وجود «آدامس نفتی» کذب است

کدخبر: ۱۶۴۸۹۱
رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو، گفت:مردم نباید بر گفته های غیر علمی که عنوان می شود پایه اصلی آدامس یکی از ۷۰ هزار مشتقات نفت خام است، توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نسترن محمدی افزود: آدامس از جمله تنقلات جویدنی است که مصرف آن سابقه طولانی در سراسر جهان دارد و مواد متشکله اصلی آن صمغ پایه از انواع طبیعی و مصنوعی، شکر، گلوکز، شیرین کننده های مجاز است و مردم نباید بر گفته های غیر علمی که عنوان می شود پایه اصلی آدامس یکی از ۷۰  هزار مشتقات نفت خام است، وقعی بنهند.

وی ادامه داد: متاسفانه عده ای برای دیده شدن هر حرفی را بیان می کنند لذا بهترین حربه برای مقابله با چنین گفته های خنده داری رجوع به منابع معتبر است.

محمدی اظهار داشت: گرچه آدامس ها در شکل ها و اندازه های مختلف تولید می شود اما ماده اصلی آن Gum base یا همان پایه آدامس است که به صورت  طبیعی یا مصنوعی مشاهده می شود.

وی ادامه داد: پایه طبیعی شامل صمغ های طبیعی اولئورزینی هستند که عموما از تنه درخت بدست آمده و سپس فرآوری می شوند که در ایران معروفترین صمغ طبیعی  تحت نام سقزشناخته می شود.

محمدی گفت: صمغ های پایه مصنوعی نیز بi صورت منتتیک در صنعت تهیه می شود و متشکل از برخی افزودنی های مجاز هستند که براساس مقررات  کدکس بین المللی مواد غذایی افزودنی های مجاز برای تهیه صمغ مصنوعی بطور کامل مشخص گردیده و همواره پایش و کنترل آنها بر اساس ضوابط بین المللی انجام می شود.

رئیس اداره نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: پایه آدامس یک ترکیب غیرمغذی، غیرقابل هضم و نامحلول در آب است که برای انتقال شیرینی و طعم در آدامس استفاده می شود. غیرمغذی و غیرقابل هضم بودن به این منظور نیست که از مواد غیرخوراکی تشکیل شده بلکه منشاء آنها گیاهی بوده انواع رزین ها، روغن های خوراکی مثل گلیسرول ها کربنات کلسیم، امولسیفایرها و ... را شامل می شود که طبیعتا بنا بر کیفیت کیفیت و نوع کاربرد و محصول نهایی متفات است.

وی در پایان گفت: آنچه بیانش ضروری به نظر می رسد اینکه که آدامس نیز مانند دیگر فرآورده های غذایی در هنگام تولید بطور ناگهانی و سرزده مورد پایش و کنترل کارشناسان غذا و دارو قرار گرفته و بر مواد اولیه مصرفی آنها نظارت کامل اعمال می شود کما اینکه محصول نهایی نیز حتما مورد آزمایش واقع می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید