تب و تاب اصولگرایان ، آرامش اصلاح طلبان

کدخبر: ۱۶۳۶۱۱
عصر ایران - مصطفی داننده- اصلاح طلبان تکلیف خود را با انتخابات ریاست جمهوری مشخص کردند. آنها همچون سال 92 از حسن روحانی حمایت می‌کنند. محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید:«بحث‌های جدی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده انجام داده‌ایم.
تب و تاب اصولگرایان ، آرامش اصلاح طلبان

با تحلیل شرایط و تحلیل عملکرد دولت روحانی به این نتیجه رسیدیم که باید به طور طبیعی از ادامه فعالیت دولت یازدهم حمایت کنیم. در همین راستا هم طی دو ماه گذشته هیات رئیسه شورای عالی سیاست گذاری با شخص روحانی جلسه‌ای داشت که بحث‌های خوبی در آن جلسه صورت گرفت. از سوی دیگر هیات رئیسه جلسات متعدد دیگری نیز با نمایندگان رئیس جمهور داشتند.»

قبل از اعلام نظر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گمانه زنی‌های زیادی در مورد رفتار سیاسی اصلاح‌طلبان مطرح شده بود. حتی برخی بر این باور بودند شاید جریان اصلاحات از روحانی عبور و به نامزد جدیدی برسد. عقلای اصلاحات اما تصمیم نهایی را گرفتند و در حمایت از «شیخ دیپلمات» وارد صحنه شدند و کار انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را تمام کردند.

از امروز اصلاح طلبان با خیال راحت می‌توانند به سراغ انتخابات شورای شهر بروند و لیست‌های خود را برای این انتخابات آماده کنند. لیستی که به نظر می‌رسد قرار است از اعضای شناخته شده اصلاحات تشکیل شود. اصلاح‌طلبان در روزهایی که هنوز در شوک درگذشت هاشمی رفسنجانی هستند با آرامش در حال چیدن مهره‌های خود در زمین بازی انتخابات هستند.

اصلاح‌طلبان در آرامش، اصول‌گرایان در تلاطم

در کنار آرامش اصلاح طلبان، اصول‌گرایان در تلاطم انتخاباتی هستند. آنها هنوز نتوانستند به یک نامزد و یا حتی چند نامزد مشخص برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برسند. بسیاری از اصول‌گرایان این روزها ندای «انا رَجُل» سر می‌دهند و می‌خواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شوند.

در جریان اصول‌گرا اکثر جریان‌ها ساز خود را می‌زنند و حاضر نیستند با دیگر راست‌گرایان زیر یک سقف بنشینند و به یک نفر واحد برسند. آنها سال‌ها نتوانستند طعم وحدت را بچشند.

اصول‌گرایان به شدت درگیر معرفی نامزد خود برای رقابت با حسن روحانی هستند و همین امر باعث شده است تا آنها تا حدودی از انتخابات شورای شهر غافل شوند و نتوانند تمرکز خود را به این انتخابات متمرکز کنند.

کشتی اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری در تلاطم است. آنها در حالی می‌خواهند روحانی را به اولین رییس جمهور تک دوره‌ای ایران تبدیل کنند که هنوز نتوانستند برای انتخابات ریاست جمهوری به یک نقطه نظر واحد برسند.

یکی از مشکلات بزرگ اصول‌گرایان در این سال‌ها این است که تقریبا همه جریان‌های راست‌گرا خود را اصول‌گرا تر از بقیه می‌داند و بر این باور است که دیگران باید نظر آنها را به عنوان «حجت» قبول کنند. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این معناست که برخی از اصول‌گرایان مانند ناطق و لاریجانی از حامیان جدی حسن روحانی در انتخابات اردیبهشت 96 هستند.

آنگونه که از شواهد پیداست اصلاح طلبان با آرامش در حال طی کردن مسیرانتخابات هستند و اصول‌گرایان در تلاطمی سخت گرفتار شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید