توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات گامی در راستای تحقق حقوق شهروندی

کدخبر: ۱۶۲۵۴۵
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات گامی در راستای تحقق حقوق شهروندی و وعده های دولت تدبیر و امید به مردم است که نمود آن را می توان در چهارمحال و بختیاری مشاهده کرد.

به گزارش ایرنا، شتاب توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهکده جهانی، دولت تدبیر و امید را بر آن داشت تا همتی بلند به وسعت ارتقای سطح زندگی مردم با اجرا و توسعه خدمات الکترونیک در تمامی نقاط کشور باشد.

خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO) به عنوان یک الزام قانونی است که به طور معمول بر عهده دولت ها گذاشته می شود تا با اجرای آن، دولت امکان استفاده از یک سرویس مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات را برای تمامی شهروندان در هر نقطه شهر و روستا فراهم کند.

دولت تدبیر و امید با هدف ارتقای بهبود سطح زندگی مردم، ارتقای شاخص های عمومی توسعه هر منطقه به خصوص در روستاها و رونق کسب و کارهای الکترونیک در کشور توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را با جدیت دنبال می کند.

براساس گزارش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سه سال فعالیت دولت یازدهم سامانه های اینترنت پرسرعت در بیش از 23 هزار روستای کشور راه اندازی شده است و تا پایان دولت یازدهم 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از اینترنت پرسرعت برخوردار می شوند.

امروزه با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهکده جهانی، کاهش شکاف دیجیتالی در کشور و اجرای طرح توسعه خدمات الکترونیک و ارتباط روستاها به اینترنت و فضای مجازی را حائز اهمیت کرده است.

با توجه به اینکه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر منطقه به عنوان پیشران توسعه محسوب می شود و خدمات الکترونیک در روستاها بعد از وجود تمامی زیرساخت های توسعه به خصوص برق و مخابرات حتی در دور افتاده ترین نقاط روستایی به الزام و ضرورت تبدیل شده است.

ارائه خدمات به مناطق محروم و کمتر برخوردار از اهداف و برنامه های دولت تدبیر و امید است و از جمله طرح توسعه دسترسی اینترنت پرسرعت روستایی که دسترسی به سرعت حداقل ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه را برای روستائیان محقق می کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری در این راستا گفت: پایان سال 92 ظرفیت پهنای باند اینترنت در استان 4 گیگابایت بر ثانیه بود که هم اینک به 40 گیگابایت بر ثانیه با رشد 900 درصدی ارتقا یافته است.

مرتضی بلالی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شبکه انتقال در اواخر سال 92 حدود 4.1 گیگ بوده که هم اینک به 35.6 گیگ ارتقا یافته است.

بنابراین گزارش، هم اینک پهنای باند اینترنت در کشور از 624 گیگابیت بر ثانیه به بیش از چهار هزار گیگا بیت بر ثانیه افزایش یافته و مطابق برنامه ریزی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این رقم تا پایان امسال به 10 هزار گیگ افزایش خواهد یافت.

شبکه انتقال در کشور در ابتدای دولت یازدهم حدود 900 گیگ بود که اکنون به سه هزار و 600 گیگ افزایش یافته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ابتدای دولت یازدهم 241 هزار و 900 مشترک تلفن خانگی در این استان وجود داشت که هم اینک به 265 هزار مشترک رسیده است.

بلالی ضریب کنونی نفوذ تلفن خانگی در چهارمحال و بختیاری 28.13 درصد عنوان کرد.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم ضریب نفوذ همراه اول در چهارمحال و بختیاری 53.4 درصد و هم اینک به 70.3 درصد ارتقا یافته است.

به گفته بلالی ضریب نفوذ همراه ایرانسل در ابتدای دولت یازدهم در چهارمحال و بختیاری 17.4درصد بوده که اینک به 24.1 درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: ضریب نفوذ اپراتور رایتل در این استان در ابتدای دولت یازدهم صفر بود و هم اینک به 1.6 درصد رسیده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری تعداد کاربران اینترنت پهن باند ثابت در این استان را طی همین مدت 23 هزار و 851 مشترک برشمرد و تصریح کرد: هم اینک 82 هزار و 302 مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند.

به گفته بلالی، در ابتدای دولت تدبیر و امید در چهارمحال و بختیاری 15 هزار و 349 مشترک اینترنت پهن باند سیار بوده که هم اینک به 198 هزار و 763 مشترک ارتقا یافته است.

وی افزود: 53 روستا در استان در ابتدای این دولت متصل به اینترنت پرسرعت بوده اند که با تلاش های این دولت در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم اینک 347 روستای چهارمحال و بختیاری متصل به اینترنت پرسرعت است.

بنابراین گزارش 766 روستا و آبادی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که 539 روستا از این تعداد جمعیت بالای 20 خانوار دارند.

بلالی تصریح کرد: پایان سال 92 حدود 781 کیلومتر فیبرنوری در استان فعال بود که هم اینک به 788 کیلومتر رسیده است.

دسترسی به شبکه پست و پست بانک نیز از دیگر شاخص های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که هم اینک 350 واحد پستی در چهارمحال و بختیاری فعال است که از این تعداد 51 درصد واحدها روستایی و مابقی شهری است.

25 خط سیر توزیع مرسولات پستی در روستاها و مراکز شهرستان های استان فعال است که روزانه چهار هزار و 300 کیلومتر را برای جابه جایی مرسولات پستی در استان می پیماید.

به گزارش ایرنا، اکنون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت های لازم و بستر خدمات رسانی سایر دستگاه ها را نسبت به ارایه خدمات مطلوب در روستاها و مناطق کمتر برخودار فراهم کرده است.

استان چهارمحال و بختیاری با 40 شهر و 766 روستا و آبادی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید