سبزی پلو و رشته پلو را بهتر بشناسید

کدخبر: ۱۶۴۱۵۰
اگر بخواهیم جایزه غذای محبوب سال را ازبین غذاهای ایرانی انتخاب کنیم، عنوان این غذای محبوب با اختلاف زیادی به سبزی پلو با ماهی می‌رسد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : غذای خوش طعمی که بنابر رسم کهن ما ایرانی‌ها باید در شب سال نو خورده شود. ما ایرانی‌ها رسم داریم که در شب سال نو سبزی پلو با ماهی بخوریم و معتقدیم که اگر این حالت میسر نشود، احتمالاً سال جدید نمی‌تواند سال خوبی برای‌مان باشد؛ اما تمام این خرافات را که کنار بگذاریم، سبزی پلو با ماهی علاوه بر خوش‌طعم بودنش، فواید زیادی هم دارد و یک غذای کامل به شمار می‌رود که در ادامه به هر کدام از آن‌ها از زبان متخصص تغذیه اشاره می‌کنیم.

سبزی پلو

به گزارش مجله ی زندگی ایده آل، بیشتر ایرانی‌ها جز در مناطق کویری و البته نواحی مرکزی ایران عادت به خوردن سبزی پلو با ماهی دارند. این غذا سرشار از مواد مغذی و البته مواد عدنی مفید است. اهالی شمال کشور هنگام طبخ این غذا از سبزی‌های خاص استفاده می‌کنند، اما به طور کلی سبزی این غذا تره، جعفری، شوید و گشنیز است. خاصیت هرکدام از این سبزی‌ها متفاوت است. در ادامه به معرفی ویژگی‌های این غذا می‌پردازیم.

شوید با طعم منحصر به فردش

اگر می‌خواهید لاغر شوید، بهتر است که از شوید استفاده کنید. این گیاه می‌تواند از ضعف و بی‌حالی هم جلوگیری کند. خوردن این گیاه باعث رفع سرفته هم می‌شود.

تره‌های پرخاصیت

تره سرشار از منگنز، پتاسیم، فسفر و روی و ویتامین C است. این ماده خوراکی تقویت کننده دستگاه گوارش است. تره به تنهایی هم مزه خوبی دارد.

جعفری‌های خوش خوراک

جعفری‌ ماده غذایی سرشار از آهن و اسید فولیک است. پس اگر دچار کم‌خونی هستید، بهتر است از این گیاه زیاد استفاده کنید. این گیاه سرشار از ویتامین‌های A.C.E و کربوهیدرات است.

ماهی‌های مزه‌دار شده

امگا-۳ و فسفر از مهم‌ترین ویژگی‌های تغذیه‌ای یک ماهی خوش‌طعم است. البته ناگفته نماند که ماهی طبع سردی دارد و نباید به تنهایی و در کنار یک ماده خوراکی با طبع سرد استفاده شود.

با رشته پلو، رشته امور را به دست بگیرید

اگر می خواهید رشته امور در سال جدید را به دست بگیرید، حتما رشته پلو بخورید! این باور قدیمی بین مردم کشورمان برقرار است. بخشی از این باور جنبه روان‌شناسانه دارد و باعث می‌شود که ما باور کنیم در سال جدید همه چیز زندگی طبق خواسته ما پیش می‌رود. با اجزای تشکیل دهنده رشته پلو و خاصیت‌های آنها بیشتر آشنا می‌شوید.

خرمای رشته پلو

از دیگر مواد خوراکی که معمولاً در این غذا استفاده می‌شود، خرماست. خرما دارای قند طبیعی است و بهترین منبع غذایی، برای کسانی است که دچار کم‌خونی هستند. پس اگر در خانواده‌تان فردی وجود دارد که دچار کم‌خونی است، حتما در رشته‌پلوی عیدانه او از خرما استفاده نید.

گوشت مرغ بدون چربی

معمولاً در رشته پلو از گوشت قرمز استفاده می‌شود، به دلیل صفر بودن چربی ترانس گوشت مرغ توصیه می‌کنیم که گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید.

کمشمش نخودی رشته پلو

کشمش از اجزای جداشدنی رشته پلو است، بیشتر ایرانی‌ها از این ماده خوراکی در رشته پلو استفاده نمی‌کنند. بد نیست که بدانید همین ماده خوراکی خوشمزه کوچک دارای آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گوناگون است.

التیام بخش اعصاب

زعفران یار و همدم غذاهای ایرانی است. اگر قصد درست کردن پلو را دارید، حتما در غذای‌تان از این ماده خوش‌طعم استفاده کنید. زعفران التیام‌بخش اعصاب است و در پیشگیری از افسردگی نقش اساسی دارد و این گیاه همچنین می‌تواند باعث کاهش وزن و کنترل کلسترول شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید