همه کنار کشیدند؛ جمنا هم خانه نشین شد!

کدخبر: ۱۶۳۷۶۶
روزنامه آرمان نوشت: طی روزهای اخیر لیست چهارنفره به جای لیست ۱۰ نفره حاصل همه تلاش‌های «جمنا» برای رویارویی با روحانی بود! زیرا هر یک از احزاب اصولگرا راه خود را برای رسیدن به پاستور دنبال می‌کنند. براین اساس خبرهای گوشه وکنارحکایت از این دارد که ۴ نفر در شرایطی به لیست ۱۰نفره اصولگرایان اضافه شدن که این جبهه برای بستن لیست نهایی تحت فشار جریان راست سنتی و بیش از همه موتلفه بوده است.
همه کنار کشیدند؛ جمنا هم خانه نشین شد!

به همین دلیل به نظرمی رسد که حتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هم در رسالت خود برای به اجماع رساندن اصولگرایان شکست خورده است. زیرا این جبهه نتوانست جریان اصولگرا را در زیر یک چتر گردهم آورد و درنهایت به جای معرفی ۱۰ نفر به انتخاب نهایی ۱۴کاندیدای ریاست جمهوری مبادرت ورزید!

چرا لیست ۱۴نفره به جای۱۰نفره؟

طی روزهای اخیر شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اسامی ۱۴ نامزد برتر این جبهه را که در اولین مجمع عمومی انتخاب شدند، اعلام کرد. این اسامی شامل مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی بابایی، محمد خوش چهره، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، محمد مهدی زاهدی، سید عزت‌ا... ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میر سلیم و علی نیکزاد هستند. براین اساس قراربود نام۱۰ نامزدی که درجلسه مجمع عمومی جمنا بر اساس رای گیری از حاضرین انتخاب شده بودند، اعلام شود.

زیرا پیش از این حتی مرضیه وحید دستجردی از آغاز مذاکرات با این ده نفر خبر داد و گفت:«پیش نیاز برگزاری مجمع دوم جبهه مردمی این است که باید با ۱۰ کاندیدایی که بیشترین آراء را در مجمع عمومی اول کسب کرده‌اند، مذاکره کنیم. هیات رئیسه شورای مرکزی در حال رایزنی با این نامزدهاست. این کارآغاز شده و تاحصول به نتیجه، همچنان ادامه خواهد داشت.» در شرایطی که همه انتظار معرفی همان ۱۰ نفر را از سوی این جریان داشتند به جای ۱۰ نفر نام ۱۴چهره اصوگرا به عنوان لیست نهایی اصولگرایان اعلام شد. یعنی ۴ نفر اضافه تراز آنچه وعده داده شده بود.

بنابراین به خوبی می‌توان دریافت که خروجی همه تلاش‌های جمنا تحت عنوان لیست ۱۴ نفره حکایت از عمق اختلافات در جریان اصولگرا دارد. در واقع خبرهای گوشه و کنارحکایت از این دارد که علت عدم توافق جبهه مردمی نیروی انقلاب بر لیست۱۰ نفره فشار طیف راست سنتی و بیش از همه حزب موتلفه بوده است.

بر این اساس پس از پیگیری‌های مستمرحزب موتلفه در نهایت یکی از شخصیت‌های با نفوذ جریان اصولگرا توانست موافقت سران جمنا را برای اضافه کردن اسامی جدید از جمله مصطفی میرسلیم جلب می‌کند. اما با این همه حتی بعد از اضافه شدن این اسامی همچنان موتلفه بر سر مواضع انتقادی خود نسبت به جمنا باقی مانده است.

جامعه مدرسین هم کنار کشید

دیروز بک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت که تشکل متبوعش از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام حمایت رسمی نکرده است. آیت‌ا... حسن‌ ممدوحی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ما هنوز هیچ‌گونه اعلام رسمی در این زمینه نداشته‌ایم و برای اعلام حمایت رسمی جامعه مدرسین از جبهه مردمی، زمان بیشتری لازم است. همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین قربانی مسئول روابط عمومی جامعه مدرسین در همین زمینه به ایسنا، گفت: اگر قرار بر اعلام حمایت رسمی جامعه مدرسین از جبهه مردمی باشد، این موضوع را با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت جامعه مدرسین، منعکس می‌کنیم.

دست رد مصباح یزدی به موتلفه

به همین دلیل برخی از اعضای حزب موتلفه برای جلب حمایت جمنا جهت گنجاندن نامزدهای مورد نظرخود در لیست نهایی اصولگرایان به دفتر آیت‌ا... مصباح یزدی رفتند؛ آن‌طور که از خبرها پیداست دراین دیدار خصوصی موتلفه‌ای‌ها نتوانستند موافقت آیت‌ا... مصباح یزدی را برای حمایت از خود و گنجاندن کاندیدای بیشتر در لیست جمنا جلب کنند. زیرا آیت‌ا...مصباح‌ یزدی در این دیدار خصوصی به اعضای موتلفه گفت« رفت و آمد، و بحث و گفت‌وگو با دوستان گرامی را با کمال میل انجام می‌دهم، اما نمی‌توانم به کسی قولی دهم که از فلانی حمایت می‌کنم، چون حجتی پیش خدا ندارم؛ اما با تمام وجود سعی می‌کنیم اگر کسی را معرفی کردید که در شاخص‌های گفته شده، برتر و اصلح باشد و برای ما هم ثابت شد، از وی حمایت کنیم؛ البته منتی بر شما نداریم بلکه وظیفه‌ای است که در مقابل خدا باید انجام دهیم. » بنابراین این موارد بیانگرآن است که حتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هم نتوانست اصولگرایان را برای معرفی یک کاندیدا و رویارویی با روحانی متقاعد کند. زیرا آنها حتی با انتخاب ۱۰ نفر از کاندیدا با یکدیگر به اجماع نرسیده و درنهایت به انتخاب ۱۴ نفر کاندیدای ریاست جمهوری درانتخبات ۹۶ مبادرت ورزید!

۱۰ کاندیدا درانتخابات کافی نیست!

لیست ۱۴ نفره اصولگرایان آن‌هم برای رویارویی با روحانی درانتخابات ریاست جمهوری آتی برای محافل سیاسی قابل هضم نیست. زیرا روز گذشته مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توئیتر نسبت به کاندیداهای برگزیده جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست‌جمهوری کنایه زد. حسام‌الدین آشنا درصفحه توئیتر خود نوشت: ده کاندیدا درانتخابات به مثابه فوتبال کافی نیست؛ باید یک دروازه‌بان هم استخدام کنید، به خصوص برای مراقبت از غضنفرها.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید