عربستان پشت پرده کشتار شیعیان نیجریه

کدخبر: ۱۶۴۰۷۴
یکی از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به شرح تحولات نیجریه و همچنین آخرین وضعیت رهبر جنبش اسلامی این کشور که توسط دولت به صورت غیرقانونی در بازداشت به سر می‌برد و وضعیت جسمانی وی رو به وخامت است، پرداخت.

 

به گزارش ایلنا، «ش. عبدالله» فعال سیاسی و مذهبی نیجریه‌ در تشریح آخرین وضعیت شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان اعلام کرد که چند هفته پیش یک پزشک معالج از وخامت وضع جسمانی شیخ زکزاکی، خصوصا چشم دیگر وی خبر داده و نسبت به آن هشدار داد. از آن تاریخ تاکنون هیچ واکنشی در سطح دولت نیجریه و واکنش بین‌المللی نسبت به وضعیت جسمانی زکزاکی صورت نگرفته است. همچنین یک چشم شیخ ابراهیم زکزاکی نیز در طول مدت بازداشت و به دلیل ممانعت دولت نیجریه از فراهم‌سازی وضعیت و خدمات پزشکی مناسب، نابینا شده‌است.

این عضو جنبش اسلامی نیجریه در خصوص آزادی رهبر این جنبش افزود قبلا دادگاه اعلام کرده بود که شیخ ابراهیم زکزاکی باید در مدت ۴۵ روز آزاد شود. ولی اکنون با گذشت  بیش از ۴۰ روز دیگر از این موعد (که سیستم قضایی نیز اعلام کرده بود اگر در این مدت آزاد نشود فرایند قانونی علیه دولت آغاز می‌شود) به رغم پایان یافتن مهلت و به راه افتادن اعتراض‌ها در سطح نیجریه و اعتراض‌های بین‌المللی و سکوت رسانه‌ها و دولت‌ها هیچ اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است.

این فعال سیاسی نیجریه ‌ای درباره رویکرد دولت در قبال جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد قبلا فشارها به صورت فشار سخت و کشتار بود که در زاریا به اوج رسید. ولی اکنون دولت سعی دارد که فعالیت‌های این جنبش را محو کرده و از بین ببرد. این امور به محدود شدن فعالیت‌ها و اجازه ندادن برای هیچ فعالیت فرهنگی و مذهبی و اموری همچون فعالیت‌های جاسوسی و مخفیانه علیه شخصیت‌ها و افراد جنبش در حال گسترش است.

وی ادامه داد دولت سعی می‌کند با سیاست و تحت یک برنامه طراحی شده جنبش را به صورت نرم سرکوب  کند.

از دیگر فعالیت‌ها ایجاد تفرقه و نفوذ بین سران و اعضای جنبش است و همه این امور نشان‌دهنده یک توطئه گسترده علیه این جنبش است. حتی از طرفی به دلیل این که اکثر ارتشی‌های نیجریه از جنوب این کشور انتخاب می‌شوند و مسیحی هستند، سعی در سرکوب تمامی حرکت‌های اسلامی به هر نحوی دارند و گاهی این سرکوب‌ها حتی شامل طرفداران رئیس‌جمهوری نیز می‌شود. برای مثال کشته شدن ۱۰۰ نفر از طرفداران رئیس‌جمهوری در جنوب کشور از جمله این موارد است.

عبدالله ادامه داد همچنین فعالیت‌های تبلیغ مسلمانان افراطی جهت قرار دادن مردم در مقابل مردم از دیگر حربه‌های حکومت برای سرکوب جنبش اسلامی به شمار می‌رود که از مردم نیجریه خصوصا اهل تسنن برای مقابله با شیعیان استفاده می‌کنند.

این عضو جنبش اسلامی نیجریه درباره حمایت عربستان از نیجریه خاطرنشان کرد نقش عربستان در کشتار شیعیان و جلوگیری از فعالیت جنبش اسلامی نیجریه بسیار پررنگ است و آنها هم در اصل ابزار دست اسرائیل و آمریکا هستند. عربستان پیش از وقوع حادثه زاریا در شبکه‌های تلویزیونی به تبلیغ گسترده علیه شیعیان و هشدار در خصوص افزایش جمعیت چشمگیر شیعیان و فعالیت‌های جنبش اسلامی پرداخت. این امر نشان‌دهنده نگرانی آنها از این قضیه است.

با انتخاب رئیس‌جمهوری جدید و مسلمان، نفوذ عربستان در دولت نیز بیشتر شد و سعی کردند با دادن برخی امتیازات و تشریفات صوری او را به سمت خود بکشانند. این رئیس‌جمهوری نیز روابط نزدیکی با گروه‌های وهابی و سلفی دارد و برخی از مشاروان و معاونان وی از افرادی  هستند که تمامی آن‌ها مورد حمایت کامل عربستان هستند و برخی از این افراد سفرهای بلندمدت به عربستان و ملاقات‌های خصوصی با سران و مفتیان سعودی دارند.

عبدالله در رابطه با فعالیت‌های تروریستی در نیجریه نیز ادامه داد دو گروه تروریستی در نیجریه فعال هستند. «بوکوحرام» و «دیافرا». این گروه یعنی گروه دیافرا بیشتر در جنوب کشور فعالیت می‌کنند و سعی در عدم پیشرفت شمالی‌ها در مقابل جنوبی‌ها دارند. بوکوحرام در شمال و شرق نیجریه فعالیت می‌کند. این گروه در پی ایجاد یک حکومت به زعم خود اسلامی بوده و آموزش‌های فعلی را مغایر با تعالیم اسلامی می‌داند. بوکوحرام همچنین هدفی را دنبال می‌کند و آن تخریب جنبش اسلامی نیجریه است. این گروه تروریستی سعی می‌کند با تخریب وجهه این حرکت و بهره‌گیری از اختلاف‌ها بین اهل تشیع و تسنن مردم را نسبت به جنبش اسلامی بدبین کند.

وی اضافه کرد در حالی که این توطئه نیز به دلیل عملکرد خوب اعضای جنبش اسلامی و حرکت در مسیر اسلام واقعی و نه اسلام سعودی شکست خورده و باعث شده است مردم نیجریه و اهل تسنن این کشور این تبلیغات علیه جنبش اسلامی را نپذیرند.

این فعال سیاسی تصریح کرد چند روز قبل دولت نیجریه با صدور بیانیه‌ای علاوه بر این دو گروه حرکت اسلامی نیجریه را نیز به عنوان گروه تروریستی اعلام کرده است، در حالی که این گروه هیچ اقدامی علیه امنیت کشور انجام نداده بلکه همیشه مدافع امنیت مردم و کشور نیجریه بوده و هستند.

وی در انتها با اشاره به سرنوشت دختران چیبوک اعلام کرد بوکوحرام این دختران را با حمله به برخی مناطق به عنوان اسیر جنگی یا به عنوان کنیز ربوده ‌است. پرونده دختران چیبوک به طرز عجیبی در حال مسکوت شدن است و حکومت جدیدا مواضع سختی نسبت به بوکوحرام اتخاذ نمی‌کند.

شاید حمایت عربستان از دو طرف یعنی حکومت و بوکوحرام باعث شده است که حکومت نسبت به قضیه بوکوحرام موضع بی‌تفاوتی اتخاذ کند.

حکومت هیچ صحبتی در خصوص سرنوشت این ۲۰۰ دختر نمی‌کند و این در حالی است که طبق اعلام بوکوحرام برخی از عناصر این گروه با برخی از این دختران ازدواج کرده‌اند.

در برخی ویدئوهای منتشر شده توسط بوکوحرام، این دختران با خانواده‌های خود و حکومت صحبت‌هایی جهت اقدام برای آزادی خود می‌کنند.

وی ادامه داد البته این عدم موضع‌گیری قاطع علیه بوکوحرام همچنین دلیل دیگری دارد و آن هم گزارش‌هایی مبنی بر این است که دولت قصد استفاده از بوکوحرام علیه جنبش اسلامی را دارد.

این استفاده ممکن است بر دو نوع باشد. یا اینکه با تبلیغ این امر که جنبش اسلامی و بوکوحرام دو گروه همفکر و همراه هستند، اقدام به قلع و قمع حرکت اسلامی نیجریه کنند یا اینکه استفاده ابزاری از عناصر بوکوحرام برای هدف قرار دادن جنبش اسلامی در عملیات‌های تروریستی را در دستور کار قرار دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید