نمایندگان مجلس:شورای نگهبان مراقب حق الناس باشد

کدخبر: ۱۶۵۷۶۲
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرات شفاهی به موضوعاتی همچون حل معضل بیکاری، رعایت حق الناس در بررسی صلاحیت ها، لزوم اصلاح قانون انتخابات و احیای تالاب ها پرداختند.

به گزارش ایرنا، جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس در تذکری آیین نامه ای با بیان اینکه مصوبات مجلس تا زمان اعلام نظر نهایی شورای نگهبان از دستور خارج نمی شود، گفت: چندین مورد در هفته های اخیر مشاهده شده که چند دستور کار بدون اطلاع به نمایندگان از دستور کار خارج شده است که آخرین مورد آن گزارش کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد است. باید بعد از لایحه هوای پاک مطرح می شد اما از دستور کار مجلس خارج شد.

وی با بیان اینکه طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد اعاده شده از شورای نگهبان بوده و در دستور کار هفته آینده آمده است، خاطر نشان کرد: لذا این اقدام، خلاف صریح آیین نامه است و بارها به شورای نگهبان، دولت و وزرا تذکر داده شده که قانون را رعایت کنند؛ اما اگر خود ما قانون را رعایت نکنیم باید صدای حمایت از قانون را در مجلس تعطیل کنیم و ارجاع طرح ها و یا لوایح به کمیسیون روش کار خود را دارد.

علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر محبی نیا گفت:‌ ارجاع طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد اعاده شده از شورای نگهبان توسط رئیس وقت جلسه و به درخواست کمیسیون مربوطه صورت گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این اقدام با درخواست حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون مشترک صورت گرفته است و اشکال آیین نامه ای در این اقدام وجود ندارد و رئیس جلسه اختیار چنین کاری را داشته است.

**احیای تالاب ها

همایون یوسفی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 30 فروردین) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود بر ضرورت رفع مشکل بیکاری تأکید کرد و گفت: حل معضل بیکاری در کوتاه مدت نیازمند سیاست‌های کارشناسی است، متأسفانه سیاست‌های اشتغالزایی راهبرد موثری ندارند و باید این سیاست‌ها با تغییر راهبردی روبرو شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم مشارکت مردم در اقتصاد گفت: باید به موضوع افزایش صادرات و حضور در بازارهای صادراتی در راستای اشتغالزایی توجه ویژه شود و بخش خصوصی کشور تقویت شود.

وی با تأکید بر احیای تالاب‌ها افزود: باید با رسیدگی به وضعیت تالاب‌های کشور کانون‌های گرد و غبار کنترل شود و اقدامات اساسی در این رابطه صورت گیرد.

**شورای نگهبان مراقب حق الناس باشد

محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در تذکر شفاهی خود با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) درباره اینکه میزان رای ملت است، گفت: باید توجه داشت که رای ملت با رفع دردهایشان قرین است.

وی با بیان اینکه ملت در رأی دادن اصل را بر صحت شعارها قرار می دهند افزود: امروز مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان ارتش به مباحث اقتصادی تاکید کرده و 13 مورد از 28 مورد تاکیدات ایشان به مسائل اقتصادی معطوف است.

وی با تاکید بر اینکه اگر کاندیداها توانایی رفع مشکلات اقتصادی را ندارند نباید شعار بدهند تصریح کرد: رفع مشکلات اقتصادی کشور ضرورتی انکارناپذیر است.

ابطحی در تذکری خطاب به شورای نگهبان گفت: رد یا تایید کسی به ناحق حق الناس بوده از این رو شورای نگهبان باید در تایید و یا رد کاندیداها مواظب حق الناس باشد و کاندیداها مواظب باشند با نامه نوشتن و نطق به قوه عاقله شورای نگهبان توهین نکنند.

وی در تذکر دیگری خطاب به مسئولان اقتصادی کشور گفت: مالیات بر ارزش افزوده دردسرهای بسیاری را ایجاد کرده است.

ابطحی با اشاره به وعده وعیدهای دولت برای ارائه لایحه در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و ساماندهی آن تصریح کرد: توجه دولت را به لغو بخشنامه 505 امور مالیاتی معطوف می کنم. متاسفانه این بخشنامه عطف به ماسبق شده و اسباب دردسر برای تولیدکننده شده است.

**لزوم اصلاح قانون انتخابات

محسن بیگلری نماینده مردم بانه و سقز در تذکر شفاهی خود گفت: از مردم ایران اسلامی برای حضور با شکوه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا دعوت می کنم تا اصلح ترین ها به عنوان رئیس جمهوری و عضو شوراها انتخاب شوند ولی ثبت نام تعداد زیادی افراد با هر مدرک و سابقه در انتخابات بیانگر این است که باید قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاح شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات لازم را برای اجرایی کردن موضوع بیمه کشاورزان انجام دهد.

**جلسه هفته بعد مجلس روزهای یکشنبه و دوشنبه

علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشتدر پایان جلسه علنی روز چهارنشبه با اشاره به تعطیلی رسمی روز سه‌ شنبه هفته آینده به مناسبت سالروز بعثت پیامبر اکرم (ص) گفت: جلسات علنی هفته آینده مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه و دوشنبه تشکیل خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید