پیام حمله آمریکا به سوریه برای کره شمالی

کدخبر: ۱۶۴۷۰۹
اگرچه حمله موشکی اخیر آمریکا علیه یک پایگاه هوایی نظام سوریه تنها منحصر به این کشور بود اما مطمئنا این اقدام توجه یک دشمن دیگر آمریکا یعنی کره شمالی را به خود جلب کرده است.
پیام حمله آمریکا به سوریه برای کره شمالی

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: «در اولین مذاکرات میان دونالد ترامپ ، رییس‌جمهور آمریکا و شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین مساله کره‌شمالی محوری‌ترین و مهمترین مساله امنیتی در میز مذاکره بود.

با این حال تصمیم ترامپ برای انجام حملات موشکی علیه سوریه تا حدی دینامیک موجود در قبال مساله پیونگ یانگ را تغییر داده و موشک‌های آمریکا فراتر از تهدید به تحریم یا انزوای بیشتر، پیامی را برای کره شمالی داشتند.

ترامپ درباره نشستش با رهبر چین لحنی مثبت داشت و درباره این حرف زد که چطور از چین خواسته تا بر کره شمالی اعمال نفوذ کند و یا تهدید کرد که در صورت لزوم به تنهایی در قبال کره شمالی اقدام می‌کند و واشنگتن می‌تواند حتی بدون کمک چین نیز مساله کره شمالی را کاملا حل و فصل کند.

در عین حال پیونگ یانگ نیز پیش از دیدار اخیر ترامپ با شی جینپینگ با آزمایش یک موشک بالستیک تلاش کرد تا موضع خود را اعلام کند.

در حالیکه همه توجهات صرف حمله هوایی آمریکا به سوریه شده بود انتظارها درخصوص وقوع یک رویارویی بر سر سیاست مربوط به کره شمالی برآورده نشده و در نشست رهبران آمریکا و چین نیز تحول چشمگیری نسبت به کره شمالی اعلام نشد.

با این حال رهبران دو کشور متعهد شدند که همکاری نزدیک‌تری برای وادار کردن کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش داشته باشند؛ این البته وعده‌ای است که پیونگ یانگ تا به حال چندین بار شنیده است.

این همکاری نزدیک‌تر می‌تواند شامل اعمال شدیدتر تحریم‌های تجاری بین‌المللی علیه کره شمالی باشد چرا که تقریبا همه تجارت کره شمالی از طریق چین انجام می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که جلوی قابلیت کره شمالی برای استفاده از نظام مالی بین‌المللی گرفته شود و همچنین اعمال مجازات‌های سنگین و تحریم علیه تعامل‌کنندگان با کره شمالی نیز به اجرا در آید.

پکن اگرچه همواره از بابت برنامه هسته‌ای کره شمالی به عنوان همسایه خود نگرانی عمیق داشته اما بر رویکردی متمرکز بر مذاکرات و شراکت به جای تحریم و انزوا در قبال کره شمالی تاکید داشته است.

رییس‌جمهور چین با وجود آنکه از مذاکرات اخیرش با ترامپ بدون دستیابی به تعهد خاص و مهمی خارج شد اما ظاهرا در این مذاکرات توانسته به سازش کوچکی دست پیدا کند.

در این میان خبر اقدام نظامی ترامپ علیه سوریه برای پیونگ یانگ می‌تواند صدای بلندتری داشته باشد. پیونگ یانگ نیز مثل دیگر کشورهای جهان در حال سنجیدن این است که ترامپ می‌تواند چگونه رهبری باشد.

حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه تصویر ترامپ را به عنوان رهبری متمایل به استفاده از نیروی نظامی به روشی سریع و هدفمند تقویت کرد و این دقیقا همان سناریویی است که کره شمالی بیشترین نگرانی را از آن دارد.

حملات موشکی آمریکا به سوریه که بلافاصله بعد از پایان دیدار ترامپ با شی جینپینگ در پنج‌شنبه شب اعلام شدند به بهانه تلافی حمله شیمیایی نسبت داده شده به بشار اسد در خان شیخون صورت گرفتند.

کره شمالی مدت‌ها ادعا کرده که آمریکا در تدارک برای یک چنین حملات هدفمند مشابهی علیه خاک خودش و یا حتی تهاجم تمام عیار علیه این کشور است اما در حقیقت کره شمالی با این حرفش برنامه هسته‌ای خود را به عنوان یک عامل بازدارنده لازم در مقابل تهدید نظامی آمریکا توجیه کرده است.

همچنین کره شمالی طی هفته‌های اخیر هشدار داده که رزمایش مشترک اخیر آمریکا و کره جنوبی که هر سال برگزار می‌شود اما امسال بزرگ‌ترین رزمایش بوده و در حال حاضر ادامه دارد سبب افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره شده است.

واشنگتن وجود هرگونه تمایلی نزد خود برای حمله به کره شمالی را رد کرده است.

اگر آمریکا یک چنین حمله‌ای را حتی برای یک بار انجام دهد دست به یک اقدام بسیار پرریسک‌تر زده است.

کره شمالی برخلاف سوریه گزینه‌هایی برای تلافی کردن دارد. کره شمالی علاوه بر برخورداری از قابلیت‌های مربوط به موشک‌های دوربرد و همچنین افزایش قابلیت‌های هسته‌ای‌اش توپخانه و موشک‌های کوتاه بردش را برای حمله به سئول آماده کرده است. سئول پایتخت کره جنوبی به عنوان هم‌پیمان مهم آمریکا در منطقه و شهری برخوردار از بیش از 10 میلیون جمعیت است.

حملات آمریکا علیه دولت بشار اسد در سوریه که کره شمالی آن را هم‌پیمان خودش می‌داند توجه پیونگ یانگ را به تهدید اخیر ترامپ به منظور دست زدن به اقدام یکجانبه برای حل برنامه تسلیحاتی کره شمالی بیش از پیش جلب کرده است.

در عین حال پاسخ چین به حملات اخیر آمریکا به سوریه آرام و ملایم بود و اگر پیونگ یانگ انتظار پشتیبانی اخلاقی پکن را داشته باشد احتمالا حمایتی دریافت نخواهد کرد.

در عین حال این حملات به چین نیز پیام می‌دهد که ترامپ آماده عمل به وعده‌اش برای اقدام یکجانبه به منظور حل مساله کره شمالی در صورت خودداری پکن به منظور تحت فشار قرار دادن این همسایه خود است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید