ژست پیروزی اصولگرایان با سبد رای خالی!

کدخبر: ۱۶۲۶۲۷
روزنامه ابتکار نوشت : راه‌اندازی ستاد انتخاباتی، تبلیغات و ایجاد فضای سیاسی در بحبوحه انتخابات، امری طبیعی تلقی می‌شود؛ چراکه با آگاهی بخشی به ملت می‌تواند تا میزان بالایی مشارکت مردمی را افزایش دهد. کاندیدای اصلح طرفین انتخابات با حضور در کارزارهای انتخاباتی مانند مناظرات یا برگزاری نشست‌های خبری در ستادهای موردنظر، برنامه‌های خود را اعلان خواهند کرد و این شیوه متداول در تمامی کشورهایی است که پیروی از اصول دموکراسی را سرلوحه قرار داده‌اند.
ژست پیروزی اصولگرایان با سبد رای خالی!

اگرچه که سال‌هاست برخی احزاب و جناح‌های سیاسی در کشور ما با پیش‌بینی زودهنگام انتخابات و تبلیغات منفی علیه نامزد جریان مقابل، نه تنها منافع گروهی خود را بر منافع ملی ارجحیت داده‌اند بلکه برگزاری رقابتی سالم و پیروزی کاندیدای اصلح از دل آن را به یک رویا بدل کرده‌اند. 

پیش‌بینی زودهنگام انتخابات معضلی است که از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 تا به امروز مطرح بوده و نهادهای ناظر بر انتخابات، از وزارت کشور گرفته تا ستاد انتخابات و شواری نگهبان در قالب هیات نظارت بر انتخابات، بارها بر آن تاکید داشته‌ و هشدار داده‌اند که با متخلفین یا افرادی که انتخابات را بدین شکل با تنش روبه‌رو کنند، برخورد خواهند کرد و حتی نهادهای امنیتی نیز تا حدودی به این ماجرا ورود پیدا کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری 96 هم از این داستان مستثنی نیست؛ به رغم اعلام رسمی تمامی نهادهای مربوطه، این بار نیز شاهد هستیم که برخی افراد از جناح اصولگرا در آستانه انتخابات و با وجود اینکه هنوز بر سر انتخاب و معرفی کاندیدای اصلح آنها اختلاف‌نظرهای بسیار وجود دارد، به پیش‌بینی زودتر از موعد انتخابات ریاست‌جمهوری روی آورده‌اند. این در حالی است که زمان زیادی تا ثبت‌نام نامزدان انتخابات آتی باقی مانده و مشخص نیست که چه فرد یا افرادی از سوی شورای نگهبان تایید یا رد صلاحیت خواهند شد. « جمنا » در نشست اخیر خود 10 نفر را براساس رای حامیان اصولگرایی به عنوان نامزدان این جناح برای رقابت با حسن روحانی معرفی کرده است.

البته این جبهه حمایت خود را از هیچ یک این کاندیداها اعلام نکرده است اما بناست در بین تمامی افراد معرفی شده، کاندیدای واحدی پا به عرصه انتخابات بگذارد، این در حالی است که برخی از احزاب سیاسی حامی اصولگرایی کماکان با حضور کاندیدای واحد مخالف بوده و به این جبهه نپیوسته‌اند و بعضی دیگر به صورت مستقل اعلام کاندیداتوری خواهند کرد. در چنین شرایط پیچیده‌ای، برخی از حامیان جبهه پایداری از زبان عموم مردم اما در راستای منافع حزبی خود سخنانی به میان می‌آورند که به سهولت تبلیغات منفی علیه رئیس‌جمهوری مستقر به شمار می‌آیند.

 سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم ادعا می‌کند که حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم تنها 10 میلیون رای خواهد داشت و محمود احمدی‌نژاد در صورت کاندیداتوری قادر است 20 میلیون رای را از آن خود کند. نقوی حسینی براین باور است که آرای حسن روحانی تنها آرای جناحی هستند و عموم مردم به رئیس دولت تدبیر و امید رای نخواهند داد. مشخص نیست که نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین تحلیل خود را چگونه به دست آورده و چنین آمارهای دقیقی ارائه می‌دهد اما براساس قوانین انتخاباتی موجود در کشور، این ادعا پیش‌بینی زودهنگام به شمار آمده و برخلاف موازین وزارت کشور و شورای نگهبان خواهد بود. عجیب‌تر آن که سخنگوی کمیسیون سیاست خارجه و امنیت ملی کشور درخصوص نامزدان معرفی شده از سوی اصولگرایان خاطرنشان کرده است: «صلاح نمی دانم در حال حاضر پیرامون افراد صحبت کنم و راجع به هیچ کسی اظهار نظر نکردم» اما درباره حسن روحانی که نه تنها رئیس‌جمهوری مستقر بلکه کاندیدای اصلح اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است، به صراحت ادعا می‌کند که قشر خاکستری جامعه و عموم مردم آمادگی دارند که به روحانی رای ندهند چرا که از شرایط راضی نیستند. از سویی دیگر اما مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نیز در حسب کاربری توییتر خود ضمن تاکید براینکه باید به دنبال «اصلاح» برویم، آورده است: وقت کشته شده و فرصت‌ها از دست می‌روند، مردم هم در ابهام می‌مانند و همچون گذشته به بهترین نخواهند رسید.

وی همچنین در توییت دیگری عنوان کرد: می‌گویند اصلح رای نمی‌آورد. اما از کجا می‌دانند که رای نمی‌آورد؟ اگر رای نمی‌آورد باید برایش رای درست کنیم؛ باید اصلاح را پیدایش کرد و با سلام و صلوات آوردش وسط و بعد هم برایش رای درست کرد. اینگونه به نظر می‌رسد که مرتضی آقاتهرانی در بخش نخست سخنان خود ضمن انتقاد از رویکرد اصولگرایان درخصوص عدم معرفی هرچه سریع‌تر کاندیدای واحد، به صورت تلویحی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را خطاب قرار داده و به تبلیغ منفی علیه دولت مستقر می‌پردازد. نکته قابل توجه اینکه هنوز نامزد اصلح اصولگرایان معرفی نشده اما به گفته آقاتهرانی می‌گویند رای نخواهد آورد و باید برای او رای ساخت.

همچنین اسفندیار رحیم مشایی، معاون اول پرحاشیه احمدی‌نژاد که مدت زمان زیادی شاید چیزی حدود 4 سال سکوت اختیار کرده بود، برای حمایت از حمیدرضا بقایی لب به سخن گشود و در نشست روز یکشنبه خود با اطمینان کامل گفت: بقایی به احمدی‌نژاد شبیه‌تر است. برخی می‌پرسند آیا بقایی رای می‌آورد؟ بنده می‌گویم بقایی در این انتخابات اصلا رقیبی ندارد. هیچ دلیلی برای رد صلاحیت بقایی وجود ندارد. اگر بقایی ردصلاحیت شود دوقطبی خطرناکی شکل خواهد گرفت. من تمام قد پای کار بقایی آمده ام. احمدی‌نژادی‌ها که نه با اصولگرایان به تفاهم رسیده و نه دل خوشی از اصلاح‌طلبان دارند این بار با بقایی به میدان خواهند آمد و با این ذهنیت زودهنگام که پیروز میدان هستند.

عبدالرضا داوری نیز در حساب کاربری توییتر خود اینگونه نوشته است که: محمود احمدی‌نژاد در آستانه 49 سالگی به ریاست‌جمهوری رسید؛ به فضل الهی و با حمایت مردم، حمید بقایی هم در آستانه 49 سالگی به ریاست‌جمهوری می‌رسد. او همچنین سخنرانی بقایی در جمع طرفدارانش را رونمایی از مردی در تراز ریاست‌جمهوری دانست و معتقد است که برای اداره کشور راهی جز حضور احمدی‌نژاد یا یکی از یاران او وجود ندارد. به نظر می‌رسد که یاران احمدی‌نژاد خیلی زودتر از موعد و حتی پیش از ثبت‌نام کاندیداها و حتی تاییدصلاحیت‌ها، پیروزی خود را جشن گرفته‌اند.

اصولگرایان در انتخابات آتی مخاطبی ندارند

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «ابتکار» سخنان مرتضی آقاتهرانی را تایید کرد و گفت: اصولگرایان در انتخابات 96 جامعه مخاطبی ندارند. با توجه به اینکه حسن روحانی به رغم برخی انتقادات در بعضی از حوزه‌ها، در مجموع مردم منصف، روشن فکران و اصولگرایان معتدل به دولت او نمره قبولی خواهند داد و این احتمال وجود دارد که وی در 4 سال آینده نیز به فعالیت‌های خود در قوه مجریه ادامه دهد؛ همانطور که در انتخابات 92 و 94 وی را همراهی کردند. 

به گفته ناصری، رویکرد مرتضی آقاتهرانی را باید اندیشمندانه و عاقلانه خواهند چراکه واقعیت را عنوان کرده است و اصولگرایان با توجه به عملکرد 8ساله محمود احمدی‌نژاد و شرایط کشور در آن زمان، مخاطبان چندانی در انتخابات آتی ندارند. به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، این سبد رای بایستی شکل گیرد و این هم در مدت زمان باقی مانده تا انتخابات ناشدنی است و شاید در دوره بعد بتوانند چنین سبد رایی را بسازند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید