10خاصیت نعناع برای سلامتی

کدخبر: ۱۶۴۰۲۹
نعناع یک گیاه دو رگه – حد وسط بین نعنا دشتی و نعنای آبی – است. نعناع طعم محبوبی برای آدامس، آب نبات، خمیردندان و دهان‌شویه و طعم آن چیزی بین فلفل و سبزینه است.

 

 پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :سوای این که نعنا یک عامل طعم دهنده‌ی محبوب است، استفاده‌های پزشکی نیز برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌های جسمی و روحی دارد.

در واقع، نعناع در طب سنتی و رایحه‌درمانی از یک پیشینه‌ی طولانی برخوردار است. می‌توان از این گیاه به شکل برگ، روغن، چای، عرق و قرص با مقاصد پزشکی خاص استفاده کرد.

نعنا بر جسم و ذهن تاثیری خنک‌کننده و آرامبخش می‌گذارد، که اساسا به خاطر محتوای منتول بالای آن است.

این گیاه همچنین حاوی مقادیر خوبی منگنز، مس و ویتامین c است. به علاوه، دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد انقباضی، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد نفخ است.

در تمام طول سال برگ‌های تازه و همچنین خشک شده‌ی نعناع در بازار موجود است. شکل تازه‌ی نعنا بر خشک شده‌ی آن ارجحیت دارد، چون طعم‌دارتر و غنی از مواد مغذی و خواص پزشکی است.

می‌توانید از خوردن چای نعنا لذت ببرید، یا این گیاه را به سالاد، سوپ، اسموتی، آب میوه، سس یا دیگر خوراکی‌های‌تان اضافه کنید. از نعناع خشک شده به عنوان ادویه استفاده کنید.

۱۰ برترین مزیت نعناع برای سلامتی

۱. سندرم روده‌ی تحریک پذیر را درمان می‌کند

نعناع می‌تواند سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS)، مانند درد شکم و نفخ معده را درمان کند. این گیاه به شل کردن عضله‌ی دریچه‌ی مری، که علائم IBS را کاهش می‌دهد کمک می‌کند. به علاوه نعنا به عبور راحت غذا در معده کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ که در مجله‌ی بیماری‌های گوارشی و کبدی چاپ شد، محققان دریافتند درمان ۴ هفته‌ای با روغن نعنا می‌تواند علائم شکمی را در بیماران مبتلا به IBS بهبود ببخشد. حتی می‌تواند علائم مشابه عدم تحمل لاکتوز یا بیماری سلیاک را درمان کند.

– می‌توانید روزی چند بار چای نعنا بنوشید. برای درست کردن چای، ۱ قاشق چایخوری برگ خشک شده‌ی نعناع را به یک فنجان آب در حال جوشیدن اضافه کنید. درب آن را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد. بعد آن را صاف کنید و بنوشید.

– می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، دو بار در روز و به مدت یک هفته از کپسول‌های نعناع دارای پوشش روده‌ای مصرف کنید.

۲. سر درد را تسکین می‌دهد

نعناع همچنین به تسکین انواع مختلف سردرد، مانند سردردهای میگرنی، استرسی یا تنشی کمک می‌کند. این گیاه اثرات ضد درد قابل ملاحظه‌ای دارد که به کاهش حساسیت نسبت به درد کمک می‌کند. همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و تنش عضلانی را کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ی منتشر شده در سفالاژیا – مجله‌ی بین‌المللی سر درد، در سال ۱۹۹۴، استفاده از ترکیب روغن نعناع و اتانول باعث کاهش قابل توجهی در حساسیت به سردرد شد. همچنین در مطالعات انجام شده دریافته‌اند که رایحه‌ی باطراوت نعناع به بهبود حافظه و سطح هوشیاری کمک می‌کند.

– ۳ قطره روغن نعناع را با یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا، روغن زیتون یا هر روغن حامل دیگری مخلوط کنید. این روغن را پشت گردن و روی شقیقه‌های‌تان بمالید. به آرامی ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را ماساژ بدهید. بوی روغن نعناع نیز اثری تسکین دهنده دارد.

– نوشیدن یک فنجان چای نعناع غلیظ هم می‌تواند به تسکین سر درد کمک کند.

۳. حالت تهوع را کاهش می‌دهد

نعناع همچنین می‌تواند به کاهش تهوع و استفراغ کمک کند. این گیاه آنزیم‌های لازم برای گوارش را فعال می‌کند که آنها به نوبه‌ی خود حالت تهوع را به حداقل می‌رسانند. طبق یک مطالعه‌ در ۱۹۹۷ در دانشگاه لیورپول انگلستان، نعناع می‌تواند به نحو موثری تهوع بعد از عمل را از بین ببرد.

– برای کاهش تهوع به آرامی یک فنجان چای نعناع گرم را سر بکشید

– همچنین می‌توانید یک آب نبات نعناعی بمکید.

– گزینه‌ی دیگر آن است که چند قطره روغن معطر نعناع را روی یک دستمال بریزید و با نفس‌های عمیق از آن استنشاق کنید.

نکته: اگر بوی آن باعث حالت تهوع شما می‌شود، پس از نعناع استفاده نکنید.

۴. به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند

خاصیت ضد باکتریایی نعنا مانع رشد باکتری‌ها در دهان می‌شود، در نتیجه از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مشکلات دهان و دندان جلوگیری می‌کند. به علاوه، دهان‌تان را خوشبو می‌کند.

– برای دور ماندن از مشکلات دهان و دندان روزی ۵ تا ۶ برگ نعنا را بجوید.

– همچنین می‌توانید برای مسواک زدن یا تمیز کردن دهان‌تان از خمیردندان یا دهان‌شویه‌ای استفاده کنید که حاوی نعنا است.

– حتی می‌توانید یک فنجان چای نعناع غلیظ دم کنید، بگذارید سرد شود و بعد روزی یک بار از آن برای شستن دهان‌تان استفاده کنید.

۵. از حساسیت و آسم جلوگیری می‌کند

نعناع همچنین به رهایی از علائم حساسیت و آسم کمک می‌کند. به عنوان یک خلط آور، بدن را تحریک می‌کند تا عفونت‌های مجاری تنفسی، ریه‌ها، نایژه و نای را تخلیه کند. این امر باعث از بین بردن علائم آسم می‌شود.

نعناع یک شل کننده‌ی عالی است و در طول فصل حساسیت گرفتگی‌ها را برطرف می‌کند. به علاوه، نعناع دارای خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است که مانع واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

– اگر از سرفه رنج می‌برید، یک قطره روغن نعناع را به یک قوری آب داغ اضافه و از بخار آن استنشاق کنید.

– چند قطره روغن نعنا را با روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را روی سینه، گردن و بینی‌تان بمالید تا سینوس‌های‌تان باز شود و بتوانید به راحتی تنفس کنید.

– برای خلاص شدن از علائم حساسیت و آسم می‌توانید روزانه از مصرف چند فنجان چای نعناع لذت ببرید.

۶. درد عضلات را از بین می‌برد

نعنا گردش خون را بهبود می‌بخشد و اثرات ضد التهابی و مسکنی از خود نشان می‌دهد که به تسکین درد عضلات کمک می‌کند. منتول، یکی از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده‌ی نعناع، به تسکین بافت‌های عضلانی ملتهب کمک می‌کند.

– به آرامی روغن نعنا مخلوط شده با روغن حاملی مثل روغن زیتون یا روغن بادام را روزی چند بار برای کاهش درد روی ماهیچه‌ی دردناک بمالید و ماساژ بدهید.

– یکی از جایگزین‌های استفاده از روغن زیتون مصرف پمادهای عضلانی است که حاوی نعنا هستند.

۷. باعث بهبود گوارش می‌شود

سوء هاضمه یکی از رایج‌ترین شکایات پزشکی است که می‌توانید آن را با نعنا درمان کنید. این گیاه به شل کردن عظلات معده کمک می‌کند، جریان صفرا را بهبود می‌بخشد و به طور کلی باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می‌شود. رایحه‌ی آرامش بخش نعنا باعث تولید آنزیم‌های گوارشی برای کمک به هضم غذا می‌شود.

– وقتی از سوء هاضمه رنج می‌برید، چند قطره روغن نعناع را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و بعد از صرف وعده‌ی غذایی‌تان از آن بنوشید.

– همچنین می‌توانید برای بهبود اوضاع گوارشی‌تان روزانه چند فنجان چای نعنا بنوشید.

۸. با جوش‌ و آکنه مبارزه می‌کند

نعناع دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتری و آنتی اکسیدانی است که تاثیرات شگفت‌انگیزی بر پوست‌های مستعد آکنه دارد. این گیاه همچنین به کاهش تولید سبوم کمک می‌کند. همچنین می‌توان از این گیاه برای تسکین خارش و آلودگی پوست استفاده کرد.

– عصاره‌ی نعناع تازه را روی آکنه، جوش یا دیگر عارضه‌های پوستی بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند، بعد آن را با آب سرد بشوئید. این عمل را یک یا دو بار در روز تکرار کنید تا پوست‌تان بهبود پیدا کند.

– به عنوان یک راه دیگر، می‌توانید ۲ تا ۴ بار در روز چند قطره روغن نعناع را مستقیما روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید.

نکته: قبل از مالیدن روغن نعناع به طور مستقیم روی پوست، ابتدا کمی از آن را روی یک نقطه‌ی کوچک از پوست‌تان امتحان کنید تا مطمئن شوید نسبت به آن حساسیت ندارید.

۹. باعث تحریک رشد مو می‌شود

نعناع برای موها نیز مفید است. این گیاه گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث تحریک رشد مو می‌شود. به علاوه، با شوره مبارزه و به حفظ تعادل Ph پوست سر کمک می‌کند.

– چند قطره از روغن معطر نعناع را به روغن زیتون فرابکر، روغن نارگیل یا سایر روغن‌های حامل(به انتخاب خودتان) اضافه کنید. مو و پوست سرتان را با این مخلوط ماساژ دهید، و بگذارید حداقل ۴۵ دقیقه به همان صورت باقی بماند و بعد مطابق معمول موهای‌تان را شامپو کنید. این عمل را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

– گزینه‌ی دیگر آن است که ۲ تا ۳ قطره روغن معطر نعناع را به شامپویی که همیشه استفاده می‌کنید بیفزایید و مطابق معمول مصرف کنید.

۱۰. استرس را از بین می‌برد

بوی روحیه بخش نعنا به کاهش استرس و رهایی از خستگی ذهنی کمک می‌کند. به علاوه، اثری آرامبخش و خنک‌کننده دارد که آرامش‌تان را افزایش می‌دهد و باعث روشن‌اندیشی می‌شود.

– وقتی استرس دارید، چند قطره از روغن معطر نعناع را روی یک دستمال بریزید و رایحه‌ی آن را به آرامی استنشاق کنید. این کار ذهن‌تان را باز خواهد کرد و شما کمتر احساس استرس خواهید کرد.

– چند برگ نعنا یا چند قطره روغن نعنا را به آب وان حمام‌تان اضافه کنید، و از خاصیت ضد استرسی آن در هنگام استحمام لذت ببرید.

هشدار

هرچند مصرف مقادیر کم نعناع معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند، با وجود این توصیه می‌شود که قبل از استفاده از آن برای رفع مشکلات پزشکی حتما با یک پزشک مشورت کنید.

کسانی که سابقه‌ی سنگ کیسه صفرا دارند نباید از این گیاه استفاده کنند. از مصرف دوزهای بالای نعناع اجتناب کنید چون این کار می‌تواند باعث بروز مشکل نارسایی کلیه شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید