای عضو این نهاد باعث شده که تاثیر مجازات‌ها علیه کره‌شمالی به‌طور چشمگیری کاهش یابد.

سازمان ملل تحریم‌های خود علیه کره شمالی را در نوامبر سال گذشته (۲۰۱۶) برای چندمین بار تشدید کرد. این اقدام واکنشی به آزمایش اتمی تازه‌ این کشور بود. یکی از موارد این تحریم، کاهش حجم صادرات زغال‌سنگ از کره شمالی به چین بود. سازمان ملل مقرر کرد که سقف این صادرات نسبت به سال قبل از آن تا ۶۲ درصد کاهش یابد.

این اقدام برای آن صورت گرفت تا یکی از منابع ورود ارز به این کشور برای تامین هزینه‌های برنامه‌ اتمی‌اش تضعیف شود. اما این اقدام کارگر نبود و کره‌شمالی در اوایل فوریه سال ۲۰۱۷ با آزمایش یک موشک میان‌برد بار دیگر به تحریک جامعه‌ جهانی دست زد.

در پی آن چین اعلام کرد که واردات زغال‌سنگ از کره شمالی را تا پایان امسال کاملا متوقف خواهد کرد.

از زمان نخستین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تا کنون، شورای امنیت سازمان ملل ۶ دور تحریم‌ علیه این کشور وضع کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید