درمان یبوست با برگ سنا

کدخبر: ۱۶۴۱۵۲
مصرف سنا به صورت دم نوش برای درمان یبوست مفید است. اما در طب سنتی خوردن خود گیاه سنا به تنهایی منع شده است و باید سنا با مصلح آن استفاده شود.

 

به گزارش بهداشت نیوز، علی لپه ئیان عضو اتحادیه گیاهان دارویی مشهد در خصوص خواص دارویی گیاه سنا اظهار کرد: سنا بیشتر به صورت دم نوش استفاده می شود، از این گیاه برای درمان یبوست، صرع، جنون، سردردهای کهنه(مزمن)، مسهل بلغم، مسهل اخلاط موادسوخته (مواد زاید را از مغز و شش ها و دستگاه داخلی جذب کرده و از راه دستگاه گوارش دفع می کند) مفید است.

وی خاطر نشان کرد: سنا گیاهی است کوتاه و شاخه دار که به طور وحشی در سواحل رود نیل، حجاز، هندوستان، بلوچستان و بعضی از نواحی شمالی ایران می روید.

لپه ئیان در ادامه گفت: طبیعت گیاه سنا گرم و خشک است، برگ سنا، بیشتر از میوه آن مورد استفاده قرار می گیرد و مقدار مصرف آن ۲ تا ۴ گرم در روز است.

وی افزود: مصرف طولانی مدت این گیاه در طب سنتی توصیه نشده و بهتر است این گیاه هفته ای دو تا سه بار استفاده شود. عضو جامعه اسلامی احیاء گیاه درمانی تاکید کرد: مصرف سنا در افراد گرم مزاج باید با تخم گشنیز و ختمی سفید استفاده شود.

گیاهی که نباید به تنهایی مصرف شود

وی خاطر نشان کرد: در طب سنتی خوردن خود گیاه سنا به تنهایی منع شده است و باید سنا با مصلح آن(رابط بین غذا و دارو در بدن انسان که باعث می شود غذا و دارو با هم سازگار شوند) استفاده شود، یعنی باید گیاه سنا با تخم گشنیز و ختمی سفید استفاده شود.

لپه ئیان در خصوص فرمول سنا برای افراد گرم مزاج اظهار کرد: سنا ۲۰ گرم، تخم گشنیز ۲۰ گرم و خطمی سفید ۱۵ گرم را با هم مخطوط کرده و به ۵ قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را با یک لیوان آب جوشانده و شب ها قبل از شام میل کنید.

وی ادامه داد: افراد سرد مزاج باید گیاه سنا را با گل محمدی و رازیانه مصرف کنند، فرمول مصرف سنا برای افراد سرد مزاج این است که ۲۰ گرم سنا را با ۱۰ گرم گل محمدی و ۲۰ گرم رازیانه مخلوط کرده و به ۵ قسمت تقسیم می نماییم و یک پنجم آن را با یک لیوان آب می جوشانیم، بعد از جوشیدن به مدت ده دقیقه ان را دم کرده و شب ها قبل از شام میل کنید.

قولنج با مصرف گیاه سنا

عضو انجمن ترویج گیاهان دارویی ایران خاطر نشان کرد: یکی از ضررهای سنا این است که باعث قولنج و اسپاسم شکمی می شود. لپه ئیان در خصوص منع مصرف سنا گفت: در زمان خونریزی، اسهال، زنان باردار، اطفال زیر سه سال، افرادی که زخم معده دارند، دل پیچه، خانم های شیرده، و بواسیل مصرف گیاه سنا منع شده است.

وی در خصوص فواید این گیاه اظهار کرد: این گیاه برای درمان رماتیسم و نقرس مفید است اگر چهار گرم سنا را با روغن زیتون و کمی آب بجوشانید و روغن صاف شده را میل کنید برای درد کمر بسیار مفید است.

وی افزود: طب اسلامی به خوردن سنا تاکید کرده است، امام صادق(ع) فرمودند «اگر مردم می دانستند که گیاه سنا چه خواصی دارد، ارزش هر مثقال از آن را به اندازه دو مثقال طلا می رساندند» و فرمودند « گیاه سنا باعث ایمن یافتن بدن از فلج، جزام، پیسی و دیوانگی می شود». لپه ئیان در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) در رابطه با گیاه سنا فرمودند «خودتان را با سنا درمان کنید که اگر مرگ، دارویی داشته باشد، آن دارو سنا است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید