لیزر درمانی اقدامی لوکس یا کاربردی

کدخبر: ۱۶۶۴۲۴
رییس انجمن علمى پزشکى لیزرى ایران در نشست خبرى نهمین کنگره جهانى لیزر در دندان پزشکى گفت: این روش درمانى لوکس محسوب نمى‌شود و امیدواریم به شکل ارزان‌ترى در اختیار مردم قرار بگیرد. در حقیقت نیاز داریم که نگاه به این روش را عوض کنیم و برچسب لوکس به آن نزنیم.

به گزارش خبرنگار ایران پزشک، رضا فکر آزاد با بیان این‌که نهمین کنگره جهانی لیزر در دندان پزشکی از ۳۰ فروردین تا ۱ اردیبهشت در هتل المپیک برگزار می‌شود، گفت: این اولین بار است که این کنگره به صورت جهانى و با زبان انگلیسى برگزار مى‌شود و با توجه به تلاش‌هاى همکاران ما در انجمن، امسال ایران میزبان این کنگره جهانى است.

وی افزود: دو سازمان معتبر جهانى از جمله WALT و انجمن لیزر تراپى آمریکاى شمالى نیز از این کنگره به عنوان همکاران علمى حمایت مى‌کنند.

فکر آزاد در خصوص سخنرانان این کنگره اظهار کرد: ۵٠ تا ۶٠ درصد سخنرانان بین المللى و حدود ۴٠ درصد سخنرانان ایرانى هستند؛ متاسفانه به خاطر ماجراى ترامپ، بیشتر سخنرانان خارجی ما به صورت اسکایپ و تصویرى خواهند بود، اما با این حال ٢٣ سخنران از ١۴ کشور جهان در کنگره حضور دارند.

رییس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران با بیان این‌که کارگاه‌هاى ویژه‌اى نیز براى ثبت نام کنندگان در حاشیه کنگره برگزار خواهد شد، ادامه داد: مهمان مدعو این کنگره پروفسور بهادرى خواهد بود و همچنین دکتر زالى نیز به عنوان سخنران مهمان حضور خواهد داشت.

 وی در ادامه گفت: علم لیزر، علم گرانى است و هزینه بالاى استفاده از لیزر در دندان پزشکى به خاطر دستگاه‌هاى گران است.

فکر آزاد افزود: خوشبختانه در علم لیزر در دندان پزشکی از خیلی از کشورها جلو هستیم به طوری که از بُعد تحقیقاتی، ایران رتبه اول را در منطقه دارد. در بُعد درمان تلاش مى‌کنیم که استفاده از لیزر در دندان پزشکى در سطح دانشگاه وارد شود. لیزر در زمینه تشخیص کمک‌هایى انجام مى‌دهد و همچنین به عنوان چاقو نیز مى‌تواند بدون تماس به انجام اعمال دندان پزشکى کمک کنند که این تراشیدن دندان با حداقل درد همراه خواهد بود. زمینه سوم استفاده از لیزر این است که با توان‌هاى مختلف، کارهاى مختلفى از جمله تشخیصى، جراحى و حتى بهبود داشته باشد. یعنی وقتى از لیزر با شدت پایین استفاده شود مى‌تواند براى بهبود درد و زخم‌ها در لثه و دندان کمک کننده باشد.

وی با بیان این‌که در ایران حداقل ۴٠٠ تا ۵٠٠ نفر از طریق شرکت‌ها و دو مرجع دانشگاهى در زمینه استفاده از لیزر در دندان پزشکى آموزش دیدند، اظهار کرد: این افراد در مطب‌هاى خود به ارائه خدمات دندان پزشکى با لیزر مشغول هستند.

فکر آزاد با اشاره به این‌که نباید فکر کرد که همه چیز را مى‌توان با لیزر درمان کرد در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پزشک درباره این که آیا این روش درمانى لوکس محسوب مى‌شود، گفت: چون درمان با لیزر گران است، نمى‌توان به راحتى از آن استفاده کرد. به هر حال باید محاسن و معایب استفاده از این روش درمانى را بررسى کرد و اجازه داد که این روش وارد کشور شود و در اختیار همه افراد قرار بگیرد. حتی معاونت ریاست جمهورى را هم در این زمینه درگیر کردیم که با این نوع درمان آشنا شوند تا دستگاه‌ها با هزینه کمترى وارد کشور شود. البته متاسفانه جامعه پزشکى هم در مقابل ورود این نوع روش درمانى به کشور مقاومت مى‌کند.

رییس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران در پایان گفت: این روش درمانى لوکس محسوب نمى‌شود و امیدواریم به شکل ارزان‌ترى در اختیار مردم قرار بگیرد. در حقیقت نیاز داریم که نگاه به این روش را عوض کنیم و برچسب لوکس به آن نزنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید