چرا رئیسی از اصولگرایان اعلام استقلال کرد؟

کدخبر: ۱۶۴۹۵۷
با اعلام استقلال رییسی و اینکه مستقل از جناح‌‍‌های سیاسی وارد انتخابات می‌شود. اصول‌گرایان می‌توانند نامزد و حتی نامزدهایی را برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم معرفی کنند.
چرا رئیسی از اصولگرایان اعلام استقلال کرد؟

عصر ایران - مصطفی داننده : در حالی که جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی «جمنا» حجت الاسلام ابراهیم رییسی را به عنوان نامزد این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، معاون اول سابق قوه قضائیه در بیانیه اعلام حضور خود در انتخابات اعلام کرد به طور مستقل وارد انتخابات خواهد شد.

در بیانه ابراهیم رییسی آمده است:« این حضور با توکل به خدا و توسل به حضرت بقیه الله الاعظم (روحی فداه) فارغ از گروه بندی های سیاسی رایج و صرفاً با تاکید بر رعایت قانون ، اخلاق، انصاف ، صداقت با مردم و پرهیز از جنجال و سوء استفاده از مقدسات و بیت المال در رقابت انتخاباتی خواهد بود و معتقدم مردم صاحبان حقیقی سرنوشت کشور و انقلابشان هستند و آنانند که به واسطه ی فرصت دادن برای خدمت، بر مسئولان منت دارند.»

سوالی که بعد از این بیانیه در فضای سیاسی ایران مطرح شد این معنا بود که چرا دادستان ویژه روحانیت با وجود حمایت اصول‌گرایان، مستقل وارد انتخابات ریاست جمهوری شده است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان دو فرضیه را مطرح کرد.

فرضیه اولی که بعد از این بیانیه مطرح می‌شود این معناست که این اعلام استقلال یک استراتژی انتخاباتی است. حضور رییسی به عنوان نامزد اصول‌گرایان باعث می‌شود تا برخی از نامزدهای مطرح اصول‌گرا مانند قالیباف به احترام اینکه او نامزد راست‌گرایان است وارد صحنه نشوند.

حالا اما با اعلام استقلال او و اینکه مستقل از جناح‌‍‌های سیاسی وارد انتخابات می‌شود. اصول‌گرایان می‌توانند نامزد و حتی نامزدهایی را برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم معرفی کنند. نامزدهایی که در اصل نمایندگان اصول‌گرایان هستند اما بیشتر برای حمایت از رییسی و حمله به روحانی وارد عرصه شوند. 

چرا رییسی از اصول‌گرایان اعلام استقلال کرد؟

پیام سریع ضرغامی بعد از اعلام کاندیداتوری رییسی به عنوان نامزد مستقل حکایت از این معنا دارد. در پیام ضرغامی به جمنا آمده است:« همانگونه که در متن بیانیه حجت الاسلام والمسلمین آقای رئیسی آمده فارغ بودن از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج، مورد تأکید قرار گرفته که در واقع بر مرزبندی ایشان با جریان نوپای سیاسی جبهه‌ مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)، صراحت دارد. پیشنهاد می‌کنم به جای ایشان و نفر پنجم اعلامی که با صراحت مورد تکذیب و اعتراض ایشان قرار گرفته، دو نفر بعدی یعنی آقایان حاجی بابایی و نیکزاد را جایگزین نمایید.»

اصول‌گرایان می‌خواهند با این روش هم در کنار نامزد به اصطلاح رای آور خود یعنی رییسی، نامزدهای دیگری را داشته باشند و هم بگویند بر اساس سازوکار وحدت در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کردیم.

فرضیه دوم این است که ابراهیم رییسی در این مدت و با مشاهده فضای سیاسی کشور و البته نتایج سه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، مجلس دهم و خبرگان پنجم به این نتیجه رسیده است که اصول‌گرایی از منظر سیاسی جایگاهی در میان جامعه ندارد و مردم در انتخابات به نامزد اصول‌گرایان رای نخواهند داد.

به نظر می‌رسید همین معنا باعث شده است تا دادستان سابق کل کشور تلاش کند خود را فردی فراجناحی معرفی کند. شاید رییسی دوست دارد در مسیری گام بردارد که هاشمی رفسنجانی سال‌ها درآن مسیر گام برداشته بود. فراجناحی بودن یکی از ویژگی‌های مهم هاشمی رفسنجانی بود.

باید دید در نهایت با وجود شرایط ایجاد شده در جبهه اصول‌گرایی، رییسی به عنوان نامزد نهایی این جریان معرفی می‌شود یا در کنار او راست‌گرایان نامزدهای دیگری را هم معرفی می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید