ورود روحانی به آرایش انتخاباتی

کدخبر: ۱۶۲۵۲۷
آفتاب یزد- گروه سیاسی: دیگر وقتش رسیده. زمان ناز و عشوه سیاسی نیست. کاندیداهای بالقوه سال 96 کم‌کم خودی نشان می‌دهند. معلوم است که از همین حالا خیز رقابت با حسن روحانی برداشته‌اند. هرچند رسماً ورودشان را اعلام نکنند اما خودشان می‌دانند که زمان، زمان تبلیغات بی‌سروصدای انتخاباتی است.
ورود روحانی به آرایش انتخاباتی

 عده‌ای از آنها تحت نفوذی که در صدا و سیما دارند سر از رسانه ملی درمی‌آورند و نطق می‌کنند؛ عده‌ای دیگر نیز نامشان از گلدان "جمنا"! یعنی همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که قرار بود به خیال خودش! مرجع تعیین کننده کاندیدای نهایی اصولگرایان باشد درمی‌آید! و اینها یعنی دیگر وقتی برای حسن روحانی باقی نمانده؛ او نمی‌تواند باز هم وانمود کند که در برهمان پاشنه سابق می‌چرخد. 

روحانی نیز دیگر حرفی از اینکه صحبت برای انتخابات 96 زود است، نمی‌زند! بلکه برعکس معاون پارلمانی او رسماً از ورود روحانی در انتخابات سال آتی خبر داد. این یعنی رئیس جمهور فعلی هم نیک واقف است که وقت کرشمه‌ها به سر آمده و باید وارد عمل شد. 

عزم جدی حسن روحانی در انتخابات 96 را می‌توان در دو سخنرانی اخیر او واکاوی کرد. سخنرانی‌هایی که یکی در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 96 بیان شد و دیگری در مرکز همایش‌های رازی تهران. صحبت‌های حسن روحانی در این دو روز و جهت حرف‌هایش اندکی با سایر سخنرانی‌های او متفاوت است. 

روحانی همواره بیشتر حرف‌هایش را به برجام خلاصه می‌کرد. دستاوردهای آن در سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری او گل سر سبد کلام رئیس جمهور بود. ولی حالا در عوض برجام و اینکه دائم بگوید توافق ما برد برد بوده است و.... از کلید واژه‌هایی خاص استفاده می‌کند؛ کلید واژه‌هایی که نشان‌دهنده هدفمندتر شدن صحبت‌های روحانی در نزدیکی به ایام انتخابات است. 

**گلایه از انتقادات از دولت 

حسن روحانی، البته همیشه از انتقاداتی که علیه دولت می‌شود شکوه و گلایه داشت، اما از قرار معلوم اکنون، شکایت از هجمه‌ها و انتقادات به دولت بخشی از تکه کلام او شده است، نکته‌ای که شاید به معنای دفاع حسن روحانی از عملکرد چهار ساله اخیر استی، مثلا او در همایش مدیران اجرایی انتخابات می‌گوید:"بعضی‌ها برای اینکه از دولت انتقاد کنند کل اعتماد عمومی را زیرسوال می‌برند، این خیانت به کشور و نظام است. رقابت مشکلی ندارد اما گناه بزرگی برای کسانی است که در کلام و سخن خود بذر کینه می‌افشانند."

**مشکلات مربوط به الان نیست 

حسن روحانی در این ایام به شکل خاصی به این موضوع که بسیاری از مشکلات زاییده دولت فعلی نیست تمرکز کرده است، مثلا در همایش مدیران اجرایی انتخابات می‌گوید: "مشکلاتی که طی چهل، پنجاه سال گذشته به وجود آمده ظرف یکی دو سال حل نخواهد شد." و فردای آن روز در مرکز همایش‌های رازی تهران بار دیگر از مشکلات دولت احمدی‌نژاد البته با رنگ و لعابی جدی‌تر و خشن‌تر استفاده کرده و می‌گوید:"وقتی آن دولت بود می‌گفتند، انتقاد نکنید تضعیف می‌شود؛ الان می‌گویند چه کار دارید، آن دولت که رفته."

**گلایه از صدا و سیما 

روحانی چندی است که دائما به صدا و سیما تکه‌پرانی می‌کند و در این یکی دو ماهه در هر نشست و سخنرانی اش انتقاد از عملکرد صدا و سیما در دستور کارش است؛ موضوعی که گلایه‌های وی از این سازمان و عملکرد آن را آشکارا بیان می‌کند.

البته صدا و سیما در این سه سال و نیم بخصوص در این چندماهه اخیر حسابی از خجالت حسن روحانی درآمده و تا توانسته با برنامه‌سازی‌های مختلف علیه دولت هجمه کرده است و از همین رو، روحانی نیز بدجور دلخور است؛ چه در آخرین نشست خبری اش که گفت:" صدا و سیما می‌خواهد حرف‌ها‌ی مرا خلاصه کند تا وقت بینندگان تلف نشود!" چه در سخنرانی دو روز اخیرش در نشست مدیران اجرایی انتخابات که اظهار کرد:" هیچ کس حق ندارد از رسانه ملی و روزنامه‌ای که از پول بیت‌المال است برای فرد یا جناح خاصی تبلیغ کند؛ این ممنوع است‌."(اشاره وی به ورود رقبای روحانی در سال96، از هم‌اکنون در صدا و سیماست!!)  و چه دیروز که به کنایه به این رسانه گفت: "در صدا و سیما وقتی دو روز جایی گوشت گران شود، خبر اول می‌شود ‌اما اگر ارزان شود، حتی اگر یادشان هم باشد می‌شود خبر آخر."

**مشکلات تندروی 

دیگر وجه مشترک دو سخنرانی اخیر روحانی موضوع مخالفان تندرو اوست که با این جملات: "برخی‌ها فکر می‌کنند فقط باید مشت گره کرد و داد زد" و یا "نمی‌دانم چرا برخی از تعامل با جهان بدشان می‌آید؛ تقابل با جهان برای برخی نان می‌آورد" از آنها یاد کرده است. 

**خوزستان 

روحانی در این روزها می‌داند که مسئله خوزستان به ضررش تمام شده و رقبای او در این بزنگاه حتی، گرد و غبار را هم سیاسی کرده و همچون پتکی بر سر او می‌کوبند. روحانی آگاه است که مسئله خوزستان علیه او در انتخابات 96 به کار می‌رود و از همین رو، بخشی از صحبت‌ها و اظهارنظر‌ها‌ی اخیرش را نیز مشخصاً بر حوزه خوزستان اختصاص داده؛ دو روز پیش گفت:" وقتی ما به طبیعت ظلم می‌کنیم، زمین را آلوده کرده، حق‌آبه تالاب‌ها را نمی‌دهیم و از سوی دیگر همسایگان ما هم در این مسیر با ما همکاری نمی‌کنند، نتیجه‌اش قهر طبیعت است. ظلم ما باعث قهر طبیعت شده است و آنچه که در اهواز می‌بینید رخ می‌دهد. "

و دیروز بیان کرد:"از سال 92 به فکر خوزستان بودیم، گروه ملی مبارزه با ریزگرد تشکیل دادیم و اقدامات دیگر انجام شد؛ اگر در این دولت هورالعظیم سالانه تا یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آبگیری نشده بود، ببینید چه اتفاقی رخ می‌داد."

**پایان شعار 

حسن روحانی رئیس جمهوری می‌داند که این روزها دیگر وقت شعار دادن و انشا نوشتن نیست و زمان زنگ حساب رسیده و باید تا می‌تواند از آنچه که در این چهار سال بدان عمل کرده بگوید و ملت را قانع کند که او رئیس جمهور حرف نیست... برای همین هم با بیان جملاتی چون " دولت به قول‌هایی که به مردم داده، عمل کرده است"، رشد اقتصادی کشور بالای 6 درصد است "، "از ابتدای دولت یازدهم قیمت داروهای خارجی 20 درصد و قیمت تجهیزات پزشکی 40 درصد ارزان شده، اما برخی متاسفانه آلزایمر سیاسی دارند و اقدمات دولت را فراموش می‌کنند، "به دنبال نمایش دستاوردهای عملی دولت است. 

**مثبت است چون... 

سخنرانی‌ها‌ی اخیر حسن روحانی و کلید واژه‌ها‌یی که او در اظهارنظرهایش به کار می‌برد نشان از تغییر ادبیات او در آستانه انتخابات و آمادگی اش برای رقابت‌ها‌ی سال 96 دارد؛ اینکه آیا این ادبیات در دو ماهه مانده به انتخابات جواب می‌دهد؟ و اساساً روحانی باید در هفته‌های باقی مانده چه شیوه‌ای را به کار گیرد، سوالی است که علی صوفی وزیر دولت اصلاحات درباره آن اینگونه به آفتاب یزد پاسخ می‌دهد: « دو سخنرانی اخیر حسن روحانی را باید مثبت ارزیابی کرد. او مدت‌ها بود که بسیار منفعل عمل و اظهارنظر می‌کرد. به عنوان مثال حسن روحانی در سال جاری دو بار در تلویزیون و یک بار در نشست خبری حضور داشت و در هیچ یک نتوانست رضایت مخاطبین را به خود جلب کند، همین ادبیات منفعلانه او باعث ایجاد انتقاداتی هم شد.»

وی ادامه داد: «اما دو سخنرانی اخیر روحانی نشان می‌دهد که وی از انفعال خارج شده و فعال‌تر از قبل عمل می‌کند. بی‌تردید این فعال‌تر شدن به دلیل نزدیکی به ایام انتخابات است. دو سخنرانی اخیر حسن روحانی می‌تواند به معنای ورود زودهنگام او به عرصه رقابت‌های انتخاباتی96 باشد.»

وی درباره اینکه در ماه‌ها‌ی باقی‌مانده به انتخابات سال 96، ادبیات روحانی باید چه تغییراتی کند و چگونه باشد؟ پاسخ داد: «‌حسن روحانی در طول این مدت، مشکلات را به خوبی درک کرده است و پاشنه آشیل خود را هم به خوبی می‌شناسد."

صوفی گفت: «روحانی، در بازه زمانی چند ماه گذشته، بنا به دلایلی با فشارهایی که بر او آوردند و تهدیدها و صحنه‌سازی‌هایی که برایش ایجاد کردند از مواضع انتخاباتی‌اش در سال 92 عقب نشست، اما او می‌داند اگر می‌خواهد وارد صحنه انتخابات شود باید خیلی جدی‌تر از این، به عرصه ورود پیدا کند. مردم مشکلات را می‌دانند. »

صوفی ادامه داد: «در مدت زمان باقی مانده، روحانی باید موانع را بشمرد و بر زبان بیاورد، حسن روحانی اگر خطاب به مردم، جرات برشمردن موانع پیش‌روی خود را نداشته باشد مطمئنا جرات حل کردن آن را هم نخواهد داشت. شنیدن موانع از زبان روحانی در ایام انتخابات می‌تواند التیامی بر دردهای مردم باشد.»

این فعال سیاسی ادامه داد: «سرمایه‌گذاری به نسبت تولید ناخالص ملی در دوران اصلاحات حدود 29درصد بوده ولی الان 18درصد اعلام شده است، بنابراین آقای روحانی باید به مردم بگوید که چرا میزان سرمایه‌گذاری ما تا این اندازه پایین است؟ او باید بگوید دلایل اصلی آن چیست؟»

**محافظه کاری را کنار بگذارد صوفی گفت: «آقای روحانی در یک پارادوکس قرار گرفته؛ از یک طرف او باید برخی مسائل را در این روزها در سخنانش مطرح کند اما از سویی دیگر او نگران است که با گفتن برخی مطالب ردصلاحیت شود!! وی باید بین این نگرانی و بیان حقیقت یک گزینه را انتخاب کند.»

این فعال سیاسی افزود: «روحانی اگر ردصلاحیت شود بهتر از این است که دچار خودسانسوری در دو ماه باقیمانده تا انتخابات شود، در این روزها، ادبیات روحانی باید به سمت تغییرات و افشا حرکت کند، کسی که جرات حرف نزدن نداشته باشد قطعا مرد عمل هم نخواهد بود. روحانی باید تصمیم خود را بگیرد، عزمش را جزم کند و بالاخره، یا رومی رومی یا زنگی زنگی باشد.»

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره اینکه در دو تا سه ماه باقی مانده آیا روحانی می‌تواند از لحاظ عملیاتی نیز کاری انجام دهد، پاسخ داد: « خیلی دیر شده است. طبیعی است که در دو ماه مانده به انتخابات، دولت از لحاظ عملیاتی کاری نمی‌تواند انجام دهد، مگر آنکه طرح عملیاتی جذابی برای دولت آینده خودش ارائه دهد، مثلا در این هفته‌ها باید صحبت از تغییرات در کابینه کرده و از این بگوید که برای از پیش برداشتن موانع چه طرحی می‌خواهد ارائه دهد و برنامه عملیاتی‌اش نیز آماده باشد.»

صوفی ادامه داد: «روحانی در این دو، سه ماهه باید محافظه‌کاری را چه در کلام و چه در عمل کنار بگذارد. اگر قرار است او محافظه‌کاری را برای این کنار نگذارد تا در انتخابات 96 باقی بماند! همان بهتر که برای انتخابات 96 باقی نماند!»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید