زنگ خطر بزرگ در ایران

کدخبر: ۱۶۶۲۱۴
وزیر بهداشت درباره یک زنگ خطر بزرگ در کشور هشدار داد.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، سیدحسن هاشمی در حاشیه برگزاری همایش سفیران سلامت اظهار داشت: واقعیت این است که با سبک زندگی امروزی، کار اساسی این است که در حوزه پیشگیری تلاش کنیم و بخشی از این حوزه به مجموعه حاکمیت و قوای سه‌گانه و بخشی به سبک زندگی خود مردم برمی‌گردد.

وزیر بهداشت گفت: هر تصمیم مهمی در حوزه سلامت بگیریم نتیجه آن سی سال بعد در در زندگی ما بروز و ظهور پیدا خواهد کرد. چنانچه امروزه 27 درصد از کودکان به چربی خون بالا دچار هستند، و این موضوع زنگ خطر بزرگی برای ما است.

هاشمی افزود: اگر 50 درصد کودکان در سن مدرسه افزایش وزن دارند، باز هم زنگ خطر حساب می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: امروزه 27 درصد مردم فشار خون دارند و با در نظر گرفتن اینکه نسل آنها مربوط به 40 یا 50 سال قبل است و سبک زندگی امروزی، فست‌فودها و کم‌تحرکی را تجربه نکرده‌اند، می‌توانیم بگوییم که اگر پیشگیری نکنیم، قطعاً آینده خوبی از لحاظ سلامتی نخواهیم داشت.

هاشمی گفت: کاری که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام دادند، تشکیل سفیران سلامت است که در طول دو سال گذشته دو میلیون و 500 هزار نفر را عضو این تشکل کردیم که امیدواریم تعداد آنان به 20 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

وی افزود: خانواده‌ها و انجمن‌های زیادی از تشکل سفیران سلامت استقبال کرده‌اند، حداقل اگر همین افراد رعایت کنند، مراقب وزن، نمک مصرفی و چربی و روغن غذا بوده و کم‌تحرکی را کنار بگذارند، بسیاری از بیماری‌ها کم خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: متأسفانه در حال حاضر 9 دانش‌آموز از میان 10 دانش‌آموز کم‌تحرک هستند و آنها در آینده با دیابت و فشار خون و بیماری‌های مفصلی و... روبه‌رو خواهند شد.

هاشمی با بیان اینکه حضور در این جمع، احترام به نوجوانان و دانش‌آموزان است، ادامه داد: اگر سفیران سلامت به‌جای نصیحت کردن، عامل آموزش سلامت باشند، نسبت به تغییر رفتار همکلاسی‌ها و سایر اعضای خانواده و حتی پدر و مادر خود تأثیرگذار خواهند شد.

بهگفته دکتر هاشمی گاهی فرزندان نقش مؤثری را در منع والدین از مصرف دخانیات، قلیان، نمک، قند و شکر دارند بنابراین باید در حوزه ارتقای دانش سلامت مردم تلاش کنیم و از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها می‌خواهیم در زمینه فرهنگسازی برای ارتقای سلامت جامعه کمک کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یک کشور زمانی پیشرفت می‌کند که مردم آن سالم باشند و چنانچه مردم از سلامت کافی برخوردار نباشند، امنیت هم ندارند؛ به همین دلیل است که کشورهای مختلف به مقوله سلامت اهمیت می‌دهند و در احادیث نبوی نیز سلامت و امنیت کنار هم بوده و حتی سلامت مقدم بر امنیت قلمداد شده است.

هاشمی بیان داشت: سالانه 18 هزار نفر در تصادفات رانندگی در کشور از بین می‌روند، انتظار ما از مردم و مسئولان دستگاه‌های مختلف این است که رودربایستی‌ها را کنار بگذارند و در مورد سلامت مردم، قاطعانه تصمیم‌گیری کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید